De Thijnke denderde die vrijdagmiddag met een nnw wind, kracht 8 van De Blocq van Kuffeler naar Lelystad. Normaal vaar je niet uit onder dergelijke omstandigheden, maar om op tijd te zijn voor de Singlehanded doe je het gewoon.
De avond en de ochtend voor de start worden gewoonte getrouw besteed aan tactische en weerkundige bespiegelingen. De inzichten zijn verdeeld, veel hangt af van de opdrachten.
Op een enkeling na wend een ieder de steven naar Den Oever. Het Enkhuizer zand laat zich pas na een slag ronden, daarna is het bezeild naar Den Oever. Het gaat lekker, helemaal nadat ik het uit te veel voorzorg gestoken rif eruit haal. Rond een uur of vijf drijft er een dikke bui over land. De wind krimpt en Den Oever is niet meer bezeild. Onder het mom “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedraald” ga ik overstag omdat Lemmer nu bezeild is. Helaas de wind draait terug, dus ik weer overstag. Dat heeft mij een uur gekost.
De tocht verder naar Den Oever was lekker zeilen. De ingang is krap te bezeilen, zij het dat daar wel wat gebonk over het puntje van de Oude zeug voor nodig was.
Om half tien wordt de Thijnke samen met de Swokey geschut. Ik besluit gelijk door te gaan naar Oude schild om nog zoveel mogelijk gebruik te maken van de nog aanwezige wind, die het de zondag volgens de verwachting zou laten afweten. Met een paar slagen Den Oever achter me kunnen laten. Het visjagersgaatje was net bezeild en geholpen door de eb schoot het flink op. Een fantastische nacht met een mooie sterrenhemel. Voor mij zag ik nog twee witte toplichtjes. Met een ruimer inkomende wind ging het op het Malzwin perfect. Tot aan de T11/GVS2. De dwars inkomende stroom (2,5kn) kon niet meer gecompenseerd worden door het zuchtje wind. Dat was niet leuk. Ankeren kan je daar niet (20/30 meter diep). Doorgaan over bakboord was tegen de stroom in en dat merkte ik. Met een redelijk snelheid schoof de Thijnke naar buiten. Een laatste poging om terug te gaan naar het Gat van de Stier om daar op ondieper water te ankeren mislukte door het totaal wegvallen van de wind. Om 23.30 uur besloot ik om de motor te starten en naar Oude Schild te gaan. Henri een SMS gestuurd om mij af te melden.
De dagen daarna heb ik nog heerlijk gezeild, niet geplaagd door planning en opdrachten, vooral de maandag van Makkum naar Lemmer was fantastisch zeilen.
Naar ik later heb begrepen had ik op de motor terug mogen varen om de tocht tijdelijk te onderbreken zonder dat dat tot diskwalificatie had hoeven te lijden. Is dat zo?
Paul