Het weer:

15.15 west/noordwest 3 tot 4

16.15         ,,                   ,,        en wij hebben nul!!.

 

 

Singlehandedverslag van Bo Willem van Olst

 

Een singlehanded zonder spi of halfwinder, uitgangspunt is proberen aan de wind te blijven zeilen en dat kan misschien lukken, de weersvoorspelling van vrijdag was max 3 Bf, zaterdag eerst zuidwest en daarna noordwest en doordraaiend noordoost en dat zal het blijven de komende dagen.

 

We hebben gelukkig veel deelnemers en wat vooral van belang is meerdere goede zeilers met goede boten. Jammer dat Frits Brattinga door het overlijden van zijn vrouw niet van de partij kan zijn. Ik zie hem nog zo gaan in vorige tocht kwam ik hem tegen in de westmeep, als een speer zonder dat er ook maar iets op te merken was aan zijn boot of zeilgedrag.

 

Zaterdag: Kenmerkt zich door weinig wind en met veel ploeteren kom ik via Urk in Medemblik, er zijn er enkele voor me waaronder een irritant flikkertoplicht wat achteraf van Leon Bart was.

 

Zondag: Stuivertje wisselen met de Red spirit, net als zaterdag, hij wint, Harry komt ook steeds dichterbij. De wind komt vanaf Kornwerderzand waar wij naar toe moeten. Zowel Harry als de Red Spirit blijven de  afsluitdijk opzoeken terwijl ik overstag ga en probeer de luwte ven de friessche kust op te zoeken want de wind is fors geworden.Het pakt goed voor me uit en kom een sluislichting voor ze aan in Kornwerderzand. In de boontjes is het opnieuw opkruisen en ik pak Leon, voor hem is dit geen gunstig vaarwater, te smal en vaak door de wind gaan daar houd de trimaran niet van. Er komen tegelijk met ons wel 40 platbodems aan in Harlingen dus het is even goed oppassen waar ik aan kan leggen om te gaan stempelen. Ik zie mijn kans schoon om aan de eerste de beste platbodem aan te meren, nu even heel snel en in de Poffertjes kraam direct voor me op de wal krijg ik een stempel.  Er liggen al platbodems op mij te wachten en niet iedereen is blij met m,n actie maar het werkt en het is supersnel.

Op naar het noorden, Vlieland en misschien kan en durf ik de Meep nog pakken. Alleen de VQ32 “ Home of Jazz” blijft voor me en aan de wind komt later komt de Huzaar me ook nog oplopen, hij gaat direct naar Vlieland terwijl ik de Meep in ga, het is een gok want het is al half vijf en het is zo donker!. Ik schat dat het minstens twee uur tegen wind en stroom in is om via  Zuidmeep de nom17 bereiken.

Ik wil eerst de Zuidmeep omdat ik die bij daglicht wil doen. De VQ 32 komt er al uit, is die me dan zover uitgelopen? Ik snap het niet. Het eerste stuk kan ik de meep bezeilen tot mijn eigen verbazing, dan komt er een buitje en daarna is het hopeloos, opkruisen en veel kruishoek laten vallen en het wordt donker het is echt tonnetjes zoeken op mijn niet bijgewerkte plotter, tonnetje voorbij en dan vaak achteromkijken en dan hopen dat ik een volgende voor me zie. Een ding scheelt, over een dik uur is het laagwater dus ik blijf nooit langer dan enkele uren vastliggen als ik vast loop. Slechts een keer voel ik de grond vlak bij de nom 17 die ik pas om half acht rond. Nu is de strijd van de dag gestreden, voor wind en stroom uit door de Noordmeep en binnen een uur ben ik op Vlieland waar er een stuk of 10 van ons liggen. Ik heb een slag geslagen, niet de snelste maar als enigste de Meep gedaan en kan morgen rustig wakker worden en met de stroom mee naar Oude Schild.

 

Maandag:Als ik wakker wordt dan is er een heel dichte mist en totaal geen wind!, dit is een grote tegenvaller voor ons allemaal. Tegen elkaar aanleunen, koffie drinken bij de ene en thee bij de ander en in de middag wordt het met z,n Allen bier drinken bij het kriebelcafe.( de Kriebels).  Willem Rijnsdorp “Red Spirit” heeft wel geprobeerd er uit te komen maar al snel moest het anker uit en na uren helaas maar weer terug naar ons toe.We praten af dat we om 19.00 uur samen gaan eten in het havenrestaurant. Als we daar heen lopen kunnen we weer wat sterretjes zien recht boven ons dus de mist hangt alleen nog laag. Tijdens het eten beginnen de vlaggen weer iets te waaien en het begint me te jeuken. Om 21.00 uur stap ik op met de mededeling dat ik enkele uurtjes ga slapen en als het om middernacht iets beter is dan wil ik vertrekken, met de stroom mee naar de Paardehoek. De overigen wensen me geluk, ik slaap echt twee uurtjes.

Dinsdag

Om 00,26 uur ben ik de haven uit, het eerste stukje wil net, net genoeg wind om me tegen de stroom in naar buiten te brengen maar als ik de Vliestroom op kom dan gaat het mooi, nog wel een beetje mist, geen maan en pikkedonker maar het loopt mooi en kom net iets voor 03.00 uur voor de Paardehoek. Het is nu bijna hoog water dus er kan me weinig overkomen. Ik was hier voor een maand ook al geweest en had een mooie track van dit stukje in de plotter staan, mijn geheime wapen, maar wat blijkt, ik heb gisteren op Vlieland mijn plotteraansluitingen opnieuw ingespoten met contactspray en heb zeerwaarschijnlijk de plotter voor de tijd niet uitgedaan en daardoor is die track gewist!.De geul ligt noordelijker dat weet ik en met alleen het grootzeil op, voor de wind en veel zoeken kom ik er door. Iets over zeven uur kom ik op Oude Schild en pin een klein bedrag uit de geldautomaat, de kassabon is mijn stempel. Ga een uur liggen met mijn oliegoed aan want de stroom door het Visjagersgaatje is toch nog tegen. Op naar Lemmer, tegen de wind in wat ik helemaal niet erg vind want er is weinig wind en dan voel je toch nog iets. Om 11.50 uur ben ik door de sluis van Den Oever, de wind wordt nog minder en het gaat langzaam irriteren, berekenen van tijd en afstand die ik nog moet. Sms je van Henri, Wim vaar je nog, waar ben je, hem even gebeld en hij vraagt “kom je nog rond” Ik, “ ik heb nog wel een kans”.

Om 18.30 uur, zit ik onder de steile bank, kan Lemmer zien en reken nog eens, met dit gangetje heb ik nog twee uur nodig om in Lemmer te komen en als de centrale post ook nog eens aangeeft dat er windkracht twee komt de komende nacht, noordoost dan geef ik het op, deze flauwe wind gaat dus van Lemmer richting Hoorn waar ik naar toe moet. Tijd en afstand dat nekt mij ook als laatste deelnemer, het is onmogelijk om op tijd binnen te komen ook al vaar ik 32 uur non stop, de regel in ons reglement waar ik altijd op tegen was. Meld me af, zet de motor aan en in twee uur ben ik in mijn thuishaven Urk. Ruim de zeilen op, stap in de auto en ga naar huis. Tot twee keer toe knippert er iemand achter me op de N50. ik merk op dat ik niet harder rij dan 70 waar 100 mag. Dit zal toch wel pure vermoeidheid zijn, slechts twee uur geslapen sinds maandagochtend.

Henri, tot volgend jaar, al is de route nog zo mooi uitgezet soms winnen de elementen.