Avontuur
Idris van
der Meer
Kort verslag
van zijn Singlehanded door Henri Steneker.
Idris gaat
eerst proberen Stavoren te halen, daar raakt hij bijna enkele gele boeitjes,
gaat toch door nu er wind komt en is als eerste in Kornwerd.
Gaat als
enige van zijn schutting door en is als eerste solozeiler in Harlingen om 2
uur.
Gaat om 10
uur dus weer verder en heeft nog stroom mee en complimenteerd zichzelf als hij
weer stroom mee heeft in de Westmeep voor zijn goede rekenwerk.
Om 14 uur de
Nm17 gerond, wil ankeren anker houdt niet, opnieuw met langere lijn houdt weer
niet, zo gaat dat nog een uur door en geeft dan de moed op en maakt vast aan
een boei met het anker erbij.
16 uur weer
verder en om 17u50 vast in de Jachthaven met 1 sec remtijd.
Maandag twee
keer vertrokken, de eerste keer zonder en de tweede keer met betalen.
Buitenom in
het Molengat de Uitvreter ingehaald en om 17 uur gestempeld in Oudeschild.
Meteen door
naar Den Oever, en na enige twijfel ook nog naar Enkhuizen en komt daar om
middernacht aan, is moe en gaat pitten.
Dinsdag om 9
uur verder en samen met Bo door de sluis en naar Volendam, is daar om 12 uur.
De X-flow ligt er al al.
De x-flow maak lange slagen en Idris korte dus is hij sneller omdat
vlak onder de Oostvaardersdijk minder golven zijn.
18 uur door
de sluis. 18u12 door de Finish en ziet dat de Red Spirit
er al is.Lekker saté gegeten.
Hij vond het
een paar leuke dagen en probeert er volgend jaar weer bij te zijn. Rond? Nee
Reden: Ankert aan boei.
Bluenose:
Henk Doornbos.
Henk kwam de
envelop te voet ophalen, hij moest zijn prijs van de driehoek noordzee ophalen.
Startte pas
later op de avond, en kwam daardoor op terschelling in
tijdnood. Rond ;Nee
Bo
Willem
van Olst
Willem doet
voor het eerst mee met zijn Victoire 10.44 nadat hij zijn vetrouwde Catamaran
My First tegen het advies van de Organisatie heeft verkocht.
Hij heeft zich goed voorbereid, want hij heeft 4 leesbrillen bij zich omdat hij
er vorig jaar 3 kapot heeft getrapt.
Hij denkt
dat eerst naar het noorden gaan een slechte keus is maar kennelijk heeft hij
zich voorgenomen om met de meute mee te gaan want hij gaat toch noord.
Na veel
rekenwerk onderweg besluit hij eerst naar Den Oever te gaan, als hij daar aankomt ligt Rudolf daar natuurlijk ook, want die kan ook
rekenen volgens Willem.
Om 0u33 aan
de steiger in Den Oever waar 's nachts een oude man van 72 over zijn dek
stampt.(Koos)
De
havenmeester van Oudeschild helpt Willem bij het aanleggen het stempelen en
herinnerd Willem er aan dat hij nog een brief moet posten als hij dat bijna
vergeet.
Hij heeft
hoofdbrekens hoe hij over de Paardenhoek moet komen met zijn 1.90 mtr maar het
blijkt mee te vallen, hij raakt maar een keer de grond.
Komt met
weinig wind na achten op Terschelling aan. Rust daar tot 9
uur 'smorgens uit, vertrekt dan zonder te betalen met de havenmeester in zijn
kielzog en kruist door de slenk met de stroom tegen via de Noordmeep, ankeren
en zuidmeep voospoedig naar Harlingen.
Hij wordt in
de Boontjes voorbijgelopen door de Vagebond, ze gaan samen door de sluis en hij
ligt 's avonds in Enkhuizen te schuren en te klotsen tegen een charter.
Had en
passant ook nog zijn stuurautomaat kapotgetrapt.
