Reisverslag SingleHanded 2011 Pieter Aartsen H35

 

Zaterdag 15 oktober

‘s Ochtends al besloten  eerst Noord te varen, mits Pampus en de Waddenzee onderdeel van de opdracht zouden zijn uiteraard.  De weersvoorspellingen gaven een ruimende 10 kts zuidoosten wind voor het IJsselmeer en Waddenzee en ca 5 kts tot nog minder op zondag voor het Markermeer. Daarnaast zou de maandag of de dinsdag de wind toenemen tot 25+ kts in de Waddenzee.

Hoe noorderlijker hoe meer wind. In het begin van de race een voordeel en later een nadeel.

De H35 is een lichte en bewerkelijke boot en kruisen tegen veel wind op de Waddenzee is geen pretje weet ik uit eerdere single handed ervaringen.

Mijn doel is om de tocht uit te zeilen. Dat is me 2 keer niet  en 1 keer wel gelukt.

Om ca 14.20 gestart. Zeker een halfuur geworsteld met het hijsen van de genua. Het nieuwe voorlijk profiel is net te klein voor de voorlijkpees. Het zoveelste verbeterpuntje klusje voor de komende winter.

Lang gerekend aan de verschillende opties de vaaropdracht uit te voeren. Eerst Lemmer dat leek duidelijk. Daarna via Kornwerderzand, Meep naar Vlieland of toch eerst naar Oudeschild, Meep en dan Vlieland. Het werd de laatste optie, van Vlieland kruisen via de Paardenhoek naar Oudeschild leek mij geen aantrekkelijke optie. Medemblik kon ik niet meenemen, ik moest om ca 2.00 uur in Oudeschild zijn om de volgende dag ca 10 uur te kunnen vertrekken richting Paardenhoek om daar op tijd met hoogwater te zijn.

Lemmer was gemakkelijk bereikbaar, in colonne naar binnen en weer terug. Het afschaffen van de motorminuten en vrij gebruik van de motor na de havenhoofden maakt de Singlehanded aanmerkelijk gemakkelijker. Maar er is ook een dimensie verloren gegaan en is in het voordeel van de grotere schepen.

Met spi en weinig wind naar Den Oever. Ca 5 kts is ideaal voor mijn bootje. Prachtige heldere hemel met een mooi opkomend maantje. Onder Stavoren nam de wind toe tot zo’n 20 kts. Hoop gedoe om de spi te strijken, de automaat reageert veel te traag en slingert als een gek, zie dan maar eens die lap binnen te halen.

Ca 23.00 door sluis Den Oever, vlotte bediening. Rond middernacht wad op. Rustig windje, zeetje  en het maantje was nog mooier geworden. Buiten lekker fris, ik al een stuk minder, maar wat een wonderschoon tochtje. Bij het strijken voor de sluis heb ik het voorlijk van HA kapot getrokken, zonde die was nog geen half jaar oud. Geen zin een ander fok te hijsen dus alleen op grootzeil maar Oudeschild. Precies om 2 uur in haven. Gelukkig, de eerste dag verloopt volgens planning.

 

Zondag 16 oktober.

10.00 uur vertrek, wederom stralend weer. Stempeltje gehaald bij havenmeester. Volgens hem zou ik al te laat zijn voor de passage van Paardenhoek met 1,80 diepgang. Ik twijfel aan zijn gelijk, maar hij heeft  veel meer lokale nautische kennis dan ik. Op de kaart is nauwelijks te zien hoeveel water er staat bij laag. Daarnaast ben ik er met mijn boot nog nooit doorheen gevaren. Omdat ik het me qua tijd kon permitteren besloot ik toch om te varen via Harlingen. Wel veel meer stroom tegen en ca 15 extra mijlen. Rond 16.00 uur aankomst Meep, stroom tegen. Aangekomen bij NM 17 kentering, dus ook de terugweg en het laatste stuk naar Vlieland stroom tegen.  Kruis bij de boei NM 17 Henry Steneker, vraag me wel af waarom hij eerst de Zuid Meep doet, andersom is alles bezeild toch?

Op de Vliestroom een vette stroom tegen met weinig wind, 1,0 kts staat er op de GPS. Het is donker de maan is nog niet opgekomen en ik hoor een klap en schurend geluid. Het zicht is zo slecht dat ik niet kan zien wat ik heb geraakt, even later hobbelt er een blinde ton langs de spiegel. Hmmmm, weer een kras(je) maar gelukkig voer ik niet erg hard.

 


Maandag 17 oktober.

