Verslag Singlehanded.

Vrijdag 14 okt.

Ja het gaat gebeuren na een ochtend werken op weg van Utrecht naar de haven Galamadammen.

Onderweg gebeld met Simon van de Bleu-chip die mij heeft uitgedaagd om me te varen met de race.

In de haven even water tanken en dan trossen los op naar Stavoren. Om 14:00 vaar ik samen met de Bleu chip

naar Lelystad. Onderweg tijdens het wachten voor Stavoren komt ook de gele Amigo voorbij gevaren.

18:30 we leggen aan tegen Henri in de Haven van Lelystad. Eerst maar een Biertje in dit mooie weer.

Zaterdag 15 okt.

De grootte dag wat zal het zijn. Hoe zijn de andere deelnemers. Om 12:00 de snert tijdens het Palaver.

13:55 we zitten in de boot met Frits en Simon te kletsen oeps de start is over 5 min al. De Blue chip Senang en

de Scallaway verhaalt zodat ook de Lady-A kan starten.

14:15 de zeilen omhoog en op naar Lemmer. Eerst staat er wat weinig wind maar dan neemt deze toch toe tot

een acceptabele 15 knp. De Senang heeft wat meer wind nodig dan een nieuwe jacht van deze lengte maar dit

blijkt later wel prettig. 18:00 we zijn in Lemmer wezen stempelen. Wat een chaos was dit met zoveel bootjes in

een haven willen aanleggen maar goed dat de wind het laat afweten.

Eenmaal buiten probeer ik optimaal gebruik te maken van mijn diepgang en trek zoals dit tijdens de stop op

Vlieland wordt genoemd mij keutel in. Of te wel het zwaard gaat van 2,20 naar 0,85 m1. Ik probeer iets af te

snijden maar loop vast op de Steile bank en weet nog net los te komen. Naar ik later begrijp is de catamaran van

Willem Nater door de redding brigade van de ondiepte gehaald.

De wind begint lekker toe te nemen en Kornweerd komt dichter bij. Om 10:30 houdt plots de stuurautomaat het

voorgezien. Vanaf dat moment heb ik het zonder moeten stellen.

12:30 ik ben op Kornweerd en vind het welletjes. Nog even gewacht op de Bleu-chip Biertje en naar bed.

Zondag 16 okt.

9:00 uur zal eens kijken wie er al weg zijn of wakker zijn. Ik zie net dat iedereen losgooit voor de sluis. Snel trek

ik kleren aan en kan ook nog met de schutting mee. Aan de wadden zijde aangelegd en eerst koffie gedronken bij

Simon.

10:00 uur we zeilen naar Harlingen in een tergend langzaam tempo maar wel stroom mee.

Bij Harlingen zet de wind door en wordt het leuk. Na de pollen dam gelijk noord over het wat zodat ik in een lijn

naar de Meep kan. Besloten om eerst de Noord te nemen. Ter hoogte van de Slenk ingang zie ik de Lady-A. nog

een paar keer de diepte meter zien zakken richting de 1 m. Na het ronden van de NM 17 in 1 lijn naar Vlieland.

Wat is dit lekker zeilen. Onderweg kom ik Willem van Olst tegen die via de Zuid-Meep gaat. Om 16:30 ben ik

op Vlieland wat lekker vroeg. Tijd voor een biertje en sterke verhalen van de ervaren deelnemers. Aan boord van

de J 24 hoor ik dat hij is plat gegaan bij het vrouwenzand tijdens het binnen halen van de spi.

We besluiten om met 6 man in het haven restaurant te gaan eten. En om 22:00 uur komen de deelnemers binnen

die buiten om Texel zijn gevaren. Oeps zij hebben wel wat meer mijlen gemaakt dan ik.

Maandag 17 okt.

Weer mooi weer wat een tocht het kan niet beter. Om 8:00 uur vertrokken richting de paarden hoek. Ik vaar

samen met de Bleu-chip. Het kruisen op het inshot is toch zwaar en rol de 54 m2 genua iets in. Dit is beter.

Bij de ingang wacht ik op de Blue-chip en samen gaan we kruisend de hoek in. Het is exact hoog water dus ik

kan ver buiten de geul. Dan is er een dichte mist en vaar ik op de plotter gedurende 20 min over het wad buiten

de geul.

De wind begint flink door te zetten en vier uur vaar ik op zeil oudenschild binnen als er een waarschip van een

van mijn collega’s net naar buiten vaart. Bij het restaurant snel aanleggen en een stempel halen en dan gouw

weer door.

Wat gaaf is dit de wind zet echt door en met een knik in de schoot richting den Oever. Even tikt het log 10.1 aan.

18:00 uur door de sluis van Den Oever dit gaat lekker snel. Oude Zeug is bezeild. Ik vaar nog zonder een rif het

donker in. Samen met een klipper vaar ik rond 20:00 uur Medemblik binnen. Ik leg aan tegen de Hanze van Ad

Haagoort.

Eerst maar een biertje samen. Mijn telefoon gaat het is de vrouw van Simon ze kan hem niet bereiken en is

ongerust. Ik laat haar weten dat hij een uurtje achter mij vaart en zo wel zal bellen. Ook Willem van Olst en

Simon leggen aan. We besluiten om in de kroeg een stempel te gaan halen.

Dinsdag 18 okt.

Het weer is voor het eerst regen en harde wind. De voorspelling is mooi weer met harde wind.

Op naar Enkhuizen. We liggen met zijn vieren in de sluis als het weer opklaart. Eerst onder de dijk op gekruisd

met een toenemende wind. Toch maar een rif er in. Het waait al een dikke 6 soms 7 wat ligt Hoorn toch ver weg.

Op de plotter is het maar 7 mijl in 1 lijn. Wat een rot meer is dat markermeer toch maar dan de beloning Hoorn.

Met de kont tegen het tank station even stempelen. Door naar Pampus. Dit gaat super knik in de schoot ik loop

zelfs iets in op Ad. Na het paard weer hoog aan de wind en moet Willem en Ad wat laten lopen. 16:00 uur

Pampus wat zal ik doen. Mijn driekleur is er mee opgehouden waarschijnlijk heeft het lampje het begeven. Ik

besluit niet te ankeren zodat ik nog voor donker door de sluis kan zonder verlichting. Ik heb een elektrische lier

dus stelt ankeren niet veel voor zeg ik tegen mezelf om goed te praten dat ik door vaar.

18:30 voor de sluis. Ik laat netjes een beroeps voor maar wordt door een boze sluis wachter verzocht om voor te

gaan.

19:00 ik ben in de haven veilig thuis. Wat een gave zeiltocht was dit. Doel geslaagd nog een keer dit seizoen

lekker zeilen.

257 mijl op het log minus de 25,7 van de eerste dag betekend 231 mijl in 39 uur en 33 min + 1 uur ankeren.

Allen bedankt het was zeer gezellig.