Dinsdag via
Volendam en Pampus naar Lelystad en finished als
vierde om 19u23. Rond? Ja!
Bluenose
Henk
Doornbos
Henk moest
eerst nog naar de prijsuitrijking van de driehoek noordzee
en start pas om 18u15
Komt niet
verder dan Stavoren en gaat Zondag via Kornwerd naar
Harlingen, is daar om 2 uur en zeilt door naar Trschelling waar hij om 20u45
afmeert.
Geeft
maandagmorgen op Terschelling op want ziet de rest wegens tijdgebrek niet meer
zitten.
Rond Nee
Bubbles
Jeroen
Groenewoud
Jeroen
levert helemaal geen Journaal in, wel een Logboek.
Hij schrijft
wel een mooi verhaal op de site, waar hij verteld dat
hij tijdens de drijfpartij naar langs de lijn luisterd.
Eerst wil
hij nog in Stavoren blijven maar als Henri hem op sleeptow neemt gaat het toch
nog naar Kornwerd. 01u30 te kooi betekent dat hij om 9.30 uur
mag vetrekken en zo gaat hij samen met Bas van de David Dale, Rik Hogeveen, Mattijs
Vinckemöller en Paul ten Brink naar Harlingen. Stroom tegen en windkracht 2 dus
dat schiet lekker op.
Laat zijn
meldbrief stempelen dor de conducteur van de trein.
Gaat vervolgens zonder de Meep te ronden naar
Terschelling.
Maandag om
zes uur knap verder, Meep, ankeren en weer via Harlingen naar Oudeschild en
wordt daar uitgeput opgevangen en opgekalefaterd door Henri.
Dinsdag nog
een uitputtingsslag tegen de stroom en wind in door het Visjagersgaatje, en het
blijft aan de wind tot Enkhuizen. Via Volendam en Pampus
ook dinsdag nog door tot de Block van Kuffeler. Woensdag van 9u30 verder en om
13u15 door de meet. Geen tochtotalen uitgerekend daar was hij kennelijk te moe
voor.
Rond? Ja
Carone
Robert
Wit
Hoi Henri,
Ik ben
gestopt op het wad.
Kon onderweg
naar Texel de stroom niet doodvaren en ter plekke ook niet ankeren.
Groeten Robert
Rond? Nee
ChillOut! Henk Bulthuis.
Goh, wat heb
ik er een zin in!
Nadat de
200mijls niet kon doorgaan mij alsnog aangemeld bij de Singlehanded.
Op tijd aan
boord vrijdag, naar de FlevoMarina gevaren en gezellig gegeten s’avonds. De
volgende prachtig weer incl. ijs op het dek. Mijn familie zwaait mij uit en vol
goede moed begin ik.
Na de start
gaat iedereen naar het Noorden. Mijn gevoel geeft aan dat ik het anders moet
doen en ik ga naar het Zuiden. Met mij nog 1 andere deelnemer! Alleen dat is
een groot en zwaar schip en hij is snel uit het zicht. ChillOut! is licht en gaat toch wel lekker. Blij dat ik op mijn
scheepje zit! Heel weinig wind en met 2 knopen duurt
het toch een stief kwartiertje voordat ik kan schutten. Harry Vogel komt met
nog even een goede vaart wensen en na het schutten ben ik echt alleen.
Er blijft
een beetje wind staan 3-4 knopen en ik besluit eerst naar Volendam te gaan. Dit
is een ruime winds rak en als je dan eenmaal snelheid hebt blijf je wel lopen.
Het is prachtig weer, hoewel wel fris. Blijf naar de weersverwachting luisteren
en het blijft onduidelijk en afwachten. Hoe zal mijn keuze uitpakken? Met een
vaartje van 3 a 4 knopen lijkt het goed te gaan. Als het zo blijft ga ik in 1
keer naar Enkhuizen. Dan slapen en daarna zien we wel.
Midden op
het Markermeer gaat de wind er steeds verder uit. Het ging zo lekker….
Snel slaat
de frustratie toe als de wind er helemaal uit gaat. Nog 4 mijl naar Volendam.
