Reisverslag SingleHanded 2011 Pieter Aartsen H35
Zaterdag 15 oktober
‘s Ochtends al besloten eerst Noord
te varen, mits Pampus en de Waddenzee onderdeel van de opdracht zouden zijn
uiteraard. De weersvoorspellingen gaven
een ruimende 10 kts zuidoosten wind voor het IJsselmeer en Waddenzee en ca 5
kts tot nog minder op zondag voor het Markermeer. Daarnaast zou de maandag of
de dinsdag de wind toenemen tot 25+ kts in de Waddenzee.
Hoe noorderlijker hoe meer wind. In het begin van de race een voordeel en later
een nadeel.
De H35 is een lichte en bewerkelijke boot en kruisen tegen veel wind op de
Waddenzee is geen pretje weet ik uit eerdere single handed ervaringen.
Mijn doel is om de tocht uit te zeilen. Dat is me 2 keer niet en 1 keer wel gelukt.
Om ca 14.20 gestart. Zeker een halfuur geworsteld met het hijsen van de
genua. Het nieuwe voorlijk profiel is net te klein voor de voorlijkpees. Het
zoveelste verbeterpuntje klusje voor de komende winter.
Lang gerekend aan de verschillende opties de vaaropdracht uit te voeren.
Eerst Lemmer dat leek duidelijk. Daarna via Kornwerderzand, Meep naar Vlieland
of toch eerst naar Oudeschild, Meep en dan Vlieland. Het werd de laatste optie,
van Vlieland kruisen via de Paardenhoek naar Oudeschild leek mij geen
aantrekkelijke optie. Medemblik kon ik niet meenemen, ik moest om ca 2.00 uur
in Oudeschild zijn om de volgende dag ca 10 uur te kunnen vertrekken richting
Paardenhoek om daar op tijd met hoogwater te zijn.
Lemmer was gemakkelijk bereikbaar, in colonne naar binnen en weer terug.
Het afschaffen van de motorminuten en vrij gebruik van de motor na de
havenhoofden maakt de Singlehanded aanmerkelijk gemakkelijker. Maar er is ook een
dimensie verloren gegaan en is in het voordeel van de grotere schepen.
Met spi en weinig wind naar Den Oever. Ca 5 kts is ideaal voor mijn bootje.
Prachtige heldere hemel met een mooi opkomend maantje. Onder Stavoren nam de
wind toe tot zo’n 20 kts. Hoop gedoe om de spi te strijken, de automaat
reageert veel te traag en slingert als een gek, zie dan maar eens die lap
binnen te halen.
Ca 23.00 door sluis Den Oever, vlotte bediening. Rond middernacht wad op.
Rustig windje, zeetje en het maantje was
nog mooier geworden. Buiten lekker fris, ik al een stuk minder, maar wat een
wonderschoon tochtje. Bij het strijken voor de sluis heb ik het voorlijk van HA
kapot getrokken, zonde die was nog geen half jaar oud. Geen zin een ander fok
te hijsen dus alleen op grootzeil maar Oudeschild. Precies om 2 uur in haven.
Gelukkig, de eerste dag verloopt volgens planning.
Zondag 16 oktober.
10.00 uur vertrek, wederom stralend weer. Stempeltje gehaald bij
havenmeester. Volgens hem zou ik al te laat zijn voor de passage van
Paardenhoek met 1,80 diepgang. Ik twijfel aan zijn gelijk, maar hij heeft veel meer lokale nautische kennis dan ik. Op
de kaart is nauwelijks te zien hoeveel water er staat bij laag. Daarnaast ben
ik er met mijn boot nog nooit doorheen gevaren. Omdat ik het me qua tijd kon
permitteren besloot ik toch om te varen via Harlingen. Wel veel meer stroom tegen
en ca 15 extra mijlen. Rond 16.00 uur aankomst Meep, stroom tegen. Aangekomen
bij NM 17 kentering, dus ook de terugweg en het laatste stuk naar Vlieland
stroom tegen. Kruis bij de boei NM 17
Henry Steneker, vraag me wel af waarom hij eerst de Zuid Meep doet, andersom is
alles bezeild toch?
Op de Vliestroom een vette stroom tegen met weinig wind, 1,0 kts staat er
op de GPS. Het is donker de maan is nog niet opgekomen en ik hoor een klap en
schurend geluid. Het zicht is zo slecht dat ik niet kan zien wat ik heb
geraakt, even later hobbelt er een blinde ton langs de spiegel. Hmmmm, weer een
kras(je) maar gelukkig voer ik niet erg hard.
Maandag 17 oktober.
