Dag 1 Zaterdag
nno 4-5
Nou, dit is
wat je noemt een vliegende start.
De eerste
schepen komen de haven uit als ik binnen kom.
Palaver en
snert gemist, helaas.
Mijn
jongste dochter moest vanmorgen afzwemmen voor het b-diploma. Ze is geslaagd.
Henry wist
er van en heeft mijn map in het havenkantoor gelegd.
Deze snel
opgehaald en om 14.15 u vertrokken.
Eerst maar
naar Texel.
Koffie
gezet want daar was ik wel aan toe na dit gejakker vanmorgen.
Bij
Enkhuizen een regenbui gehad en voor de rest mooi tochtje naar Den Oever.
Met de
Willow door de sluis, hij blijft liggen.
Alleen door
naar Texel met stroom mee door het Visjagersgaatje.
Wind word
al minder, Genua erop gezet.
Ben bang dat
ik met deze wind niet door de Texelstroom kan, stroom is dan tegen.
In het
donker over de Bollen, nog nooit gedaan, best spannend.
Ook op de
bollen de stroom tegen, schiet niet erg op.
Als ik
uiteindelijk de Bollen heb gehad is Texel niet meer te bezeilen. De stroom zet
me hard weg. De wind is gedraaid naar het nw.
Over
stuurboord vaar ik pal noord en de stroom zet me langzaam naar Oude Schild, als
ik er maar in kom.
Met moeite
de haven in en daarna peddelend naar de texel 10.
Zonder
motor gebruik vast gemaakt.
Kaartje met
handtekening in het visrestaurant gehaald.
Ze waren er
nog maar wel wat verbaasd.
Geen andere
schepen meer gezien.
Dag 2 Zondag
zo 1
Peddelend
de haven van Oude Schild weer uit.
De wind is
ozo 1
Gelukkig
nog een laatste stroompje mee.
Hoop dat de
wind snel draait en toeneemt anders gaat dit niet lukken.
Wel mooi op
het wad, lekker rustig.
Maak er
maar het beste van met koffie en veel lekkers. Genieten van een mooie ochtend
op het wad.
Diverse
schepen voor mij, geen idee wie allemaal.
De wind is
helemaal weg, nog 1 ˝ myl naar het Inschot.
De snelheid
over de grond is 0.9 kn, ga proberen om een ondiepte op te zoeken.
Als de
stroom zo draait moet ik ankeren anders
ben ik zo weer in Oude Schild.
Om 10 u
weer wind uit het no. Snelheid 2.5 kn.
Helaas om ˝
11 wind weg en voor anker op het Burgzand, stroom zette me terug naar Texel.
Er zit
niets anders op dan wachten op wind.
Om 11 u
wind uit het zw.
Anker op en
snel spinakeren, snelheid ruim 4 kn over het water, over de grond 2.5 kn.
In het
Scheurrak liggen 2 blauwe boten naast elkaar aan de SO8, waarom? Het waait toch…
In de
Paardehoek liggen de Bo en Red Spirit voor anker te wachten op hoog water. Ben
nog nooit met laag water door de Paardehoek gegaan. Mooi met al die zeehonden
op de plaat. Om half 4 eindelijk in het Inschot met een mooie stroom mee. Denk
dat ik het toch ga halen; vanavond naar Terschelling. Heb er weer zin in.
Om kwart
over 5 de West Meep al in, wel met de stroom mee die mij behoorlijk wegzet,
zeker 40 graden.
Om 18.00
uur ingang van de Slenk, valt reuze mee, dacht dit wordt nachtwerk. Log is er
mee gestopt rest van de reis geen logstand meer.
Snelheid
wordt nu die van de GPS. Zeilend de haven van Terschelling in. Nog steeds geen
motor gebruikt. Samen met Henjo van de
Cras Factor Est een stempel gehaald in het dorp. Hij heeft de hele dag voor mij
gezeten.
Dag 3
Maandag ZZW 4
Kwart voor
5 vertrokken. Zeilend de jachthaven uit. Bij de veerboot ging het niet meer,
mijn eerste 50 seconden op de motor, helaas.
In de Slenk
2 boten tegengekomen, geen idee wie het waren te donker.
Om 07.00
uur voor anker, snel een broodje gegeten en wat gerommeld. Tijd gaat snel 1 uur
ankeren is eigenlijk te kort.
Wil
vanavond nog naar Lemmer.
8 Uur anker
op en kruisen naar de Vliestroom. Nog lopen denken aan het Kimstergat, dit is
veel korter, maar de wind is te veel zuid en kruisen wil daar haast niet. Mooi
op tijd in de Vliestroom, stroom nog ruim een uur mee. Dat scheelt. In de
Blauwe Slenk wel een klein stroompje tegen maar wel halve wind.
Harlingen
liep als een speer, zeilend erin en eruit. Wel jammer dat ik zo ver moest
lopen, geen stempel te krijgen. Uiteindelijk een parkeerkaartje gekocht, kostte
me een euro.
Samen met
de Smokey kruisen door de Boontjes, wel
stroom mee dus dit liep lekker. Valt alweer mee. Binnen 2 uur bij Kornwerd.
Vast voor
de brug en gelijk erdoorheen, binnen een kwartier weer aan het zeilen. Kruisen
naar Stavoren, lange slagen kunnen maken en om 20.30 uur het Vrouwezand
voorbij.
Nog even
naar Lemmer en dan lekker slapen. Heb het even helemaal gehad met het zeilen.
Vlak voor Lemmer weer het log uitgevallen, dieptemeter en GPS ook..
Onder zeil
vast gemaakt aan het vuilwatersteiger van de Friese Hoek. Foutje gemaakt en een
boordlicht eraf gevaren, vermoeidheid begint toe te slaan…In de haven doet de
apparatuur het weer. Vreemd. Accu staat op 6 volt, te weinig dus. Ze zijn
duidelijk aan vervanging toe.
DAG 4
Dinsdag OZO 5-6
Om 7 uur
vertrokken, rustig ZO-windje, wel erg koud. Accu heeft nu 9 volt. Log en
dieptemeter en GPS blijven het doen als ik geen verlichting of stuurautomaat
aan doe. Alles op de hand sturen dus.
Hopelijk
laadt het zonnepaneel vandaag nog wat bij, zodat ik vanavond verlichting kan
voeren.
Tot Urk
lekker rustig met weinig golven, daarna veel meer gehobbeld. Na de centrale
weer rustig water..
Even
wachten voor de sluis in Lelystad. Naar Muiden met een bakstagwindje. Stempel
bij de Koninklijke gehaald. Lang geleden dat we hier waren. Geen andere deelnemers
meer gezien, zou ik dit jaar wel als eerste binnen zijn? We zien het vanavond
wel.
Genieten in
de kuip met een pak brood en een pot Nutella. Moet de hazelnootpasta er wel uit
schrapen zo koud is het.
17.00 uur
de Bo op weg naar Muiden; finish om 19.20 uur.
Alleen
Henry ligt er. Ben dus wel de eerste. Lekker gegeten, gewassen en fris aan
boord bij Henry een biertje gedronken. En mijn Brijlepel gekregen!
Henry
bedankt en tot volgend jaar!