Beste Henri,

 

Nog even een mailtje naar aanleiding van de laatste singlehanded. Ik ben dinsdag gestopt voornamelijk omdat ik die ochtend in het water gevallen was bij het ontmeren en onvoldoende reserve zeilkleding aan boord had. Daarbij kwam dat ik niet zoveel zin meer had om nog eens 35 mijl naar Muiden te zeilen en de volgende dag weer ca 50 mijl terug naar Lelystad en Den Oever. Een bijkomende reden is dat mijn trimaran met zo’n 9 bij 8 meter en 70 m2 zeil, singlehanded wel een forse handvol is in drukke havens en sluiskommen. Als daarbij ook motor gebruik beperkt is, wordt het al gauw niet zo verantwoord en ligt schade op de loer.

 

De dagen daarvoor heb ik geweldig genoten, ook, en misschien wel het meest, van de weining wind op zondag, waar ik uren voor de kust van Texel het strand heb kunnen bewonderen maar uiteindelijk toch gewoon s’avonds in Terschlling aan kwam. In de loop van de dagen daarvoor heb ik Lemmer, Oude Schild, Terschelling en Harlingen aangedaan en tevens een uur voor anker gelegen. Omdat kruisen in de Boontjes niet mijn favoriet is ben ik voor de verandering, via het Molenrak naar Kornwerd gevaren. Ging nog net.   

 

Het karakter van de singlehanded is weing veranderd sinds ik die voor het eerst mee heb gedaan in 1984. Toen nog met Reid. Ik vindt het dat de regelgeving rond rust en zeiltijden en motor seconden wel wat gecompliceerd is geworden en ik heb nogal wat moeite mij een discussie over zeilen en kruisen rond Enkhuizen en dat de organisatie blijkbaar vindt dat verkeersregels maar moeten worden overtreden ten behoeve van de tocht. Ik vind dat eigen verantwoordelijkheid, goed zeemanschap en het eerbiedigen van gestelde regels gewoon uitgangspunt horen te zijn van elk serieus zeilevenement.

 

Ik heb mijn stempel formuleir, verslagen en logboek in een envelop gedaan en daar een USB stick bijgevoegd met wat foto’s die in gedurende de tocht heb gemaakt.  

 

Met vriendelijke groeten 

Rob Luijnenburg

 

Dragonfly 920 – Delta Flyer