Helaas! Het zit er weer niet in. Wat? Het winnen van de breilepel. Waarom? De HoudvanHout is niet geschikt voor deze prestatietocht. Kruisen in smal vaarwater is een probleem. Dit betekent echter niet dat ik het evenement zou willen missen.

Door het zeilen van de SH ga je met je bootje tot het uiterste waar je normaal niet aan toe komt.

 

We liggen nu met z'n 13-tienen in Vlieland, allemaal gisteren laat in de middag, begin van de avond aangekomen. Alleen Willem van Olst blijkt het gepresteerd te hebben de Meep ook nog te ronden. Om 21.30 meerde hij naast mij af en zei zelf dat het eigenlijk, gezien het buiige weer en de duisternis gekkenwerk was geweest. Ook Maarten Russchen had een poging gedaan maar werd halverwege wijs en kwam toch maar naar Vlieland.

 

Vanmorgen (22/10) wilden we ons aan de Meep gaan wagen maar de enige die vroeg vertrok was Willem van Rijnsdorp, die echter ook na een mislukte poging terug keerde naar de veilige haven, die sinds de vroege ochtend gehuld was in dikke mist.

Sommige hebben maar vast een nacht bijgeboekt omdat het vandaag bij gebrek aan wind en dichte mist toch niet meer gaat lukken.

 

Nu mijn verslag.

 

20/10 Na vertrek Lelystad bevond ik mij halverwege het startende deelnemersveld en door eerst de “centrale kant” aan te houden, plat voor de lap, kon ik later met halve wind met mijn nieuwe code-0 het hele veld aftroeven en als eerste Urk aantikken. De lichte wind zakte nog verder in en buiten Urk werd het een grote drijfpartij. Later kwam er toch weer een licht briesje en lukte het toch nog Medemblik voor middernacht aan te lopen. Samen met Maarten lagen we in de buitenhaven. Naar later bleek was Harry Vogel ons toch te snel afgeweest en lag blijkbaar achter de vernauwing z'n 8 uur rust vol te maken, sommige waren de jachthaven binnen gelopen of hadden  ten anker liggend “genoten” van 8 uur rust.

 

21/10 's Morgens om 7.30 vertrokken. Wind een dikke 5 BF. Recht op de haven ingang. Met alleen de kotterfok en een flinke dot gas,  tot zo ver mogelijk in de havenmonding, lukt het om de wal vrij te varen. Met enkele deelnemers die over bakboord lagen, om de haven aan  te lopen en waar ik dus achterlangs moest, verspeelde ik veel hoogte, voordat ik mijn gereefde grootzeil kon zetten. Inmiddels zag ik Maarten ook de haven uitkomen en ver boven mij een oostelijke koers voor gaan liggen.

Het werd een pittig kruisrak tot aan Kornwerd. De HvH houdt niet van de korte steile Ijsselmeer golven en pas onder de Friese kust bij Hindeloopen kon de Genua er weer vol bij en ging het, net bezeild, weer een stuk beter. In Kornwerd gelijk met de Catootje en Huzaar de sluis in.

In de Boontjes ging het mis. Vrij in het begin raakte ik aan de grond tijdens het overstag gaan. Gooide de genuaschoot los die zodanig begon te klapperen en verstrikt raakte in de kotterschoot dat een schootblok het begaf. Motor gestart en 20 min in de wind gelegen om de zaak te klaren. Ondertussen voer de Bo mij voorbij en waren de Huzaar en Catootje ver voor komen te liggen. In Harlingen kwamen we elkaar weer tegen, waar de Bo als eerste vertrok. De Tzigane leek de Noorderhaven in te duiken, Catootje, Huzaar, Red Spirit en ik probeerde in de zeer drukke voorhaven (einde bruine vloot wedstrijd) onze stempels te bemachtigen.

Van Harlingen naar Vlieland was het weer even genieten geblazen, onder buiige condities klokte ik regelmatig 15+ knopen en kwam weer praktisch gelijk met de Catootje de haven van Vlieland binnen.

Doodmoe, versleten, maar voldaan ging ik om 21.30 te kooi.

 

22/10 En toen was het spelletje helaas over en uit,  al realiseerde we ons dat toen nog niet helemaal en dachten 's middags misschien nog wel de Meep te kunnen gaan ronden, maar de mist bleef helaas en waren we allmaal verplicht nog een nacht bij te boeken. Wel heel gezellig gegeten met z'n allen, veel geouwehoerd, bootjes gekeken en gerekend of het toch nog niet zou lukken. Alleen Willem van Olst en Willem Rijnsdorp werden tijdens het diner ongedurig en wilden vroeg te kooi om toch nog een poging te wagen. Willem van Olst hoefde tenslotte alleen nog maar het rondje af te maken en onze andere Willem wilde de volgende morgen  toch nog een poging aan de Meep wagen. Geen wind en dichte mist maakte ook deze ultieme poging onmogelijk en de Red Spirit keerde later enigszinds gedesilusineerd terug in de haven.

 

23/10 Nu het definitief gedaan was met de strijd trok ieder z'n eigen plan en de meeste gingen op de thuishaven af. Om 10 uur verliet ik Vlieland en zeilde via het Inschot, hield met rijzend water nog net 10cm onder de kiel, weer naar Kornwerd om door te varen naar Lelystad. Toen echter dwars van Stavoren de wind er mee ophield besloot ik nog maar een nachtje Stavoren er aan vast te knopen.

Tijdens mijn avondwandeling liep ik zowaar Harry Vogel en Klaas Wiersma tegen het lijf en kwam er toen pas achter dat er eigenlijk net zo'n ploeg in Harlingen, door de mist overmand, was blijven liggen.

We bleven nog “even” hangen in het enige open restaurant dat Stavoren te bieden had, totdat de zaak ging sluiten, zo werd het toch weer gezellig.

 

24/10 Om 9 uur verzamelden we gedrieen voor de havenmonding van Stavoren en vervolgden onze tocht naar Lelystad, waar we rond de middag als enige deelnemers de tocht afsloten met gebakken eieren met spek en pannekoeken.

 

Ondanks dat, voor zover ik nu heb begrepen, niemand de tocht heeft kunnen volbrengen, was het toch weer een oer gezellige SH en wil zeker proberen volgend jaar weer van de partij te zijn.

 

Henry bedankt voor de organisatie, jammer dat je niet meer in Lelystad lag om van de spek maaltijd mee te genieten,

 

Groet,

 

Leon Bart

HOUDvanHOUT