Schip: Tristan (Grinde)
Schipper: André Otten


Ruim een week voor de start ben ik uit Delfzijl vertrokken. Nadat ik Tristan enkele dagen heb ondergebracht in Harlingen komt “de dag” steeds dichterij. Donderdag een week later, aan het eind van de dag, ga ik weer naar Harlingen en ben direct vertrokken om Hindeloopen nog te halen. Het klopte allemaal. Om een uur of tien loop ik Hindelopen binnen. De volgende dag het laatste stuk naar Lelystad. Het gaat mijn zevende Singlehanded worden. Drie reglementair uitgevaren en drie opgegeven. Terwijl Tristan langzaam de haven binnen vaart zie ik dat er al een aantal deelnemers aan de muur liggen. Het is weer een hartelijk weerzien en nadat de nodige handen zijn geschut zitten we even later met een biertje in de hand elkaar weer sterke verhalen te vertellen. Voor dat ik het weet is het alweer avond en wordt er een vorstelijk maaltijd genoten. De volgende dag zwelt het deelnemersveld aan tot zijn volle sterkte en nadat Henrie de laatste mededelingen heeft gedaan en de obligate erwtensoep verzwolgen is gaan we naar de schepen.

Zaterdag
Om 14.00 uur loop ik de haven uit geholpen door een windje wat geen naam mag hebben. Om 15.00 uur heb ik nog maar 1 mijl afgelegd. Het dreigt een drama te worden, het wedstrijdveld valt tendele uit elkaar, maar langzaam neemt de wind iets toe. Terwijl ik eerst in de richting NO vaar, naar de Ketelmeerbrug, begint de windhoek in een gunstige richting te draaien. Langzamerhand krijg ik het nodige vertrouwen en lig ik uiteindelijk op een noordelijke koers richting Vrouwenzand. Als het zo gaat loop ik Stavoren binnen omstreeks 24.00 uur om 8 uur rust te nemen. Voor het Vrouwenzand moet nog een paar slagen gemaakt worden om VZ Zuid vrij te varen en nadat VZ West achter mij ligt loop ik om 24.00 uur Stavoren binnen. Samen met de Hoogtevrees geniet ik van een uitstekende nachtrust.

Zondag
Om 08.00 uur moet de motor er 1 seconde aan te pas komen om los van de steiger te komen. Om 09.00 uur ga ik overstag en ga richting Kornwerd. Veel wind staat er niet maar er zit gang in. Omstreeks 12.00 uur loop ik de sluis binnen samen met de Blue Nose. De stroom staat nog maar net in de juiste richting, en het zal dan ook de vraag zijn of ik over de Boontjes zal komen. Met 000 op de dieptemeter schuif ik over het laatse stuk en vaar ik de haven van Harlingen binnen. Daar liggen al een aantal medestrijders te wachten op hoog water. Om 17.00 vertrek ik weer, op naar Terschelling. Er staat een redelijke wind en het loopt een behoorlijke stroom. Om 16.35 uur was het hoog water op Terschelling, dus het kon wel eens wat langer gaan duren omdat de stroom op de West Meep tegen gaat staan. Maar eerst de Blauwe Slenk uit. Ik weet niet wat er fout is gegaan: heb gevloekt, heb ik boze dingen gezegt tegen de wind, plotseling en binnen een paar seconden valt de wind weg. Van dik 15kn naar 0. Nu wordt het een drijfpartij. Na de BS2 drijf ik richting Vlieland na dat ik overstag ben gegaan probeer ik van de WM2 naar de WM7 te komen. Het wordt een gebed zonder end. En langzaam begin ik te twijfelen, of ik ga een tijdsoverschreiding maken of de motor gaat aan. Ook kan het anker er voor en neem ik weer 8 uur rust, maar hier op de West Meep? Nee, dat gaan we niet doen. Toen ik twijfelde of de GPS twee knoop voor- of achteruit aangaf heb ik de motor gestart. In 10 minuten gaat het naar de Slenk en ik besef dat het voorbij is. Jammer volgend jaar beter. Een half uur later waaid het weer en loop ik Terschelling binnen.

Maandag
Ik wordt wakker met een klotengevoel. Zal ik dan toch nog het rondje Meep doen, veel zin heeft het niet meer. Eerst maar een bakkie bij Bram doen en dan zie ik wel verder. Het is weer vanouds gezellig bij Bram en uiteindelijk besluit ik om mee tegaan naar Enkhuizen. Daar komen nog een paar schepen bij elkaar. Later wordt dit Stavoren en uiteindelijk loop ik met een forse snelheid aan het eind van de dag Stavoren binnen. Na een gezellige avond besluit ik de volgende dag naar Harlingen te gaan. Ik moet uiteindelijk voor 31 oktober uit mijn huis in Tolbert om naar Groningen te verhuizen. En een paar extra dagen komen goed uit.

 Tot slot
Achteraf had ik wat meer gedult moet hebben. Ik heb echter een hekel aan drijfpartijen. Dus volgend jaar kan ik weer gelijk komen. 4 niet en 3 wel reglementair uitgevaren, het moet kunnen.
Henrie bedankt.