10.00 uur vertrek richting Harlingen. Mooi weer, matig zicht. In de Pollendam is het zicht plaatselijk nog geen 50 meter. Met de Genua lukt het nog wel naar de volgende ton te varen. Zie hier en daar schepen voor anker liggen wegens te slecht zicht. De Boontjes zijn niet bezeild. Ik leg twee reven (niet vanwege de 10 kts wind maar omdat ik zo de backstagen niet hoef over te zetten) en hijs de HA. Flink ondertuigt maar wel lekker handelbaar zo. Ca 14.00 uur geschut in Kornwerderzand. Gekruist naar Medemblik waar ik rond 20.00 uur binnen loop. Uitgestorven Marina, te laat voor een restaurantje en daar had ik me nog wel zo op verheugd.

 

Dinsdag 18 oktober.

10.00 uur vertrek richting Hoorn, ca 12.00 uur geschut naar Markermeer. Na de sluis neemt de wind flink toe met uitschieters boven de 25 kts. Hoorn is totaal niet bezeild. Mijn stuurautomaat kapt er mee en kan alleen nog maar irritant piepen. Probeer al stuiterend het ding te repareren. Ik kruip zelfs naar een onmogelijke plek achter en onder in het schip om het stopcontact te demonteren wat de mogelijke oorzaak lijkt te zijn. Geen succes, wel veel blauwe plekken en voor de tweede keer een ton geraakd. Mijn bootje en ik houden niet van veel wind. Ik kan niet ver genoeg reven, loopt steeds uit roer en komt maar niet op gang. Ontdek dat de stroom opraakt maar ik krijg de motor voor stroomdraaien met geen mogelijkheid aan de praat.

Worstel en kom boven roep ik tegen mezelf. Voor het eerst van de tocht overweeg ik te kappen.

Net op tijd krijg ik een goed idee. Pampus is 10 graden lager en van Pampus naar Hoorn is ruim bezeild, net als het laatste rak naar Lelystad.  Ik heb geen tijd om de extra mijlen uit te rekenen maar naar later bleek is deze route maar 4 mijl langer dan de oorspronkelijke route via Hoorn, Pampus en Lelystad. De extra mijlen zijn overigens ruimschoots gecompenseerd door de veel hoger snelheid op de bezeilde koersen plus het niet hoeven kruisen naar Hoorn.

Zo gezegd zo gedaan. Het waait nog steeds hard. Besluit om alleen op de HA verder te zeilen en strijk het grootzeil. Het log blijft gewoon 6,5 kts aangeven, niet slecht.

Geankerd onder Pampus, deze activiteit is not my favorite. De laatste keer dat ik ankerde was ook in de Singlehanded maar dat was wel 10 jaar geleden. Vertrouw mijn simpele ankertje ook niet en dat bleek terecht. Na het ankeren zeker een halve mijl krabt voordat ze grip kreeg. Ik eindigde precies met de spiegel tegen de boeienlijn van de vaargeul naar de randmeren.

Het uurtje was wel net genoeg de motor aan de praat te krijgen, diesel bleek op te zijn.

Anker op was een zeldzame worsteling maar lukte uiteindelijk wel. Het heeft mijn aversie tegen ankeren wel doen toe nemen. Hierna met gezwinde spoed naar Hoorn ‘’gevlogen’’ zo met ruime wind is het alleen maar leuk om met 25 kts te zeilen, het log piekte soms 9 kts. Leuk.

 

Woensdag 19 oktober.

Wederom 10.00 uur vertrek. Het lijkt wel vakantie. Niettemin het venijn zit zo vaak in de staart.

De beloofde ZW 5 bf bleek een 5 kts. De ETA gaf zo af en toe een 14.15 voor de haveningang van Lelystad en dan moest ik ook nog door de sluis. Het zal toch niet waar zijn…. Gelukkig stak net op tijd de wind op waardoor ik uiteindelijk 12.30 voor de Houtribsluis arriveerde. Zeilen strijken en motor starten maar die gaf geen kick..helemaal geen prik meer. Het zal toch niet alsnog waar zijn…..

De sluismeester weigert mijn doorgang te verlenen alleen onder zeil. Hij meldde nog dat vlak voor mijn een boot de zeilen al hees in de sluis en dat was toch echt niet de bedoeling, volgens hem.  Dat zal vast wel een collega singlehander wezen die ook de finish nog moet halen.

Ik regel een liftje met duwbak en sleepboot, de bemanning is behulpzaam maar zijn ook zo ruw dat de neus van mijn bootje verbrijzeld raakt. Weer een klusje voor de winter erbij.

In de sluis lukt het de motor aan de praat te krijgen met behulp van startkabels naar de sleepboot en om 13.30 verlaat ik de sluis.

Onder fok naar de haven, net op tijd, 13.50 aankomst Flevomarina. Mijn liefje zwaaiend op het havenhoofd, de schat.</