Verslag
Singlehanded.
Vrijdag
14 okt.
Ja het gaat gebeuren na een ochtend werken op
weg van Utrecht naar de haven Galamadammen.
Onderweg
gebeld met Simon van de Bleu-chip die mij heeft uitgedaagd om me te varen met
de race.
In
de haven even water tanken en dan trossen los op naar Stavoren. Om 14:00 vaar
ik samen met de Bleu chip
naar Lelystad. Onderweg tijdens
het wachten voor Stavoren komt ook de gele Amigo voorbij gevaren.
18:30
we leggen aan tegen Henri in de Haven van Lelystad. Eerst maar een Biertje in
dit mooie weer.
Zaterdag
15 okt.
De
grootte dag wat zal het zijn. Hoe zijn de andere deelnemers. Om 12:00 de snert
tijdens het Palaver.
13:55
we zitten in de boot met Frits en Simon te kletsen oeps de start is over 5 min
al. De Blue chip Senang en
de Scallaway verhaalt zodat ook de Lady-A kan
starten.
14:15
de zeilen omhoog en op naar Lemmer. Eerst staat er wat weinig wind maar dan
neemt deze toch toe tot
een acceptabele 15 knp. De Senang heeft wat
meer wind nodig dan een nieuwe jacht van deze lengte maar dit
blijkt later wel prettig. 18:00 we
zijn in Lemmer wezen stempelen. Wat een chaos was dit met zoveel bootjes in
een haven willen aanleggen maar goed dat de
wind het laat afweten.
Eenmaal
buiten probeer ik optimaal gebruik te maken van mijn diepgang en trek zoals dit
tijdens de stop op
Vlieland
wordt genoemd mij keutel in. Of te wel het zwaard gaat van 2,20 naar 0,85 m1.
Ik probeer iets af te
snijden maar loop vast op de Steile
bank en weet nog net los te komen. Naar ik later begrijp is de catamaran van
Willem
Nater door de redding brigade van de ondiepte gehaald.
De
wind begint lekker toe te nemen en Kornweerd komt dichter bij. Om 10:30 houdt
plots de stuurautomaat het
voorgezien. Vanaf dat
moment heb ik het zonder moeten stellen.
12:30
ik ben op Kornweerd en vind het welletjes. Nog even gewacht op de Bleu-chip
Biertje en naar bed.
Zondag
16 okt.
9:00
uur zal eens kijken wie er al weg zijn of wakker zijn. Ik zie net dat iedereen
losgooit voor de sluis. Snel trek
ik kleren aan en kan ook nog met de schutting
mee. Aan de wadden zijde aangelegd en eerst koffie gedronken bij
Simon.
10:00
uur we zeilen naar Harlingen in een tergend langzaam tempo maar wel stroom mee.
Bij
Harlingen zet de wind door en wordt het leuk. Na de
pollen dam gelijk noord over het wat zodat ik in een lijn
naar de Meep kan. Besloten om
eerst de Noord te nemen. Ter hoogte van de Slenk ingang zie ik de Lady-A. nog
een paar keer de diepte meter zien zakken
richting de
Wat
is dit lekker zeilen. Onderweg kom ik Willem van Olst tegen die via de
Zuid-Meep gaat. Om 16:30 ben ik
op Vlieland wat lekker vroeg. Tijd voor een
biertje en sterke verhalen van de ervaren deelnemers. Aan boord van
de J 24 hoor ik dat hij is plat gegaan bij
het vrouwenzand tijdens het binnen halen van de spi.
We
besluiten om met 6 man in het haven restaurant te gaan eten. En om 22:00 uur
komen de deelnemers binnen
die buiten om Texel zijn gevaren. Oeps zij
hebben wel wat meer mijlen gemaakt dan ik.
Maandag
17 okt.
Weer
mooi weer wat een tocht het kan niet beter. Om 8:00 uur vertrokken richting de
paarden hoek. Ik vaar
samen met de Bleu-chip. Het
kruisen op het inshot is toch zwaar en rol de
Bij
de ingang wacht ik op de Blue-chip en samen gaan we kruisend de hoek in. Het is
exact hoog water dus ik
kan ver buiten de geul. Dan
is er een dichte mist en vaar ik op de plotter gedurende 20 min over het wad
buiten
de geul.
De
wind begint flink door te zetten en vier uur vaar ik op zeil oudenschild binnen
als er een waarschip van een
van mijn collega’s net naar buiten vaart. Bij
het restaurant snel aanleggen en een stempel halen en dan gouw
weer door.
Wat
gaaf is dit de wind zet echt door en met een knik in de schoot richting den
Oever. Even tikt het log 10.1 aan.
18:00
uur door de sluis van Den Oever dit gaat lekker snel. Oude Zeug is bezeild. Ik
vaar nog zonder een rif het
donker in. Samen met een klipper
vaar ik rond 20:00 uur Medemblik binnen. Ik leg aan tegen de Hanze van Ad
Haagoort.
Eerst
maar een biertje samen. Mijn telefoon gaat het is de vrouw van Simon ze kan hem
niet bereiken en is
ongerust. Ik laat haar weten dat hij
een uurtje achter mij vaart en zo wel zal bellen. Ook Willem van Olst en
Simon
leggen aan. We besluiten om in de kroeg een stempel te gaan halen.
Dinsdag
18 okt.
Het
weer is voor het eerst regen en harde wind. De voorspelling is mooi weer met
harde wind.
Op
naar Enkhuizen. We liggen met zijn vieren in de sluis als het weer opklaart.
Eerst onder de dijk op gekruisd
met een toenemende wind. Toch maar een rif er
in. Het waait al een dikke 6 soms 7 wat ligt Hoorn toch ver weg.
Op
de plotter is het maar
Met
de kont tegen het tank station even stempelen. Door naar Pampus.
Dit gaat super knik in de schoot ik loop
zelfs iets in op Ad. Na het paard
weer hoog aan de wind en moet Willem en Ad wat laten lopen. 16:00 uur
Pampus wat zal ik doen. Mijn driekleur
is er mee opgehouden waarschijnlijk heeft het lampje het begeven.
Ik
besluit niet te ankeren zodat ik nog
voor donker door de sluis kan zonder verlichting. Ik heb een elektrische lier
dus stelt ankeren niet veel voor zeg ik tegen
mezelf om goed te praten dat ik door vaar.
18:30
voor de sluis. Ik laat netjes een beroeps voor maar wordt door een boze sluis wachter verzocht om voor te
gaan.
19:00
ik ben in de haven veilig thuis. Wat een gave zeiltocht was dit. Doel geslaagd
nog een keer dit seizoen
lekker zeilen.
Allen bedankt het was zeer gezellig.