Schip: Tristan
(Grinde)
Schipper: André Otten
Ruim een week voor de start ben ik uit Delfzijl vertrokken. Nadat ik Tristan
enkele dagen heb ondergebracht in Harlingen komt “de dag” steeds dichterij.
Donderdag een week later, aan het eind van de dag, ga ik weer naar Harlingen en
ben direct vertrokken om Hindeloopen nog te halen. Het klopte allemaal. Om een
uur of tien loop ik Hindelopen binnen. De volgende dag het laatste stuk naar
Lelystad. Het gaat mijn zevende Singlehanded worden. Drie reglementair uitgevaren
en drie opgegeven. Terwijl Tristan langzaam de haven binnen vaart zie ik dat er
al een aantal deelnemers aan de muur liggen. Het is weer een hartelijk weerzien
en nadat de nodige handen zijn geschut zitten we even later met een biertje in
de hand elkaar weer sterke verhalen te vertellen. Voor dat ik het weet is het
alweer avond en wordt er een vorstelijk maaltijd
genoten. De volgende dag zwelt het deelnemersveld aan tot zijn volle sterkte en
nadat Henrie de laatste mededelingen heeft gedaan en de obligate erwtensoep
verzwolgen is gaan we naar de schepen.
Zaterdag
Om 14.00 uur loop ik de haven uit geholpen door een windje wat geen naam
mag hebben. Om 15.00 uur heb ik nog maar 1 mijl afgelegd. Het dreigt een drama
te worden, het wedstrijdveld valt tendele uit elkaar, maar langzaam neemt de
wind iets toe. Terwijl ik eerst in de richting NO vaar, naar de Ketelmeerbrug,
begint de windhoek in een gunstige richting te draaien. Langzamerhand
krijg ik het nodige vertrouwen en lig ik uiteindelijk op een noordelijke koers
richting Vrouwenzand. Als het zo gaat loop ik Stavoren binnen omstreeks
24.00 uur om 8 uur rust te nemen. Voor het Vrouwenzand moet nog een paar slagen
gemaakt worden om VZ Zuid vrij te varen en nadat VZ West achter mij ligt loop
ik om 24.00 uur Stavoren binnen. Samen met de Hoogtevrees geniet ik van een
uitstekende nachtrust.
Zondag
Om 08.00 uur moet de motor er 1 seconde aan te pas komen om los van de
steiger te komen. Om 09.00 uur ga ik overstag en ga richting
Kornwerd. Veel wind staat er niet maar er zit gang in. Omstreeks 12.00
uur loop ik de sluis binnen samen met de Blue Nose. De stroom staat nog maar
net in de juiste richting, en het zal dan ook de vraag zijn of ik over de
Boontjes zal komen. Met 000 op de dieptemeter schuif ik over
het laatse stuk en vaar ik de haven van Harlingen binnen. Daar liggen al
een aantal medestrijders te wachten op hoog water. Om 17.00 vertrek ik weer, op
naar Terschelling. Er staat een redelijke wind en het loopt een behoorlijke
stroom. Om 16.35 uur was het hoog water op
Terschelling, dus het kon wel eens wat langer gaan duren omdat de stroom op de
West Meep tegen gaat staan. Maar eerst de Blauwe Slenk uit. Ik weet niet wat er
fout is gegaan: heb gevloekt, heb ik boze dingen
gezegt tegen de wind, plotseling en binnen een paar seconden valt de wind weg.
Van dik 15kn naar 0. Nu wordt het een drijfpartij. Na de BS2 drijf ik richting
Vlieland na dat ik overstag ben gegaan probeer ik van de WM2 naar de WM7 te
komen. Het wordt een gebed zonder end. En langzaam begin ik te twijfelen, of ik
ga een tijdsoverschreiding maken of de motor gaat aan. Ook kan het anker er
voor en neem ik weer 8 uur rust, maar hier op de West Meep? Nee, dat gaan we
niet doen. Toen ik twijfelde of de GPS twee knoop voor- of
achteruit aangaf heb ik de motor gestart. In 10 minuten gaat het naar de
Slenk en ik besef dat het voorbij is. Jammer volgend jaar beter. Een half uur
later waaid het weer en loop ik Terschelling binnen.
Maandag
Ik wordt wakker met een klotengevoel. Zal ik dan toch nog het rondje Meep
doen, veel zin heeft het niet meer. Eerst maar een bakkie
bij Bram doen en dan zie ik wel verder. Het is weer vanouds gezellig bij Bram
en uiteindelijk besluit ik om mee tegaan naar Enkhuizen. Daar komen nog een
paar schepen bij elkaar. Later wordt dit Stavoren en uiteindelijk loop ik met
een forse snelheid aan het eind van de dag Stavoren binnen. Na een gezellige
avond besluit ik de volgende dag naar Harlingen te gaan. Ik moet uiteindelijk
voor 31 oktober uit mijn huis in Tolbert om naar Groningen te verhuizen. En een
paar extra dagen komen goed uit.
Tot
slot
Achteraf had ik wat meer gedult moet hebben. Ik heb echter een hekel aan
drijfpartijen. Dus volgend jaar kan ik weer gelijk komen. 4 niet en 3 wel reglementair
uitgevaren, het moet kunnen.
Henrie bedankt.