De Singlehanded 2011        Nirwa

 

Zaterdag  15-10

Hou maar rekening met een alternatieve route  i.v.m. de renovatie van de Houtrib sluis.

Dat kun je op meerdere manieren uitleggen maar ik lag op de verkeerde boeg. Vooraf mede op grond van deze informatie eerst Den Oever. Dan lees je de opdracht en staan alle uithoeken er in, ook Lemmer. Nee ik wil eerst naar Den oever en dan Medemblik mee pakken. Al zeilend richting Den Oever kwam Lemmer en westenwind boven drijven, koers verlegd richting Lemmer. We kunnen daar tegen 1800 uur zijn, dan Medemblik en  Den Oever. Het werd ca. 2000 uur  om 20.30 uur weer weg en bijna windstil toen we weer vertrokken.

Wind neemt weer iets toe Den Oever vergeten we maar, Medemblik is het einddoel voor vandaag. 0115 is ons doel bereikt, rusten.

 

Zondag 16-10

 

Onrustig geslapen, ben uit de veren om  om 0827 bij de Rabobank te pinnen  .Kom ik terug zie ik de havenmeester een plakplaatje op de verstaging plakken. Nee ik mag niet contant aan  haar betalen dat moet op het havenkantoor, dan is die ook open en hebben we ook een stempeltje. Neem de betaling van Henk Baukema ook mee want die nu weg  (0845 uur)en het is 0845 uur .Vertrek om 0915 uur.

Den Oever is pal voor de wind, ga afkruisen dan kan de stuurautomaat het aan, ik kan een boekje lezen ver weg van alle ongeregeldheden, wie doet me wat.

1150 uur Sluis Den Oever. Tij loopt inmiddels uit,  wind ZO 2 tot 3. Moet een keuze maken om de Bollen 2.56 mijl stroom mee en 2.56 mijl stroom tegen, of  over de Bollen 1.72 lichte stroom tegen of geen en 2.06 mijl stroom mee. Ik ga over Bollen en niet langs de tonnen maar er dwars over heen met het risico vast te lopen en  7 uur Oude Schild vanaf  2,5 mijl te zien.

Het gaat volgens plan. Op Oude schild zegt Henk (Tramper ) dat heb je snel gedaan, Nirwa en snel !!.We besluiten ter plaatse buitenom te gaan, stroom mee door het Marsdiep en Mollengat en tegen de tijd dat we uit Molengat zijn de vloed stroom mee richting Vlieland. In de buurt van schietgebied boven Vlieland loopt ons een zeilboot voorbij. Even met de lantaarn op mijn eigen solowimpel schijnen en de schipper van de andere boot doet het zelfde . Wie het was weet ik niet maar was er een van ons, goed volk dus. Met weinig wind  en leuke  stroom mee komen  we ca. 2245 uur op Vlieland aan .Stempel halen doe ik morgen wel.

 

Maandag 17-10

 

Vandaag  de NM17/ZM10 en dan Kornwerd. Zie er tegenop dit is nooit goed te doen met de stroom. Eerst nog even een stempel halen bij de havenmeester maar die is er niet. Die waren in hun ribje de havengelden aan het innen van  alle Singlehandeds. Dat werd dus wel betalen maar geen stempel, dan maar een handtekening ik wil weg het is 0830 uur. Moet Harlingen halen voor 1800 uur om stroom mee te hebben in de Boontjes richting Kornwerd .

Ik vind de N en Z Meep heel mooi stuk om te zeilen maar vandaag niet, ben bang dat dit mijn Waterloo wordt. Er staat mooie wind ZW 4-5 kom nog een paar boten tegen die het zelfde rondje doen maar dan andersom. Heb eerst de ZM gedaan om terug de ruimte te hebben om te kruisen. Heb wel 10 keer gedacht ik stop ermee maar kom tot de conclusie dat ik dan ook naar Makkum moet kan ik dus net zo goed reglementeer die kant op. Kruisen  vanaf de NM120 tot aan de VL9, daarna zonder te kruisen tot aan Harlingen maar wat duurde dat lang met tegenstroom echt heel lang. Bij de Pollendam dacht ik dat ik de stroom zo wel mee zou krijgen en op de Boontjes tegen balen. Maar toen bedacht ik me dat het dan al donker moest zijn de kentering was om 2000 uur. Dat gaf weer hoop.Het was veel kruisen in de boontjes maar voldoende wind om 1930 bij de sluis van Kornwerd .Slapen en morgen verder kijken.

