Singlehanded 2009
Het feest begon dit jaar op vrijdag met het tochtje vanuit thuishaven Enkhuizen naar Lelystad. Een beste woei van gemiddeld ruim boven de 35kn, maar met een gunstige richting, blies de Avontuur richting starthaven. Daar aangekomen, bleken de Blue Nose en de Red Spirit er al te liggen. Vast geknoopt aan de steiger, walstroom erop en kachel aan. Rene van de Swokey is er ook bijna.
Zaterdag na het palaver en de prima snert komt de start. Achter mekaar langs de “start-steiger” en dan snel naar buiten om zeil te zetten. De wind is intussen afgezwakt naar een mooie 15-20kn uit NE richting. Prima wind om richting Den Oever te varen. Ter hoogte van Trintelhaven trekt de wind in ongeveer 30 seconden aan van 18 naar 40kn. Snel het grootzeil naar beneden en alleen op HA fok verder. Even later kan het grootzeil er alweer bij en blijft de wind steady tot Den Oever. Om ongeveer 1930h in de sluis, echter de sluiskerel ziet nog een paar echo’s op zijn radar en wil even wachten met schutten totdat ook die scheepjes in de kolk liggen. Na een half uurtje varen de Bo en de Red Spirit de sluis in en kan er geschut worden. Daarna mooi zeilen naar Texel. Met het laatste beetje wind drijf ik de haven in en meer af in het kleine vissershaventje. Nog even een stempel halen, brief posten, een borrel nemen, plan voor morgen maken, tanden poetsen en pitten. Morgen vroeg weer op.
Half zeven de wekker en zeven uur varen. Er staat heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig wind, maar het plan is toch om naar Terschelling te gaan. Met het laatste gangetje van de motor de haven uit gevaren en met de stroom mee richting Scheurrak gedreven. De Bo en de Red Spirit gaan ook een poging wagen. Na een paar uur is het toch flink op geschoten, toch wel een mijl of 3 a 4. Rond 1000 uur is de stroom op en gaan de zeilen naar beneden. Rene van de Swokey is inmiddels met zijn motor ook in de buurt gekomen en samen wachten we op het Scheurrak op meer wind. Die wind komt rond een uur of 1800 en met een lekkere stroom mee gaat het verder naar de Paardehoek. Niet echt verrassend, maar voor de Paardehoek liggen ook de Bo en de Red Spirit te wachten op hoger water. Met een konvooi van ongeveer 5 a 6 schepen het wantij over en dan mooi zeilen richting Terschelling. Helaas moet wel steeds de motor bij, want de accus zijn tot op het bot leeg en zelfs de stuurautomaat geeft er de brui aan. Zonder accus doet ook de radar het niet en die wil ik in het donker niet graag missen. Rond middernacht gaan de trossen vast. Het schip waar ik naast vast maakt begint spontaan te knorren omdat we zoveel herrie maken. Zucht…. Moet je maar niet in een getijde haven gaan liggen…
Maandag lekker uit geslapen. 0900h pas aan het varen. En er is wind!! Rene is de fok al aan het wisselen voor de stormfok, en gezien de voorspellingen doe ik hetzelfde. Achteraf een slechte beslissing, maar je kan niet alles van tevoren weten. Rene gaat terug naar het IJsselmeer en stopt met de wedstrijd. Ik ga nog door en dus ankeren. Het Schuitengat is bijna precies (??) bezeild en in de Sleck staat de stroom mooi mee. Bij de E-kardinaal van de Sleck de bocht om richting NE. Ook hier stroom mee. Wat ben ik toch een rekenwonder… Ongeveer om 1030h voor anker tussen de NB4 en NB6. Volgens mij hebben de meesten hun opdracht formulier niet goed gelezen, want er liggen nogal wat schepen niet op de goede plek. Zo wel de Delta Flyer en de X99. Ze vertrekken ongeveer wanneer ik net lig. Wat ziet dat er prachtig uit zeg!! Rond 1130h kan het anker weer op. Het is toch werkelijk niet te geloven, maar ook nu weer stroom mee. Dat gaat goed tot het Vliestroom, want daar staat de stroom lelijk naar buiten, terwijl ik naar Harlingen wil. Na voor me gevoel (met veel te weinig zeil) eindeloos heen en weer gekruist te hebben rond de BS1/IN2 kardinaal komt er eindelijk wat meer wind en uit een gunstigere richting. De Bo heeft me inmiddels ingehaald en samen varen we door naar Harlingen. Mooi stukje om wat te filmen! Hier heeft Bo trouwens ook een bijnaam gekregen. “De boot met de alarmen”. Steeds wanneer ik in de buurt kom begint het schip uit zichzelf te piepen met allerlei alarmen. Later vertelde Wim dat het zijn AIS alarm is wat getriggert wordt door mij AIS zender. Wim wordt er zelf ook gek van maar kan niet achterhalen hoe die piepjes uit kunnen…. Jammer. Rond 1700 ben ik in Harlingen en roep ik de havenmeester op. Ondanks dat ik morgen om 0300h wil varen wil hij toch graag dat ik door de brug de binnenhaven in ga. Daar kan ik langszij een tjalk. Voor de stempel loop ik naar het pannenkoekenhuis aan de haven. Helaas hebben ze geen stempel, maar de bediening wil wel graag een tekening op mijn stempelkaart maken. Daarbij komt een kassabon van koffie en het geheel is snel compleet. Terug naar de boot en eten maken. Om 1720 uur ongeveer hoor ik reddingboot Alida van Hindelopen bezig met een scheepje voor Gaast wat rondjes vaart en waar niemand aanboord is. Dat wordt een lange zoekactie. De reddingboten van Lemmer, Enkhuizen (waar ik zelf ook vaar), Andijk, Medemblik, Den Oever, Hindelopen, een aantal commerciële bergingsvaartuigen en de Oscar Charlie SAR helikopter gaan ter plaatse om te zoeken naar overboord geslagen personen. Helaas zonder resultaat. Gelukkig was het geen schip wat met de Single Handed mee deed, maar het zet je wel aan het denken. Want hoe ziet de Single Handed eruit nadat zoiets met een van de schepen gebeurd? Op tijd naar bed, want morgen begint de dag (veeeelste) vroeg!!
