Verslag geschreven tijdens de
singlehanded 2007 van Lelystad:
Zaterdag
Variabele
gevoelens aan het begin van deze tocht, net zoals de wind: wel / niet. In elk
geval is de aanbrengtocht fantastisch geweest, met rustig weer en een zeedoop
voor een opstapper. Dat was alweer vorig weekend en toen nog een week hard
werken en kort slapen. Vannochtend te vroeg met het verkeerde been uit bed,
waardoor ik totaal geen zin had. Met een loodzware koffer vol eten en andere
noodzaken net op tijd de trein gehaald. Vervolgens 2.5 uur tijd voor scenario
analyse met de laatste windupdate en dat hielp om weer zin te krijgen in de
singlehanded tocht. Gezien de ligging van een hogedrukgebied boven zuid
Nederland, was er welliswaar weinig wind, maar richting het noorden meer. Dus
eerst maar eens die kant uit zien te komen. De strategisch beste optie om eerst
8 uur rust te nemen en vervolgens door te varen, doe ik niet. Dit om mijn slaap
ritme niet al te zeer te verstoren, want dat slapen gaat al zo moeizaam.
Een
gezellig weerzien van oud singlehander vaarders, die me van het werk houden
tijdens de boot vaarklaar maken. Net op tijd klaar om naar het palaver te gaan.
Daar her-prijsuitrijking van 2006 en een nieuwe regel: Een gemotoriseerde
ankerlier levert ook motor seconden op, wat de kleine boot eigenaren wel kunnen
waarderen. Tijdens het palaver is een katamaran met extreem uitgebouwd
grootzeil bezig onder zeil de haven uit te varen. Dat duurt evenlang als het
palaver (ongeveer een uur) en tenslotte geeft hij het op en motord de haven
uit. Net voordat we starten komt die katamaran weer tergu (op de motor), dat
belooft wat voor onze voortgang.
14:00
Langs de start / enveloppe steiger en de haven uit op de motor. Een noviteit
dit jaar: Langs Volendam. Verder rondje Meep en ankeren, Terschelling,
Harlingen, Oudeschild en rondje Pampus. Weer een flinke tocht.
14:30 Zo
te zien mogelijk slechts een paar boten naar het zuiden, en de rest eerst
noord. Voorlopig is het windvlagen zien te vangen, of eigenlijk andersom: Hopen
dat er een hier langs komt.
16:30 Wel
grappig zo met veel boten bij elkaar zonder voortgang. Ik probeer met mijn
lichte bootje op elke vlaag te varen en elke windschifting over de optimale
boeg te pakken. Anderen houden ้้n koers aan. Netto maakt het niet veel uit
want de grote jongens lopen voor mij langzaam weg, maar gelukkig slechts heel
langzaam.
18:30 De
zon is aan het ondergaan en met prachtige kleuren de schepen aan het
verlichten. Er staat een tijdelijk briesje waardoor ik voortglijdend kan
genieten van het schouwspel. In de richting van de zon ligt een wolkenplak in
de vorm van een tapijt tegel, met daaromheen een rand van open hemel die van
lichtblauw naar donker kleurt. Onderwijl veranderen de polletjes van het tapijt
van geel via goud naar paars. En toen het licht uit ging, ging ook de wind weg.
19:30 De
wind is een beetje terug en komt nu uit het zuidwesten. De halfwinder kan er op
en de snelheid loopt op. Ik kom nog niet langs het Vrouwenzand, maar we gaan
constant vooruit in plaats van start / stop.
21:30
Zojuist de halfwinder er afgehaald, want het is nu aan de wind naar Den Oever.
Wel voldoende wind om lekker gang te houden. Achter mij langs kwam een grote
zeilboot op volle snelheid in de richting van Kornwerd. Ik moest mijn lichtkanon
gebruiken om het zeilnummer te lezen en het bleek de X-flow te zijn. Sorry voor
de verblinding Menso, maar ik was te nieuwschierig. Afgelopen uur wezen
cijferen welke route het handigste uit komt met eenigszins normale slaaptijden,
en dat bleek rechtsom over het Wad te zijn. Vandaar opweg naar Den Oever.
23:30 De
wind neemt af door de luwte van Noordholland maar er zit wel muziek in. Ergens
een feestje?
Zondag
07:00 Wel
een normaal slaapslot, maar te vroeg wakker en niet meer in kunnen slapen. Notabene
de wekker uitgezet zodat ik door kon slapen. Dan maar weer ouderwets doorgaan
en zo snel mogelijk proberen rond te komen.
