Verslag
RED SPIRIT
17-10-2009
Na het openen van de envelope is de opdracht Lemmer Oude Schildt Terschelling Ankeren in de Noorder balgen [Waar is dat nou weer!] Harlingen en Muiden
De voorkeur gaat uit eerst naar Lemmer, dat is zo.n haven wat op de terugweg meestal de kop kost,net een valkuil. Zo te zien gaan de meeste deelnemers naar het noorden, wat betreft het tij en de wind verwachting logisch is, en de meeste wind wordt voorspeld in het noorden.Na passage van het Enkhuizerzand ligt Den Oever goed op koers, Lemmer is niet bezeild,als ik daar nu heen gaat dan ben ik veel te laat voor het tij naar Oude Schildt en dan mis ik ook het tij via het Scheurrak naar Terschelling op zondag, en via Harlingen dan zit je tegen tij op te varen en daar heb ik niet zo veel zin in,dus op naar Den Oever,zo te zien gaan er niet veel naar Lemmer.Er zitten prachtige regenbogen boven Friesland,misschien gaat de regen achter langs maar helaas de volle laag incl dewind, gelijk het 1e rif er in, de wind draait wat naar het noorden [toch naar Lemmer] maar draait na de bui terug naar het NE. De boot loopt als een trein, om 19:30 de havenhoofden van Den Oever gepasseerd, kon direct de sluis in waar de Bo en de Avontuur lagen te wachten.Met z,n 3e geschut en zo het wad op, het is onder tussen al donker, en wat is het donker! De motor wil niet meer stoppen kan hem alleen direct aan de motor afzetten,maar ik durf niet naar beneden, met al die blinde tonnen, dus laat hem maar stationair draaien. De wind neemt al af, hoop dat ik de Texelstroom nog kan bedwingen met deze wind. Het Visserjagersgaatje is bezeild gaat prima zo, mooie sterrenhemel, zo zie je dat alleen op zee De Texelstroom is niet bezeild,kan gelukkig er nog z,n 3 knopen uit halen richting Oude Schildt waar de havenhoofden om 22:30 worden gepasseerd, De boot tegen een viskotter afgemeerd, even stempelen, brief posten, verslag schrijven, en dan plat want morgen wil ik om 6:30 vertrekken want ik zal alle tijd nodig hebben om over de Paardenhoek te komen met deze wind verwachting.
18-10-2009-11-09
Om 6:30 vertrokken tegen beter weten, in totaal geen wind, misschien staat er buiten wat wind,nog overwogen om te wachten en dan buitenom naar Terschelling te gaan,ben alleen bang dat er flinke deining staat, en dat met weinig wind is dat ook geen pretje, De Bo en de Avontuur gaan ook mee. Het is om 10:15 HW Harlingen en dan moet ik over de Paardenhoek zijn,dat gaat niet lukken de Brandaris zegt dat er vandaag 35 cm verlaging is!”dat ook nog.”
Om 09:00 al 4 mijl afgelegd, hoop dat ik het Scheurrak in komt, ga maar zo hoog mogelijk varen dan mis ik het niet, af en toe een vlaag, zou het toch nog gaan waaien, maar wat wil je nou wind en bezeild!
Neem maar een een choco met slagroom heb er alle tijd voor. De wind kwam maar voor even, om 11:00 zitten we pas bij de SO-4,en loop nog maar 1 knoop over de grond,voordeel als er weinig wind staat dat je veel meer ziet, zag net een zeehondje in het Scheurrak”Schitterend”. De Avontuur en de Swokey lagen aan de SO-8 te wachten op wind en water, ik ga door tot de Paardenhoek en dan voor anker,overweeg om vannacht in de Noorderbalg te ankeren en te rusten.Bij de SO-30 lagen wel 22 Zeehonden te rusten,prachtig daar doe je het voor! Bij de Paardenhoek voor anker en wachten op voldoende water samen mer de Bo. Na een tukkie en een wasbeurt en een warme hap om 19:45 anker op samen met de Bo en de Avontuur en de Swokey die langs kwamen,het is wel een avontuur in het donker over de Paardenhoek, maar het ging goed. Op basis van het weerbericht van 23:30 van de Brandaris
besloten om vannacht te ankeren het gaat morgen 5/6 waaien. Onder Terschelling is het wel erg donker lijkt wel zwart, na de Slenk krijgen we een bui met 5 over, we lopen erg hard de Noord Meep in, het tij staat nog niet erg tegen. Om 00:15 voor anker, wat een gat is de Noorderbalg!,was van plan hier te rusten, maar het is knap knobbelig, de boot waait steeds over het anker heen, dus dan toch maar naar Terschelling om te rusten, in de Noord-Meep 3 keer overstag, maar met een sterk tij mee was ik om 03:15 in Terschelling. Naast de Baldr afgemeerd een boot met en midden bolder dat is wel makkelijk.
19-10-2009-11-09
Om 7:30 klop/klop Bram wil weg, dus niet uitslapen, na dat de boot verhaald is wat boodschappen gehaald, gestempeld bij de havenmeester, om 11:15 vertrokken.
De Slenk is gelukkig bezeild ,de Meep niet, maar wel stroom mee. In de Vliestroom/Pannegat is het een gevecht om tegen tij enige voortgang te maken,wil vandaag nog naar Stavoren of Lemmer?, in de Blauwe Slenk gaat het weer beter, met lange slagen naar Harlingen waar om 15:55 de havenhoofden worden gepasseerd. Het is lastig afmeren, het hele station ligt overhoop en afgezet met hekken,maar na wat klimwerk gestempeld in Hotel Zeezicht.
Het is op de boot een chaos, alle smeerrepen hangen over de stuurstand, het ging met het grootzeil zetten ook niet gladjes, de vermoeiheid begint parten te spelen, wil vandaag van het wad af, de stroom loopt nog mee in de Boontjes,in de haven het grootzeil gezet, en naar buiten, Genua zetten en zitten, nog even naar voren om meer spanning op de grootzeilval te zetten,bij terugkomst in de kuip staat de diepte meter op nul,als de bliksem overstag,dat lukte nog wel, maar zo vast als een huis, en met flinke helling. De boot is gereefd, haal de reven eruit voor meer helling, en met de motor bij, lukt het maar niet om los te komen,na een tijd het geprobeerd te hebben, de schroef kwam af en toe boven water, geef ik het op, lig al met het dek in het water, ik zie dat de wasbak in het kombuis begint te hevelen,bij het naar binnen gaan val ik op het gasfornuis, pannenrek krom, probeer bij de afsluiter te komen wat na enig glijwerk lukt, het is onvoorstelbaar wat in korte tijd het een chaos wordt binnen, nadat ik een tijdje voor me uit heb zitten staren dringt het door dat het afgelopen is, kan het niet opbrengen om op hoogwater te wachten, ik besluit om hulp te roepen. De Tempest reageert, ze zitten bij de BS 24 onderweg met 2 zieke zeehonden naar Harlingen, na 10 minuten waren ze langszij, na wat overleg, en de verzekering gebeld voor instructie wat wel en niet moet, een korte tros over gebracht zodat de waterjets van de Tempest het zand onder de boot weg blaast, na 3 kwartier waren we los, gelukkig geen schade,in dieper water de motor gestart, en na een handtekening, op eigen kracht naar Kornwerd.De volgende dag Henri geďnformeerd dat de Red-Spirit met een flinke deuk in z,n ego naar huis vaart.
Willem Rijnsdorp