10.00 uur vertrek richting Harlingen. Mooi weer, matig zicht. In de
Pollendam is het zicht plaatselijk nog geen 50 meter. Met de Genua lukt het nog
wel naar de volgende ton te varen. Zie hier en daar schepen voor anker liggen
wegens te slecht zicht. De Boontjes zijn niet bezeild. Ik leg twee reven (niet
vanwege de 10 kts wind maar omdat ik zo de backstagen niet hoef over te zetten)
en hijs de HA. Flink ondertuigt maar wel lekker handelbaar zo. Ca 14.00 uur
geschut in Kornwerderzand. Gekruist naar Medemblik waar ik rond 20.00 uur
binnen loop. Uitgestorven Marina, te laat voor een restaurantje en daar had ik me
nog wel zo op verheugd.
Dinsdag 18 oktober.
10.00 uur vertrek richting Hoorn, ca 12.00 uur geschut naar Markermeer. Na
de sluis neemt de wind flink toe met uitschieters boven de 25 kts. Hoorn is
totaal niet bezeild. Mijn stuurautomaat kapt er mee en kan alleen nog maar
irritant piepen. Probeer al stuiterend het ding te repareren. Ik kruip zelfs
naar een onmogelijke plek achter en onder in het schip om het stopcontact te
demonteren wat de mogelijke oorzaak lijkt te zijn. Geen succes, wel veel blauwe
plekken en voor de tweede keer een ton geraakd. Mijn bootje en ik houden niet
van veel wind. Ik kan niet ver genoeg reven, loopt steeds uit roer en komt maar
niet op gang. Ontdek dat de stroom opraakt maar ik krijg de motor voor
stroomdraaien met geen mogelijkheid aan de praat.
Worstel en kom boven roep ik tegen mezelf. Voor het eerst van de tocht
overweeg ik te kappen.
Net op tijd krijg ik een goed idee. Pampus is 10 graden lager en van Pampus
naar Hoorn is ruim bezeild, net als het laatste rak naar Lelystad. Ik heb geen tijd om de extra mijlen uit te
rekenen maar naar later bleek is deze route maar 4 mijl langer dan de
oorspronkelijke route via Hoorn, Pampus en Lelystad. De extra mijlen zijn
overigens ruimschoots gecompenseerd door de veel hoger snelheid op de bezeilde
koersen plus het niet hoeven kruisen naar Hoorn.
Zo gezegd zo gedaan. Het waait nog steeds hard. Besluit om alleen op de HA
verder te zeilen en strijk het grootzeil. Het log blijft gewoon 6,5 kts
aangeven, niet slecht.
Geankerd onder Pampus, deze activiteit is not my favorite. De laatste keer
dat ik ankerde was ook in de Singlehanded maar dat was wel 10 jaar geleden.
Vertrouw mijn simpele ankertje ook niet en dat bleek terecht. Na het ankeren
zeker een halve mijl krabt voordat ze grip kreeg. Ik eindigde precies met de
spiegel tegen de boeienlijn van de vaargeul naar de randmeren.
Het uurtje was wel net genoeg de motor aan de praat te krijgen, diesel
bleek op te zijn.
Anker op was een zeldzame worsteling maar lukte uiteindelijk wel. Het heeft
mijn aversie tegen ankeren wel doen toe nemen. Hierna met gezwinde spoed naar
Hoorn ‘’gevlogen’’ zo met ruime wind is het alleen maar leuk om met 25 kts te
zeilen, het log piekte soms 9 kts. Leuk.
Woensdag 19 oktober.
Wederom 10.00 uur vertrek. Het lijkt wel vakantie. Niettemin het venijn zit
zo vaak in de staart.
De beloofde ZW 5 bf bleek een 5 kts. De ETA gaf zo af en toe een 14.15 voor
de haveningang van Lelystad en dan moest ik ook nog door de sluis. Het zal toch
niet waar zijn…. Gelukkig stak net op tijd de wind op waardoor ik uiteindelijk
12.30 voor de Houtribsluis arriveerde. Zeilen strijken en motor starten maar
die gaf geen kick..helemaal geen prik meer. Het zal toch niet alsnog waar
zijn…..
De sluismeester weigert mijn doorgang te verlenen alleen onder zeil. Hij meldde
nog dat vlak voor mijn een boot de zeilen al hees in de sluis en dat was toch
echt niet de bedoeling, volgens hem. Dat
zal vast wel een collega singlehander wezen die ook de finish nog moet halen.
Ik regel een liftje met duwbak en sleepboot, de bemanning is behulpzaam
maar zijn ook zo ruw dat de neus van mijn bootje verbrijzeld raakt. Weer een
klusje voor de winter erbij.
In de sluis lukt het de motor aan de praat te krijgen met behulp van
startkabels naar de sleepboot en om 13.30 verlaat ik de sluis.
Onder fok naar de haven, net op tijd, 13.50 aankomst Flevomarina. Mijn
liefje zwaaiend op het havenhoofd, de schat.