LOGBOEK
CRAS FACTUS EST – SINGLEHANDED VAN LELYSTAD
ZATERDAG 17
oktober 2009-10-25
Om 08.00
uur uit Medemblik vertrokken. Met de motor erbij richting Lelystad om daar om
12.00 uur te kunnen zijn. 30 minuten voor het palaver de haven in dus gelukkig
op tijd.
Het palaver
is onder de bezielende leiding van Henri als vanouds. Het plan de campagne is,
om als er 2 opdrachten in het zuiden zijn, eerst om de
zuid te varen.
14.00 uur:
Start
De
vaaropdracht luidt: stempels halen in Lemmer, Oudeschild, Terschelling,Harlingen, Muiden en een uur ankeren in de Noorderbalgen.
Muiden in en
uit zeilen met noordenwind is geen goed plan, dus eerst naar Oudeschild met
wind noord 3. In eerste instantie is de wind 3 bft maar later wordt dat 5, dus
een rif gestoken. Onderweg 2 prachtige regenbogen bewonderd,
in de buien zitten wel veel windstoten.
20.00 uur:
Sluis
De sluis in
Den Oever staat open dus na 20 minuten is het alweer zeilen hijsen. De
sluismeester baalt kennelijk van die singlehanded
zeilers want hij sluit de deuren vlak voor de laatste,die
naar binnen wil.
Het
Visjagersgaatje is prima bezeild bij het Gat van de Stier zakt de wind eruit.
Het is nog een hele opgaaf om Oudeschild te bereiken. Tegenstroom en met 0,9
tot 1,6 mijl over de grond. Strak langs de Bollen gevaren op de droogte, met 30
graden voor op
het kompas. De Cras werd door de stroom zo de haven ingedrukt, grondkoers 340
graden. Bij de haven ingang de eerste motorseconden gebruikt anders was de boot
op het havenhoofd beland. Bubbles ligt al vast, Willem van Olst ligt achter
mij.
23.30 uur:
Rust – de envelop gepost en een stempel gehaald en om 01.30 uur gaan slapen. ’s
Nachts komt tegen
04.00 uur. Komt Sturdy binnen
ZONDAG 18
oktober 2009 – 06.30 uur
De buurman
wil weg dus de boot verhaald. Het is windstil, eerst maar ontbijt gemaakt.
Uiteindelijk toch maar besloten om, om 7.50 uur de zeilen te hijsen en de haven
uit te gaan, de eerste uren is het een drijfpartij. Later komt er een windje en
met de spi op, tegen de stroom in, het Scheurrak in.
Smokey komt
op de motor voorbij en heeft Oudeschild niet gehaald en stopt ermee. Later ligt
hij gemeerd aan een vaarwaterton, samen met De Avontuur, de SO 9.
Bij de
omdraai op het wantij gaan Willem van Olst en Willem Rijnsdorp voor anker omdat
er te weinig water staat. Ik red het nog net. Bij de OS 42 raak ik 3 maal de
grond.
Achter mij
komt Edwin van Lier ook over het wantij. In het Inschot is
het eerst bezeild maar later onder een lichte bui draait de wind en moet ik nog
een klap maken. De wind zakt ook weer helemaal weg maar gelukkig heb ik
de stroom mee. Na een tijdje leeft de wind weer wat op en draait naar ZW. De spi kan er weer op en het gaat richting Westmeep. Hier
draait de vloed naar binnen. Edwin zit ongeveer 2 mijl achter me. In de Slenk
briest de wind weer wat door het is gelukkig net bezeild.
Het laatste
stukje met de stroom mee naar de haven van Terschelling en om 19.00 uur lig ik
vast in de jachthaven.
Samen met
Edwin heb ik een stempel gehaald bij een patattent. Daarna even gedoucht,
verslag bijgewerkt en gegeten en onder zeil, tenminste
dat was het plan, maar eerste wordt de fles Beerenburg aangesproken, samen met
Harry, Bram en Rob.
MAANDAG 19
oktober 2009 – 07.00 uur
Kruisend de
haven van Terschelling uit varen is best hard werken!!
Nog even de stenen geraakt en toch nog 20 motorseconden gebruikt.
Bij
aankomst in de Slenk word ik ingehaald door Harry Vogel. In de Westmeep ligt
Wavedancer op kruiskoers. Die moet wel heel vroeg uit Terschelling vertrokken
zijn. Op de ankerplaats liggen nog 2 boten en later wordt het
drukker. Hier de Genua geruild voor de HA-fok. Anker op is geen probleem en
gaat gesmeerd. De boot vaart op het grootzeil met half aangetrokken schoot net
de stroom dood en blijft keurig op zijn plaats liggen!
In de Westmeep
kom ik Harm, Klaas en Henk tegen. De stroom kentert nu en in de Blauwe Slenk is
de stroom tegen.
In
Harlingen gemeerd bij het steigertje van de KNRM. Snel bij de supermarkt cola
gekocht voor het stempel (op de kassabon staan plaatsnaam en tijd!) en op de
terugweg bedacht dat ik hier maar blijf liggen. Bij bijna laag water is de
Boontjes een probleem, tenminste als je moet kruisen.
Vanavond draait de wind ZO en is het hoog water dus
besluit ik tegen een charterschip aan te gaan liggen en 8 uur te gaan slapen.
DINSDAG 20
oktober 2009 – 00.40 uur
Vertrek uit
Harlingen met 4 bft wind. De Boontjes en de sluis gaan gesmeerd. Bij de
wachtsteiger zijn een stuk of wat collega’s in diepe rust.
Op het
IJsselmeer ter hoogte van Workum gaat de wind doorzetten en is nu 5-6 ZO. Alles
is bezeild. Om het Vrouwenzand heen, bij Lemmer draait de wind wat verder naar
het oosten en ik moet 1 slag maken.
De golven
zijn vrij heftig en de boot staat af en toe te dreunen. Een IJsselmeervisser
komt er achter dat hij niet de enige is op het water en ik krijg een
schijnwerper in mijn gezicht en hij besluit toch maar om zijn
navigatieverlichting aan te doen!
Bij Lemmer
nog even de modder geraakt maar met de fok bak en een beetje schommelen is de
boot weer los. Snel een stempel gehaald bij de Friese Hoek en weer verder
richting zuiden.
Een maat
belt me rond 7,50 uur met de mededeling “oh, dus hij bent
het niet”. Er schijnt een boot aangetroffen te zijn met draaiende motor onder
zeil maar zonder schipper. De boot draaide rondjes en hij vertelt dat de
politie en de KNRM aan het zoeken zijn.
De sluizen
bij Lelystad gaan gesmeerd en op het Markermeer, richting Muiden, kom ik alleen
Harry tegen en verder geen andere SH-collega’s.
Voor de
haven van Muiden loop ik samen met Klaas en Henk het geultje in. Zij kwamen uit
Enkhuizen. De havenmeester wil nog wel even een stempel zetten en daarna gaat
hij aan de piepers, zegt hij.
De haven
uit, zonder motor.
Op de
terugweg richting finish liggen toch nog een paar SH-boten op tegenkoers.
Het laatste
stukje gaat zeer voorspoedig en om 21.58 uur wordt er gefinished. Nog even een
paar biertjes bij Henri aan boord, verslag doen van alle belevenissen, onder de
douche en lekker naar bed.
Deze
singlehanded was een vrij relaxed tochtje ,de enige dag , die zwaar was ,is de Zondag geweest vanwege de zeer weinige wind .
Henjo
Ruiter