Verslag Singlehanded 2009

Max Dirkzwager

Hoogtevrees

 

Ik kom uit Urk aanvaren en ben om 12 uur te Lelystad. Mooi op tijd voor het palaver.

Helaas doen mijn favoriete “sparring” partners Job en Koos dit jaar niet mee.

Klaas is er gelukkig wel.

 

Het weerbericht zorgt voor een lastige keus Noord of Zuid?

Overwegingen voor Noord:

  • Zondag zal er op het wad meer wind staan dan op het IJsselmeer.

Overwegingen voor Zuid:

  1. Het is vandaag nog Noorden wind en dat pik je dan mooi mee naar het zuiden zodat je dat dinsdag of woensdag niet hoeft op te kruisen als de wind zoals voorspeld ZO is.
  2. Wat moet je met zo weinig wind op zondag met tegenstroom op het wad.
  3. Het tij is ongunstig om zondagochtend om 8-9 uur te vertrekken uit Oudeschild. Om 10 uur heb je dan veel stroom tegen want het is springtij.

 

Ik ga dus eerst naar het zuiden. Ik ben een van de eerste starters en had verwacht dat er meer schepen naar het zuiden zouden gaan, maar alleen de Fram gaat ook zuid om.

Of het een goede tactische beslissing zal zijn weet ik niet, maar alles zit me nu mee!!

De sluis draait perfect en ik heb een van de leukste spinnaker rakken van mijn leven.

Na de sluis eerst 6,5 knoop. Wat later 7,5 knoop en in een buitje 8,5 knoop en met een zeilbroek die ik niet aankrijg half op mijn knieën knal ik er vandoor, hopend dat de wind snel weer afneemt. Ik ben om 17.45 in Muiden.

 

De havenmeester wacht me op en wil dat ik bij de meldsteiger afmeer, maar als ik uitleg waar ik mee bezig ben geeft hij me gauw een stempel.

Ik dineer, trek warme kleren aan en gooi weer los om 19.00. Gelukkig nog genoeg wind voor de HA, zodat ik makkelijk de geul van Muiden uit kan kruisen.

Maar nog een uur later moet toch de Genua erop en de wind zakt nog verder weg.

Het wordt een lijdensweg met 1 – 1,5 knoop snelheid, maar na 23.00 uur wel bezeild.

Na middernacht geraak ik over mijn slaap heen en het is heel mooi buiten, dankzij alle lichtjes van Amsterdam.

Ik sukkel naar Enkhuizen waar ik om 4.00 uur 5 dik afmeer aan een rij Bavaria’s, onder het motto “die gaan toch pas na de koffie weg”.

Maar ik vergis me want om 9 uur wordt ik alweer gewekt.

 

Ik post mijn brief die ik in Muiden vergeten was evenals mijn tandenborstel.

 

Zondag mag ik om 12 uur weer uitzeilen met heel weinig wind. In het Krabbersgat vaart ook de Fram.

Het is dobberen en ik heb het zwaar omdat ik wel wat beters te doen heb dan stil liggen op het IJsselmeer.

Om 14.00 komt er een briesje maar die komt uit het noorden en dat breekt me.

Einde Singlehanded.

Ik zet de motor aan en tuf naar de Ketelbrug.

Een nieuw avontuur, want ik wil eronder door en of dat kan is twijfelachtig.

Als ik de brug nader zie ik aan de hoogteborden en de walkant dat er wat minder water staat dan normaal. Langzaam en schuin nader ik de brug. Zelf kun je geheel niet zien of het zal lukken, maar de antenne veert niet weg en het kan. Volgens een meevarend bootje heb ik 15 cm over. Met een normale waterstand kan het dus niet.

 

Ik maak de fout om bij Ketelhaven niet achter de dam te gaan varen en ik verdwaal enigszins in een natuurgebied, maar om 21.00 arriveer ik in Zwartsluis op het laatste restje diesel.

Maandagochtend haalt een collega mij op en om 8.00 zit ik weer op kantoor.

 

Conclusie:

Natuurlijk krijg je van opgeven altijd spijt. Maar mijn uiteindelijke conclusie is dat ik dit jaar niet had moeten starten.

Ik heb net een nieuwe baan die erg leuk is (een 66 meter luxe zeiljacht bouwen), maar veel van me vergt omdat ik me nog in moet werken en omdat er een achterstand in het project is.

3-4 werkdagen zeilen komt dus eigenlijk heel slecht uit en er zit veel stress in mijn lichaam en geest. Op zaterdag trok die stress wel wat weg maar zondag was het weer helemaal mis.

Om een Singlehanded succesvol te volbrengen moet je knop om kunnen zetten en je geheel kunnen overgeven aan de elementen en aan de tegenslagen.

Dat dit mij dit jaar moeilijk af zou gaan had ik al verwacht en met de windstilte verwachting in het weerbericht had ik moeten besluiten om niet te starten.

 

Als volgend jaar het project onder controle is doe ik weer mee, want ik heb toch het gevoel dat ik aan maandag, dinsdag en woensdag prachtige zeildagen heb gemist.