09:00 Aan
de zeezijde van de sluis weer aangelegd om de brief met de schatting (40:45 uur
varen) te posten (Den Oever is tenslotte een haven). Lekker rennend op en neer
zodat alles weer warm is. In Den Oever was alles nog in rust. Daarna opkruisen
in het Visjagersgaatje op weg naar Oudenschild. Maximale slagen tussen de
platen, helaas niet op de dieptemeter gelet en vast op een steile rand die niet
op de kaart van de plotter stond. Genua bak gezet en met de spinaker boom de
kont door de wind geduwd, waarna ik met een gijp weer los kwam. Ging gelukkig
makkelijker dan verwacht, ondanks vallend water. Beter opletten voortaan.
09:30
Over de Bollen viel tegen. Kiel op en die Bollen tikken er toch nog tegen aan.
Te weinig wind om goed scheef te gaan, maar gelukkig net genoeg om over de
Bollen te stuiteren. 0,8m diepte volgens de Rijkswaterstaat met 0,5m water en
0,3m verlaging maakt 1,0m water en laat dat nu mijn diepgang zijn. Uiteindelijk
wordt het dieper en kan ik langere slagen maken.
11:30 Bij
vertrek uit Oudeschild komt de X-flow binnen gevaren. Menso was inderdaad naar
Kornwerd gegaan en gaat zodirect door naar Harlingen. Op weg naar de
Paardenhoek eens berekend of afsteken via de Oude Vlie haalbaar zou zijn. Het
lijkt net te kunnen en wie niet waagt die niet wint, dus meters sparen.
13:30
Ruime waterhoogte bij de Oude Vlie en op de Paardenhoek staat ook voldoende
water. Op de motor komt een toerzeiler mij voorbij, terwijl ik het Inschot
inkruis. Die was tegelijk met mij uit Oudeschild vertrokken (toen nog onder
zeil).
15:30 Het
zit niet mee, erger nog, de wind draaid steeds zo dat ik mot opkruisen en in
het Inschot staat veel stroom tegen. Zo ver mogelijk over de ondiepe stukken
varen en niet de geul insteken, al lukt dat maar tot het gasplatform. Daarna
zijn de platen te hoog en heb ik de stroom vol tegen.
17:30
Joepie het is bezeild naar NM17-ZM8 via de Zuidmeep en zelfs nog wat stroom
mee. Verwachte ronding rond 18:00. Als ik daar achter het anker 8h rust neem
moet ik tegen opkomend water in naar Terschelling en vervolgens met vallend
water naar Harlingen. Als ik normaal wil slapen moet ik na 2h ankeren met
vallend water naar Terschelling en daar 8h rust pakken. Dan kan ik vervolgens
tegen vallend water in naar Harlingen. Laatste optie is ankeren, vervolgens
Terschelling en direct door naar Harlingen, waardoor ik welliswaar midden in de
nacht aankom, maar wel veel meer stroom mee heb en gezien de windverwachting
van constant zuid-oost maak de wind het verschil niet. Ik ga dus vanavond door.
18:30 Het
was een mooi plan, maar eerst draait de wind naar noord-oost waardoor de
zuidmeep niet meer bezeild is en vervolgens houd het helemaal op en rest niets
anders dan de pin er in te gooien. Als er over twee uur wind staat moet ik het
laatste stukje tegen de stroom in om NM17-ZM8 en als er geen wind komt dan is
het verplichte nachtrust. Even was er opstand in mij, maar nu is alles rustig
en ik merk wel wat er komt. Al met al is het niet gek, want de rest is nu aan
het drijven en mijn ankertijd loopt.
21:00 Er
is wind en ik ga voor Harlingen. Nu stroom mee in de Noordmeep, na het ronden
van de NM17-ZM8, die ik bijna kon aanraken. Rijkswaterstaat legt die boeien wel
erg netjes neer op de GPS posities. Wat schapenwolkjes en driekwart maan zorgen
voor een prachtig uitzicht. En koud dat het is, mijn vingertoppen die uit de
zeilhandschoenen steken, vallen er bijna van af.
23:30 In
Terschelling was het even zoeken naar een langswal en de beste plek was naast
een RWS schip. Bijna langswal dan, en de wind drukt de rompen tegen elkaar. Dat
wordt straks lastig wegkomen. Nadeel van deze beste plek is dat je op een
afgesloten terrein zit en bovenop het hek zitten drie lagen prikkeldraad.
