LOGBOEK CRAS FACTUS EST – SINGLEHANDED VAN LELYSTAD

 

ZATERDAG 17 oktober 2009-10-25

 

Om 08.00 uur uit Medemblik vertrokken. Met de motor erbij richting Lelystad om daar om 12.00 uur te kunnen zijn. 30 minuten voor het palaver de haven in dus gelukkig op tijd.

 

Het palaver is onder de bezielende leiding van Henri als vanouds. Het plan de campagne is, om als er 2 opdrachten in het zuiden zijn, eerst om de zuid te varen.

 

14.00 uur: Start

 

De vaaropdracht luidt: stempels halen in Lemmer, Oudeschild, Terschelling,Harlingen, Muiden en een uur ankeren in de Noorderbalgen.

 

Muiden in en uit zeilen met noordenwind is geen goed plan, dus eerst naar Oudeschild met wind noord 3. In eerste instantie is de wind 3 bft maar later wordt dat 5, dus een rif gestoken. Onderweg 2 prachtige regenbogen bewonderd, in de buien zitten wel veel windstoten.

 

 

20.00 uur: Sluis

De sluis in Den Oever staat open dus na 20 minuten is het alweer zeilen hijsen. De sluismeester baalt kennelijk van  die singlehanded zeilers want hij sluit de deuren vlak voor de laatste,die naar binnen wil.

Het Visjagersgaatje is prima bezeild bij het Gat van de Stier zakt de wind eruit. Het is nog een hele opgaaf om Oudeschild te bereiken. Tegenstroom en met 0,9 tot 1,6 mijl over de grond. Strak langs de Bollen gevaren op de droogte, met 30 graden  voor op het kompas. De Cras werd door de stroom zo de haven ingedrukt, grondkoers 340 graden. Bij de haven ingang de eerste motorseconden gebruikt anders was de boot op het havenhoofd beland. Bubbles ligt al vast, Willem van Olst ligt achter mij.

 

23.30 uur: Rust – de envelop gepost en een stempel gehaald en om 01.30 uur gaan slapen. ’s Nachts komt   tegen 04.00 uur. Komt Sturdy binnen

 

ZONDAG 18 oktober 2009 – 06.30 uur

 

De buurman wil weg dus de boot verhaald. Het is windstil, eerst maar ontbijt gemaakt. Uiteindelijk toch maar besloten om, om 7.50 uur de zeilen te hijsen en de haven uit te gaan, de eerste uren is het een drijfpartij. Later komt er een windje en met de spi op, tegen de stroom in, het Scheurrak in.

 

 

 

 

 

Smokey komt op de motor voorbij en heeft Oudeschild niet gehaald en stopt ermee. Later ligt hij gemeerd aan een vaarwaterton, samen met De Avontuur, de SO 9.

Bij de omdraai op het wantij gaan Willem van Olst en Willem Rijnsdorp voor anker omdat er te weinig water staat. Ik red het nog net. Bij de OS 42 raak ik 3 maal de grond.

Achter mij komt Edwin van Lier ook over het wantij. In het Inschot is het eerst bezeild maar later onder een lichte bui draait de wind en moet ik nog een klap maken. De wind zakt ook weer helemaal weg maar gelukkig heb ik de stroom mee. Na een tijdje leeft de wind weer wat op en draait naar ZW. De spi kan er weer op en het gaat richting Westmeep. Hier draait de vloed naar binnen. Edwin zit ongeveer 2 mijl achter me. In de Slenk briest de wind weer wat door het is gelukkig net bezeild.

Het laatste stukje met de stroom mee naar de haven van Terschelling en om 19.00 uur lig ik vast in de jachthaven.

Samen met Edwin heb ik een stempel gehaald bij een patattent. Daarna even gedoucht, verslag bijgewerkt en gegeten en onder zeil, tenminste dat was het plan, maar eerste wordt de fles Beerenburg aangesproken, samen met Harry, Bram en Rob.

 

MAANDAG 19 oktober 2009 – 07.00 uur

 

Kruisend de haven van Terschelling uit varen is best hard werken!! Nog even de stenen geraakt en toch nog 20 motorseconden gebruikt.

Bij aankomst in de Slenk word ik ingehaald door Harry Vogel. In de Westmeep ligt Wavedancer op kruiskoers. Die moet wel heel vroeg uit Terschelling vertrokken zijn. Op de ankerplaats liggen nog 2 boten en later wordt het drukker. Hier de Genua geruild voor de HA-fok. Anker op is geen probleem en gaat gesmeerd. De boot vaart op het grootzeil met half aangetrokken schoot net de stroom dood en blijft keurig op zijn plaats liggen!

In de Westmeep kom ik Harm, Klaas en Henk tegen. De stroom kentert nu en in de Blauwe Slenk is de stroom tegen.

In Harlingen gemeerd bij het steigertje van de KNRM. Snel bij de supermarkt cola gekocht voor het stempel (op de kassabon staan plaatsnaam en tijd!) en op de terugweg bedacht dat ik hier maar blijf liggen. Bij bijna laag water is de Boontjes een probleem, tenminste als je moet kruisen. Vanavond draait de wind ZO en is het hoog water dus besluit ik tegen een charterschip aan te gaan liggen en 8 uur te gaan slapen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DINSDAG 20 oktober 2009 – 00.40 uur

 

Vertrek uit Harlingen met 4 bft wind. De Boontjes en de sluis gaan gesmeerd. Bij de wachtsteiger zijn een stuk of wat collega’s in diepe rust.

Op het IJsselmeer ter hoogte van Workum gaat de wind doorzetten en is nu 5-6 ZO. Alles is bezeild. Om het Vrouwenzand heen, bij Lemmer draait de wind wat verder naar het oosten en ik moet 1 slag maken.

De golven zijn vrij heftig en de boot staat af en toe te dreunen. Een IJsselmeervisser komt er achter dat hij niet de enige is op het water en ik krijg een schijnwerper in mijn gezicht en hij besluit toch maar om zijn navigatieverlichting aan te doen!

Bij Lemmer nog even de modder geraakt maar met de fok bak en een beetje schommelen is de boot weer los. Snel een stempel gehaald bij de Friese Hoek en weer verder richting zuiden.

Een maat belt me rond 7,50 uur met de mededeling “oh, dus hij bent het niet”. Er schijnt een boot aangetroffen te zijn met draaiende motor onder zeil maar zonder schipper. De boot draaide rondjes en hij vertelt dat de politie en de KNRM aan het zoeken zijn.

De sluizen bij Lelystad gaan gesmeerd en op het Markermeer, richting Muiden, kom ik alleen Harry tegen en verder geen andere SH-collega’s.

 

Voor de haven van Muiden loop ik samen met Klaas en Henk het geultje in. Zij kwamen uit Enkhuizen. De havenmeester wil nog wel even een stempel zetten en daarna gaat hij aan de piepers, zegt hij.

De haven uit, zonder motor.

Op de terugweg richting finish liggen toch nog een paar SH-boten op tegenkoers.

 

Het laatste stukje gaat zeer voorspoedig en om 21.58 uur wordt er gefinished. Nog even een paar biertjes bij Henri aan boord, verslag doen van alle belevenissen, onder de douche en lekker naar bed.

 

Deze singlehanded was een vrij relaxed tochtje ,de enige dag , die zwaar was ,is de Zondag geweest vanwege de zeer weinige wind .

 

Henjo Ruiter