Vandaag moet het allemaal gaan gebeuren. Van Harlingen via Kornwerderzand naar Lemmer en dan via Lelystad naar Muiden en weer terug naar Lelystad. Bij elkaar ruim 100 mijl en dat solo met een beste wind en een vaarwater waar je niet even een uurtje kan gaan pitten en kapotte accus. Om 0300h (!!!) gaat de wekker (Beltone van Katja Schuurman). Snel kleren aan, brugwachter roepen, windrichting en kracht vragen, motor aan (want de accus zijn weer eens helemaal plat), drie kleuren licht en radar aan, los gooien, zeil hijsen en gaan met die banaan. En what the f*ck. Gaat de Bo net voor me de haven uit. Kom ik nou nooit van dat schip af!?!?!?!? #$%^(&#$%)^Haha. Over de Boontjes gaat het prima. Als laagste waterdiepte 2,4m gezien. De Avontuur is 2m diep, dus veel later had ik niet wakker moeten worden… Zo moet Wim ook gedacht hebben. In Kornwerderzand liggen veel scheepjes. Oa ook de Swokey die motorpech heeft. Ook de Red Spirit herken ik. Wim komt even aan boord en tijdens het wachten op een brugopening doen we een bakkie koffie. Het schutten duurt weer veel te lang, maar na een tijdje kunnen de zeilen weer omhoog en wordt het mooi zeilen langs de Friese kust. Wat gaat het bloed hard zeg! Ik laat de Bo en volgens mij de Willow achter me en knal richting Vrouwenzand. Daar blijkt de wind toch oostelijker dat ik had gehoopt, want Lemmer wordt een flink stuk kruisen. De wind trekt aan tot zo’n 30kn en met de HA fok en 3 reven in het grootzeil gaat het richting Lemmer. Rond 1130h kom ik in Lemmer aan en een kwartier later kan ik, voorzien van een stempel, weer op weg. Vanaf nu wordt het alleen maar scheuren. Eerst met halve wind naar Lelystad. Ik vaar vanaf Kornwerderzand al met de hand, want de accus zijn helemaal leeg. Ook van Lemmer naar Lelystad vaar ik met de hand. Het gaat wel hard, gemiddeld een knoop of 7 dus het schiet wel op. De sluis bij Lelystad gaat snel en ik kan door naar Muiden. Daar wil ik wel blijven, tenzij ik met daglicht de haven weer uit kan. We zullen zien… Nu is het koersje gelukkig zo dat de automaat weinig kracht nodig heeft om de Avontuur op koers te houden. Toch laat ik de motor even draaien zodat ik eten kan maken. Het loop lekker zo en om 1815h loop ik Muiden binnen. Terwijl ik naar binnen stuif, komen de Blue Nose en nog twee scheepjes naar buiten. De Blue Nose heeft wel heel erg weinig zeil op, maar ik wist toen nog niet dat hij wat schade aan de roller had. Een stempel heeft de barman van de KNRZV niet, maar aangemoedigd door de tekening uit Harlingen, wil hij ook wel een tekening op mijn stempelkaart maken. Vergezeld met een kassabon kan ik Muiden binnen 10 minuten weer verlaten. Ik ga nog door naar Lelystad! Het laatste stukje wordt erg relaxed. Ondanks dat de motor aan moet blijven kan ik lekker binnen zitten en op de radar alles in de gaten houden. De sluis in Lelystad gaat ook nu weer erg snel, en om 2200h vaar ik, samen met de Blue Nose en nog een paar scheepjes de finish haven in! De teller staat op 105,9 mijl en ik ben wel toe aan een borrel!!
Henry, ik vond het een zware editie. Dit kwam onder andere door de wind stille zondag, waardoor er een bepaalde tijdsdruk ontstond. Daarnaast hebben we ook weer alle uitersten gezien. Geen wind, heel veel wind, teveel wind, kruisen met wind en stroom tegen, ankeren, kapotte accus enz. Ik heb er wel van genoten!! Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij!! Bedankt voor de organisatie en tot februari.
Gr
Idris van der Meer
Avontuur