Als er geen wind meer is blijf ik daar maar. Vervolgens ben ik 4 uur bezig het
laatste stukje af te leggen. Geen wind is slecht voor mij gemoedstoestand. Dat
weten zeilvrienden waarmee ik “fully crewed” wedstrijden zeil maar al te goed.
Ik leg uiteindelijk om 21.00 uur aan. Stempel halen en de brief posten en
daarna wat eten koken. Het weer nogmaals luisteren om
23.05 op de marifoon. Dat belooft niet veel goeds. Slapen dan maar.
Zaterdagochtend
vroeg op, zodat ik om 7.00 uur de haven uit dobber. Het is net zo weinig als
gistermiddag, 3 a 4 knoop, maar nu plat voor het laken naar de vuurtoren. 3
mijl in 2 uur. Na de vuurtoren draait de wind verder naar het
Noorden en blijft het dus plat voor het laken naar Pampus. Daar kom ik
om een uur of 11 langs en kan tegen het windje in terug. En het weerbericht
geeft aan dat het voorlopig Noord blijft. Oei, oei.
Dan is het naar Terschelling heel ver… Ik begin wat te rekenen en te plannen en
kom steeds weer tot de conclusie dat het niet gaat lukken rond te komen. Het
Zuiden was dus niet de goeie optie…
Terug bij
Marken besluit ik naar Lelystad te varen en te stoppen. Een lastige beslissing.
Ik had er zoveel zin in. Soms zit het mee en soms zit het tegen.
Als ik
Lelystad binnen loop zie ik de andere deelnemer die ook het Zuiden koos. Hij
vertrekt net uit Lelystad. Hij ziet me niet en ik vaar door zodat ik nog de
Noordersluis kan halen. Ben benieuwd of hij wel doorgaat en wens hem in
gedachten succes. Mijn seizoen zit er helaas weer op!
Henk
Bulthuis
Rond Nee
Cras Factus Est Henjo Ruiter
Hallo Henri
bij deze
meld ik me als nog even af
en volgt
een verslag van een niet zo,n succesvol verlopen tocht.
Vrijdag in
de middag naar Lelystad gezeild daar s avonds in het restaurant met een stel
mede solisten uistekend gegeten en
geborreld.
zaterdag
met zeer goede moed gestart, het kon vlg mij deze keer echt niet mis gaan
Welnu 1uur
na de start geeft de stuurautomaat een piep alle stroom weg
geen gps
geen marifoon geen stuurautomaat en ook geen navigatie verlichting meer
naar Urk gezeild voor reparatie ,daar aangekomen was het al
donker
dus eerst
maar eten en slapen
de andere
ochtend bij dag licht de storing opgespoord en gerepareerd
Zondag om
11uur de haven uit gezeild met op de marifoon tot mijn verbazing op kanaal 1 een Urkse Kerk dienst
na 2 uur
opkruizen richting Staveren weer een piep en jawel weer alle stoom
weg
tijdens
het zeilen dit gerepareerd , het spul werkte weer
Het volgende
plan ontwikkelt s, avond stempel halen in Harlingen dan s,nachts door naar Terschelling
Maandag
rondje Meep en door naar Oude schild geen
vuiltje aan de lucht
0m 6.30 uur
Kornwerd in zicht
En wat doet
de stuurautomaat piep stroom weg
getracht
dit in het half donker te fiksen wat niet lukte
en zonder
navigatie verilchting het wad op leek me geen goed idee
Dus wat nu
wachten tot maandag ochtend en dan repareren met waarschijnlijk de zelfde
gevolgen als Zondag
leek ook
geen goed idee (de bedrading is een zooitje zou er afgelopen winter al uit ,
maar toen moest er eerst een andere mast op je kan niet alles in een keer )
plus het
feit dat de tijd begon ook wel erg te dringen om het hele rondje
nog uit te varen
Opdat moment
besloten om op te geven en terug naar Medemblik te zeilen
volgend
jaar nieuwe poging
gr Henjo
Ruiter
Rond Nee.