Gelukkig zitten in het grote schuifhek, dat de toegang afsluit, spandraden die
schuin omhoog lopen. Daarlangs kun je omhoog over de puntige bovenkant en aan
de andere kant weer naar beneden. In het caf้ dat ik binnen ga om te stempelen,
valt een totale stilte. Blijkbaar maakt mijn zeilersuitrusting indruk. Gelukkig
hebben ze ook een stempel die een afdruk achter laat en ik ligt mijn hielen
voordat ik al te veel moet uitleggen. Hek over en weer varen. Job van de
Uitvreter vraagt waar ik heen ga en wat ik al gedaan heb, als ik langs vaar.
Nou dat is dus op weg naar Harlingen en daarmee heb ik bijna het rondje wad
gedaan. Ik wens hem nog een goede nacht daar aan lager wal.
02:00 De
slenk op alleen 1e rif gevaren om wendbaar te zijn tijdens het
opkruisen. Dit jaar voor het eerst zonder vastloper door de slenk gekomen. In
de blauwe slenk gaat het er heftiger aan toe met veel stroom mee tegen een
krachtige wind in en ook nog een tigtal visserschepen die naar zee varen. Nu is
het met dit lichte weer (vergeleken met vorig jaar) toch ook gelukt om duikboot
te spelen. Helaas stond het luik nog te ver open, dus het is weer singlehanded
gevoel ten top.
04:00 In
de haven van Harlingen was er nogal weinig wind en daarom niet naar een mooi
plekje gezocht, maar langs de dichstbijzijnde charteraar afgemeert. Die had
blijkbaar warmte nodig want de generator stond aan, dus toch maar een tweetal
boten vererop gaan liggen.
Maandag
11:00 Het
wakker worden staat nog steeds strak afgesteld op 6:45, ook al ben ik pas om
4:00 gaan slapen. Dat is balen en dat houd ik dan ook vol tot 10:00. Aan de
gang om de troep te klaren, een stempel te scoren en zo weer te gaan varen.
Mooie dag met zon en dat helpt om alles weer helder te zien. Ben benieuwd wat
het vandaag wordt, want gisteren kreeg ik behoorlijk last van breilepel
fanatisme oftewel hoe sneller rond, des te eerder is de kwelling over. Anderen
hebben dan wel mooie verhalen over hun luxe boot, maar mijn speelgenot is wel erg
intens, en dat is pas bijzonder. Bovendien is snel rond fijner voor mijn vrouw
en kinderen, om elkaar eerder te zien. Tenslotte gaan we samen terug naar het
zuiden varen.
13:00 In
de buitenkom van Kornwerd ligt een singlehander te rusten. Het boottype is een
etap, maar niemand te zien om naar de naam te vragen die te klein geschreven is
om te kunnen lezen. In de sluis gezellig met de schipper van een bruine
vlootboot gesproken die ook van puzzeltochten houdt, omdat je dan je schip
beter leert kennen. Dat kan ik beamen, maar zijn bootje weegt 100 ton en de
mijne slechts 2 ton, waardoor foutjes wat grotere gevolgen hebben. Zij mogen
dan ook niet meer zonder motor in sluizen en havens varen. Ze moeten echter nog
wel onder zeil tussen de havenhoofden zien te komen. Ze varen ook op het wad
(zelfs het oostelijk deel) en het ijsselmeer en tevens op de friese meren en
kanalen. Klinkt wel spannend, iets voor ons??
15:00 Wat
is het ijsselmeer toch saai vergeleken met het wad. Boot op koers leggen,
aftrimmen, en dan wachten tot je aankomt over een uurtje of vier per rak. Op
het wad is het geulen volgen, diepte pijlen en stroom anticiperen. Op het
ijsselmeer is de diepte constant, maar schrikbarend weinig zo rond de 2.5m. Het
spannenste is het oversteken van de beroepsvaart routes, want die jongens varen
hard. Ook dat is relatief want de oversteek of binnenvaart van de nieuwe
waterweg monding vraagt duidelijk meer marges.
18:30
Passage van Enkhuizen was een zacht eitje; bezeild en voldoende wind. Zoals
gebruikelijk een vlotte schutting.
20:30 Ik
houd er mee op! De verwachting was wind uit het zuidoosten krimpend oost en
morgen noordoost, dus het plan was in ้้n keer door te zeilen maar inmiddels
waait het kracht 5 uit het oostzuidoosten dus maakt het niet uit of ik morgen
pas doorzeil. Nu kan ik vroeg naar bed en hopelijk eens wat langer slapen.