 

Dinsdag 18-10

 

Het weer was volgens de voorspelling, vannacht is er aardig wat wind en regen overgekomen. Wind verwachting in de morgen ruimende wind tot W , windwaarschuwing sterkte 7 W tot ZW, maar de felle windstoten zouden beduidend minder zijn. Met de opklaringen vertrokken richting Enkhuizen. Hoe? Hard ,heel hard zelfs 8,92 knoop geklokt en dat is heel hard voor de Nirwa.

Ik had me bedacht, Hoorn wil ik graag met dag aanvaren omdat het voor mij een onbekende haven is .We zijn er om 1900 uur. Wat ik van Hoorn wist dat het een echte zeil haven is  en dat is dus ook zo.Wat een mooie haven om in en uit te zeilen. Slapen doen we morgen wel nu is er wind, nu kunnen we varen ook voorbij Marken. Als Marken aan stuurboord ligt is Pampus zelfs bijna nog bezeild. Geen vrachtschepen tijdens het kruisen van hun vaarwater bij Pampus, 1 slagje en dan liggen we voor…. om 2225 uur. Rust, koffie zetten  en drinken. Toen ik de boel voor het anker op aan het klaar maken was, kwam er nog een bootje aan. Wie ??

Eigenlijk moet je wel goed gek zijn, heb je een elektrische ankerlier  ga je dat 16 kg zware ploeganker plus 10 m ketting er met de hand uittrekken. Dat zijn we dus niet meer gewend

en de eerste keer gaat aanhalen rusten, aanhalen rusten maar dan moet het anker uit de klei getrokken worden en dat lukt dus niet, met geen mogelijkheid krijg ik dat ding eruit. Hoe krijg ik dat rotding er op de hand uit, met de motor vaar je eroverheen, zodat het op de klei komt te liggen. Dat is het, niet rusten met het anker binnen halen maar door blijven trekken zodat die 4 ton snelheid krijgt, de kracht die ik in die 10 a 15 sec erin stop krijgt het anker wel los, zo gedacht zo gedaan en het werkte. Als het anker los ligt haal ik die 16 kg plus ketting wel binnen. Dit was echt werken, ik voelde een uur later richting Lelystad nog mijn borstspieren.

Komt een vrachtboot aan die ook richting sluis gaat, mag, zij in haar vaarwater ik in de mijne.

Lijkt of die mijn kant op komt langzaam maar zeker komt die dichterbij tot dat op een meter of 30 achter mij langs vaart. Ging dat schip de Oostvaardersdiep in plaats van de ingang tot de sluis. Ik heb het gevoel dat die schipper een spelletje met me speelde, ik vond het geen leuk spelletje al kon ik aan de bewegingen van het schip wel zien dat het achter mij langs zou varen ,maar zo kort en  in het donker en moe is niet zo leuk dan.

Wachttijden bij de sluis waren er niet dit was een van de reden om laat door de Houtribsluis te gaan. Dit was denk ik de 3 of 4 keer dat ik deze sluis aanvoer in de nacht en ik vind het niks met al die lampen, je kunt bijna geen vrachtschepen onderscheiden. Bij de sluis aan gekomen een rondje draaien komt er een boot uit en voor dat deze weg was kreeg ik al groen. De hele sluis voor mij alleen ,maar goed ik was weer eens vergeten om het zwaard te laten vallen dus had aardig wat ruimte nodig om aan te leggen. Sluis door nog even pielen voor de Houtrib om onder zeil binnen te komen, had het zwaard weer naar boven en dan is het moeilijk door de wind te gaan.

Waarom steeds het zwaard naar boven, dan werkt de stuurautomaat beter, anders moet alles met de hand.

Heb deze tocht als zwaar ervaren maar dan vooral mentaal.

232 mijl volgens GPS gevaren

 

Henri bedankt en hopend tot volgend jaar.

 

Koos