Bas doet
voor het eerst mee, integreerd dus ook voor het eerst. Na de start bellen de
uitzwaaiers die eerst in Lelystad waren nog even weer op om te zeggen dat ze op
de dijk staan, waarschijnlijk hadden ze zin in een wandeling want na 5 uur is
hij nagenoeg nog steeds in Lelystad.
Hij vaart
net als velen door het slecht verlichte werkgebied en wordt verblind door de
vele lichten bij Kornwerd op de wal.
Knalt dan
ook bijna op een overlichte groene ton en heeft daardoor de schrik zo in de
benen dat hij eerst maar even blijft liggen aan de buitenkant.
Daar komen drie
jachten naar buiten. Eén van hen vaart op hem af. Het blijkt Henri te zijn. “We
gaan naar Harlingen!” roept hij, “vaar je mee.” Nou nee, ik blijf nu hier.
“Okee!” roept Henri en hij vaart door. Een prachtig gezicht die
jachten die in de donkere nacht het wad op stuiven en in het duistere havengat
verdwijnen.
Zondag heeft
hij moeite met opstaan, maar om een uur of 10 gaan Job,
Jeroen Paul, Mattijs en Rik op naar Harlingen.
Daar
aangekomen wordt hij opgewacht door Anje die een krabbeltije voor Henri op het
stempelformulier zet.
In de Blauwe
Walvis rekenen Jeroen en hij apart af om ieder een bonnetje te krijgen zodat
dat als stempel kan dienen.
Maandag gaat
om half zes de wekker en hin zegt dan: Mijn God ik wil niet!
Bas knalt in
de klotemeep regelmatig binnen de geul (volgens hem dan) op de grond.
Hij gaat via
de Blauwe Slenk en Harlingen naar Texel, komt daar de X-flow tegen en roept
deze aan. Ook belt hij kennelijk regelmatig Jeroen en andere vrienden op.
Hij ziet op
Texel Hielco met zijn Fodrar op een zandschuit knallen.
Nu even een
live-stukje uit zij uitstekende verslag, de afvaart
Oudeschild naar Den Oever:
Ik gooi los en vaar naar buiten. Dat kost me bijna twee minuten motortijd, maar kruisen in dat gaatje is geen optie. Buiten koers naar de GvS4. In de verte zie ik Hielco’s baklicht. Er staat een dikke 6 (AWS) op de teller. De high aspect is teveel. Die had ik natuurlijk in de haven al moeten wisselen. Stom! Ik zit even te dubben, heb geen zin, maar beter nu dan straks. Ik heb nu nog de ruimte. Ik besluit eerst de high aspect weg te halen. Daar op het voordek in het donker. Alleen, moe, nat, koud, voelt het als een dikke storm. Het water was pikzwart en de wind gierde. Ik denk aan een lezing van Henk de Velde over zijn avonturen in het IJs van Rusland en verklaar hem voor gek! Terug in de kuip met de high aspect. Weer naar voren met de werkfok en die erop. En weer terug naar achteren kruipen. Het water in is niet wat ik nu wil! Blij dat ik weer veilig in de kuip zit. Ik kijk op mijn GPS, die blijkt uitgevallen. Na enig morrelen aan het stekkertje start hij weer op. Ik kijk om me heen. Ik nader nu het Malzwin. Ik kijk op mijn kaartplotter met het nog steeds veel te felle scherm. Shit weer een minuut blind. Op dat moment moet ik aan mezelf erkennen dat het absoluut niet goed voelt. Doorgaan lijkt gekkenwerk. De onverlichte tonnen, kruisend door het Vissersgaatje, GPS haperend, geen kaartplotter. Ik ben kapot. Ik neem de beslissing om terug te gaan. Ik ben er klaar mee! Dan haal ik het maar niet. Terwijl ik terugvaar voel ik de warme tranen toch wel even over mijn wangen lopen. Ik voel me een loser, dat ik afhaak. Ik bel Hielco nog en spreek in op zijn Voicemail, dat ik terugga. Hij