Dag 1  Zaterdag    nno 4-5

 

Nou, dit is wat je noemt een vliegende start.

De eerste schepen komen de haven uit als ik binnen kom.

Palaver en snert gemist, helaas.

Mijn jongste dochter moest vanmorgen afzwemmen voor het b-diploma. Ze is geslaagd.

Henry wist er van en heeft mijn map in het havenkantoor gelegd.

Deze snel opgehaald en om 14.15 u vertrokken.

Eerst maar naar Texel.

Koffie gezet want daar was ik wel aan toe na dit gejakker vanmorgen.

Bij Enkhuizen een regenbui gehad en voor de rest mooi tochtje naar Den Oever.

Met de Willow door de sluis, hij blijft liggen.

Alleen door naar Texel met stroom mee door het Visjagersgaatje.

Wind word al minder, Genua erop gezet.

Ben bang dat ik met deze wind niet door de Texelstroom kan, stroom is dan tegen.

In het donker over de Bollen, nog nooit gedaan, best spannend.

Ook op de bollen de stroom tegen, schiet niet erg op.

Als ik uiteindelijk de Bollen heb gehad is Texel niet meer te bezeilen. De stroom zet me hard weg. De wind is gedraaid naar het nw.

Over stuurboord vaar ik pal noord en de stroom zet me langzaam naar Oude Schild, als ik er maar in kom.

Met moeite de haven in en daarna peddelend naar de texel 10.

Zonder motor gebruik vast gemaakt.

Kaartje met handtekening in het visrestaurant gehaald.

Ze waren er nog maar wel wat verbaasd.

Geen andere schepen meer gezien.

 

 

 

Dag 2  Zondag   zo 1

 

Peddelend de haven van Oude Schild weer uit.

De wind is ozo 1

Gelukkig nog een laatste stroompje mee.

Hoop dat de wind snel draait en toeneemt anders gaat dit niet lukken.

Wel mooi op het wad, lekker rustig.

Maak er maar het beste van met koffie en veel lekkers. Genieten van een mooie ochtend op het wad.

Diverse schepen voor mij, geen idee wie allemaal.

De wind is helemaal weg, nog 1 ˝ myl naar het Inschot.

De snelheid over de grond is 0.9 kn, ga proberen om een ondiepte op te zoeken.

Als de stroom zo draait moet ik  ankeren anders ben ik zo weer in Oude Schild.

Om 10 u weer wind uit het no. Snelheid 2.5 kn.

Helaas om ˝ 11 wind weg en voor anker op het Burgzand, stroom zette me terug naar Texel.

Er zit niets anders op dan wachten op wind.

Om 11 u wind uit het zw.

Anker op en snel spinakeren, snelheid ruim 4 kn over het water, over de grond 2.5 kn.

In het Scheurrak liggen 2 blauwe boten naast elkaar aan de SO8, waarom? Het waait toch…

In de Paardehoek liggen de Bo en Red Spirit voor anker te wachten op hoog water. Ben nog nooit met laag water door de Paardehoek gegaan. Mooi met al die zeehonden op de plaat. Om half 4 eindelijk in het Inschot met een mooie stroom mee. Denk dat ik het toch ga halen; vanavond naar Terschelling. Heb er weer zin in.

Om kwart over 5 de West Meep al in, wel met de stroom mee die mij behoorlijk wegzet, zeker 40 graden.

Om 18.00 uur ingang van de Slenk, valt reuze mee, dacht dit wordt nachtwerk. Log is er mee gestopt rest van de reis geen logstand meer.

Snelheid wordt nu die van de GPS. Zeilend de haven van Terschelling in. Nog steeds geen motor gebruikt. Samen met Henjo van  de Cras Factor Est een stempel gehaald in het dorp. Hij heeft de hele dag voor mij gezeten.

 

 

 

 

Dag 3 Maandag ZZW 4

 

 

Kwart voor 5 vertrokken. Zeilend de jachthaven uit. Bij de veerboot ging het niet meer, mijn eerste 50 seconden op de motor, helaas.

In de Slenk 2 boten tegengekomen, geen idee wie het waren te donker.

Om 07.00 uur voor anker, snel een broodje gegeten en wat gerommeld. Tijd gaat snel 1 uur ankeren is eigenlijk te kort.

Wil vanavond nog naar Lemmer.

8 Uur anker op en kruisen naar de Vliestroom. Nog lopen denken aan het Kimstergat, dit is veel korter, maar de wind is te veel zuid en kruisen wil daar haast niet. Mooi op tijd in de Vliestroom, stroom nog ruim een uur mee. Dat scheelt. In de Blauwe Slenk wel een klein stroompje tegen maar wel halve wind.

Harlingen liep als een speer, zeilend erin en eruit. Wel jammer dat ik zo ver moest lopen, geen stempel te krijgen. Uiteindelijk een parkeerkaartje gekocht, kostte me een euro.

Samen met de Smokey  kruisen door de Boontjes, wel stroom mee dus dit liep lekker. Valt alweer mee. Binnen 2 uur bij Kornwerd.

Vast voor de brug en gelijk erdoorheen, binnen een kwartier weer aan het zeilen. Kruisen naar Stavoren, lange slagen kunnen maken en om 20.30 uur het Vrouwezand voorbij.

Nog even naar Lemmer en dan lekker slapen. Heb het even helemaal gehad met het zeilen. Vlak voor Lemmer weer het log uitgevallen, dieptemeter en GPS ook..

Onder zeil vast gemaakt aan het vuilwatersteiger van de Friese Hoek. Foutje gemaakt en een boordlicht eraf gevaren, vermoeidheid begint toe te slaan…In de haven doet de apparatuur het weer. Vreemd. Accu staat op 6 volt, te weinig dus. Ze zijn duidelijk aan vervanging toe.

 

DAG 4 Dinsdag OZO 5-6

 

Om 7 uur vertrokken, rustig ZO-windje, wel erg koud. Accu heeft nu 9 volt. Log en dieptemeter en GPS blijven het doen als ik geen verlichting of stuurautomaat aan doe. Alles op de hand sturen dus.

Hopelijk laadt het zonnepaneel vandaag nog wat bij, zodat ik vanavond verlichting kan voeren.

Tot Urk lekker rustig met weinig golven, daarna veel meer gehobbeld. Na de centrale weer rustig water..

Even wachten voor de sluis in Lelystad. Naar Muiden met een bakstagwindje. Stempel bij de Koninklijke gehaald. Lang geleden dat we hier waren. Geen andere deelnemers meer gezien, zou ik dit jaar wel als eerste binnen zijn? We zien het vanavond wel.

Genieten in de kuip met een pak brood en een pot Nutella. Moet de hazelnootpasta er wel uit schrapen zo koud is het.

17.00 uur de Bo op weg naar Muiden; finish om 19.20 uur.

Alleen Henry ligt er. Ben dus wel de eerste. Lekker gegeten, gewassen en fris aan boord bij Henry een biertje gedronken. En mijn Brijlepel gekregen!

 

Henry bedankt en tot volgend jaar!