Beste
Henri,
Nog even
een mailtje naar aanleiding van de laatste singlehanded. Ik ben dinsdag gestopt
voornamelijk omdat ik die ochtend in het water gevallen was bij het ontmeren en
onvoldoende reserve zeilkleding aan boord had. Daarbij kwam dat ik niet zoveel
zin meer had om nog eens 35 mijl naar Muiden te zeilen en de volgende dag weer
ca 50 mijl terug naar Lelystad en Den Oever. Een bijkomende reden is dat mijn
trimaran met zo’n 9 bij 8 meter en 70 m2 zeil,
singlehanded wel een forse handvol is in drukke havens en sluiskommen. Als daarbij ook motor gebruik beperkt is, wordt het al gauw niet zo
verantwoord en ligt schade op de loer.
De dagen daarvoor heb ik geweldig genoten, ook, en misschien wel het
meest, van de weining wind op zondag, waar ik uren voor de kust van Texel het
strand heb kunnen bewonderen maar uiteindelijk toch gewoon s’avonds in
Terschlling aan kwam. In de loop van de dagen daarvoor heb ik Lemmer, Oude Schild, Terschelling
en Harlingen aangedaan en tevens een uur voor anker gelegen. Omdat kruisen in
de Boontjes niet mijn favoriet is ben ik voor de verandering, via het Molenrak
naar Kornwerd gevaren. Ging nog net.
Het
karakter van de singlehanded is weing veranderd sinds ik die voor het eerst mee
heb gedaan in 1984. Toen nog met Reid. Ik vindt het
dat de regelgeving rond rust en zeiltijden en motor seconden wel wat
gecompliceerd is geworden en ik heb nogal wat moeite mij een discussie over
zeilen en kruisen rond Enkhuizen en dat de organisatie blijkbaar vindt dat
verkeersregels maar moeten worden overtreden ten behoeve van de tocht. Ik vind
dat eigen verantwoordelijkheid, goed zeemanschap en het eerbiedigen van
gestelde regels gewoon uitgangspunt horen te zijn van elk serieus
zeilevenement.
Ik heb mijn
stempel formuleir, verslagen en logboek in een envelop gedaan en daar een USB
stick bijgevoegd met wat foto’s die in gedurende de tocht heb gemaakt.
Met vriendelijke groeten
Rob Luijnenburg
Dragonfly 920 – Delta Flyer