Dinsdag
06:30 Dat
langer slapen is gelukt, pas om 4:30 wakker en toen eerst de genua opgeruimd
zodat deze geen water kon vangen op de aandewindse rakken. De golven op het
markermeer zijn zo kort dat de boeg van de boot er steeds in duikt. Het waait
flink en een rif lijkt me verstandig. Dan de haven uit en opkruisend naar het
paard van marken.
08:00 Pampus
kort gerond met de dieptemeter op 2.5m houdend. Het stuk vanaf het paard van
marken naar pampus was heerlijk. Dit is het eerste ruimwindse rak van deze
tocht waarin er voldoende wind staat om met een golf mee in een surf te komen.
Dit keer heb ik wel opvallend veel aan de wind moeten varen door de keuze voor
enigszins normale slaaptijden. Uiteiendelijk hielp dat toch niet, omdat je in
de flow van het zeilen op gusntige stroom en wind, het opportunisme zegeviert
en je toch nog die tijdwinst probeert te pakken.
10:30
Overstag voor het laatste rak naar de sluis van Lelystad. De wind is flink aan
het afnemen (luwte van de stad?) en ik heb het rif uit het grootzeil gehaald.
13:00 Het
is weer eens gelukt. Rond gevaren en alleen moe geworden van mijzelf, want het
weer werkte mee. Het laatste stukje naar de sluis en van de sluis naar de haven
duurde lang doordat ik aan het prutsen was met weinig wind uit de verkeerde
hoek, oftwel toch wat vermoeid. Of had ik geen geduld meer? Het lijkt er op dat
ik weer als eerste gefinished ben. Ik snap dat niet, want als je gewoon je rust
beperkt tot de verplichte uren, dan vaart toch iedereen ongeveer even snel
rond? In die rust nemen zal het verschil dan wel zitten. Toervaren met veel
rust is leuk, maar dan wel met je gezin erbij. Mogelijk een betere optie voor
volgende herfstvakantie. Al is dat grenzen zoeken op het wad wel erg leuk. Dat
doe je weer niet met je gezin erbij, want samen onder 45 graden drooggevallen
op een plaat overnachten vind ik wel spannend, maar anderen niet (pas ้้n keer
meegemaakt in een puzzeltocht in het zuiden).
15:00 De
volgende deelnemer is binnen. Ook een zuiderling namenlijk Willem Rijnsdorp. We
zijn blijkbaar nogal afgetraind door die extra 200 mijl om heen en weer te
komen. Ontzettend leuk om de belevenissen van hem te horen.
17:00 Met
mijn vrouw afgesproken dat we elkaar morgen ochtend in Amsterdam zullen
ontmoeten en dan een dagje met de kinderen daar doorbrengen. Dan kunnen we
donderdag met afnemende oostelijke wind over het noorzeekanaal en savonds over
zee naar Scheveningen, waarbij de kinderen lekker slapen. Dat betekend dat ik
vanavond nog alle verhalen van de binnenkomers kan aanhoren en morgen wel wat
vroeg weg moet.
19:00
Onder het avondeten in het restaurant hebben we (Henk Doornbos, Willem van
Olst, Willem Rijsdorp en Menso de Jong) de belevenissen uitgewisseld en dat was
zeer de moeite waard.
Woensdag
05:00
Vertrek naar Amsterdam, waarbij er net een singlehander binnen komt die aan de
kopsteiger gaat liggen. Die zal er wel niets van snappen dat er nu iemand gaat
varen.
09:00 Gaaf
tochtje, maar niet voor kinderen aan boord (dus goede keuze gemaakt). Vrijwel
plat voor de wind in steeds hoger wordende golven met steeds meer bootsnelheid.
Nog drie singlehanders tegen gekomen die dapper tegen de golven en wind in aan
het knokken waren. Eentje kruiste net voor mij langs (een etap) en die had nog
een hele tijd te varen, ik hoop dat hij op tijd aan komt.
Henri,
Het blijft
bijzonder dat je deze puzzeltocht mogelijk maakt, waarvoor dank.
Deelnemers,
Extra leuk
om de verhalen direct na afloop uit te wisselen en daarna in rust nog eens na
te lezen op de website. Dat biedt de mogelijkheid in het vaar arme seizoen die
belevenissen weer op te halen. Ik hoop dat ieder zijn verhaal publiceerd, alvast
bedankt.