Avontuur

Idris van der Meer

Kort verslag van zijn Singlehanded door Henri Steneker.

 

Idris gaat eerst proberen Stavoren te halen, daar raakt hij bijna enkele gele boeitjes, gaat toch door nu er wind komt en is als eerste in Kornwerd.

Gaat als enige van zijn schutting door en is als eerste solozeiler in Harlingen om 2 uur.

Gaat om 10 uur dus weer verder en heeft nog stroom mee en complimenteerd zichzelf als hij weer stroom mee heeft in de Westmeep voor zijn goede rekenwerk.

Om 14 uur de Nm17 gerond, wil ankeren anker houdt niet, opnieuw met langere lijn houdt weer niet, zo gaat dat nog een uur door en geeft dan de moed op en maakt vast aan een boei met het anker erbij.

16 uur weer verder en om 17u50 vast in de Jachthaven met 1 sec remtijd.

Maandag twee keer vertrokken, de eerste keer zonder en de tweede keer met betalen.

Buitenom in het Molengat de Uitvreter ingehaald en om 17 uur gestempeld in Oudeschild.

Meteen door naar Den Oever, en na enige twijfel ook nog naar Enkhuizen en komt daar om middernacht aan, is moe en gaat pitten.

Dinsdag om 9 uur verder en samen met Bo door de sluis en naar Volendam, is daar om 12 uur. De X-flow ligt er al al.

De x-flow maak lange slagen en Idris korte dus is hij sneller omdat vlak onder de Oostvaardersdijk minder golven zijn.

18 uur door de sluis. 18u12 door de Finish en ziet dat de Red Spirit er al is.Lekker saté gegeten.

Hij vond het een paar leuke dagen en probeert er volgend jaar weer bij te zijn. Rond? Nee Reden: Ankert aan boei.

 

Bluenose: Henk Doornbos.

Henk kwam de envelop te voet ophalen, hij moest zijn prijs van de driehoek noordzee ophalen.

Startte pas later op de avond, en kwam daardoor op terschelling in tijdnood. Rond ;Nee

 

Bo

Willem van Olst

Willem doet voor het eerst mee met zijn Victoire 10.44 nadat hij zijn vetrouwde Catamaran My First tegen het advies van de Organisatie heeft verkocht.
Hij heeft zich goed voorbereid, want hij heeft 4 leesbrillen bij zich omdat hij er vorig jaar 3 kapot heeft getrapt.

Hij denkt dat eerst naar het noorden gaan een slechte keus is maar kennelijk heeft hij zich voorgenomen om met de meute mee te gaan want hij gaat toch noord.

Na veel rekenwerk onderweg besluit hij eerst naar Den Oever te gaan, als hij daar aankomt ligt Rudolf daar natuurlijk ook, want die kan ook rekenen volgens Willem.

Om 0u33 aan de steiger in Den Oever waar 's nachts een oude man van 72 over zijn dek stampt.(Koos)

De havenmeester van Oudeschild helpt Willem bij het aanleggen het stempelen en herinnerd Willem er aan dat hij nog een brief moet posten als hij dat bijna vergeet.

Hij heeft hoofdbrekens hoe hij over de Paardenhoek moet komen met zijn 1.90 mtr maar het blijkt mee te vallen, hij raakt maar een keer de grond.

Komt met weinig wind na achten op Terschelling aan. Rust daar tot 9 uur 'smorgens uit, vertrekt dan zonder te betalen met de havenmeester in zijn kielzog en kruist door de slenk met de stroom tegen via de Noordmeep, ankeren en zuidmeep voospoedig naar Harlingen.

Hij wordt in de Boontjes voorbijgelopen door de Vagebond, ze gaan samen door de sluis en hij ligt 's avonds in Enkhuizen te schuren en te klotsen tegen een charter.

Had en passant ook nog zijn stuurautomaat kapotgetrapt.

Dinsdag via Volendam en Pampus naar Lelystad en finished als vierde om 19u23. Rond? Ja!

 

Bluenose

Henk Doornbos

Henk moest eerst nog naar de prijsuitrijking van de driehoek noordzee en start pas om 18u15

Komt niet verder dan Stavoren en gaat Zondag via Kornwerd naar Harlingen, is daar om 2 uur en zeilt door naar Trschelling waar hij om 20u45 afmeert.

Geeft maandagmorgen op Terschelling op want ziet de rest wegens tijdgebrek niet meer zitten.

Rond Nee

 

Bubbles

Jeroen Groenewoud

Jeroen levert helemaal geen Journaal in, wel een Logboek.

Hij schrijft wel een mooi verhaal op de site, waar hij verteld dat hij tijdens de drijfpartij naar langs de lijn luisterd.

Eerst wil hij nog in Stavoren blijven maar als Henri hem op sleeptow neemt gaat het toch nog naar Kornwerd. 01u30  te kooi betekent dat hij om 9.30 uur mag vetrekken en zo gaat hij samen met Bas van de David Dale, Rik Hogeveen, Mattijs Vinckemöller en Paul ten Brink naar Harlingen. Stroom tegen en windkracht 2 dus dat schiet lekker op.

Laat zijn meldbrief stempelen dor de conducteur van de trein. Gaat vervolgens zonder de Meep te ronden naar Terschelling.

Maandag om zes uur knap verder, Meep, ankeren en weer via Harlingen naar Oudeschild en wordt daar uitgeput opgevangen en opgekalefaterd door Henri.

Dinsdag nog een uitputtingsslag tegen de stroom en wind in door het Visjagersgaatje, en het blijft aan de wind tot Enkhuizen. Via Volendam en Pampus ook dinsdag nog door tot de Block van Kuffeler. Woensdag van 9u30 verder en om 13u15 door de meet. Geen tochtotalen uitgerekend daar was hij kennelijk te moe voor.

Rond? Ja

 

Carone 

Robert Wit

Hoi Henri,

Ik ben gestopt op het wad.

Kon onderweg naar Texel de stroom niet doodvaren en ter plekke ook niet ankeren.

Groeten          Robert

Rond? Nee

 

ChillOut! Henk Bulthuis.

Goh, wat heb ik er een zin in!

Nadat de 200mijls niet kon doorgaan mij alsnog aangemeld bij de Singlehanded.

Op tijd aan boord vrijdag, naar de FlevoMarina gevaren en gezellig gegeten s’avonds. De volgende prachtig weer incl. ijs op het dek. Mijn familie zwaait mij uit en vol goede moed begin ik.

Na de start gaat iedereen naar het Noorden. Mijn gevoel geeft aan dat ik het anders moet doen en ik ga naar het Zuiden. Met mij nog 1 andere deelnemer! Alleen dat is een groot en zwaar schip en hij is snel uit het zicht. ChillOut! is licht en gaat toch wel lekker. Blij dat ik op mijn scheepje zit! Heel weinig wind en met 2 knopen duurt het toch een stief kwartiertje voordat ik kan schutten. Harry Vogel komt met nog even een goede vaart wensen en na het schutten ben ik echt alleen.

Er blijft een beetje wind staan 3-4 knopen en ik besluit eerst naar Volendam te gaan. Dit is een ruime winds rak en als je dan eenmaal snelheid hebt blijf je wel lopen. Het is prachtig weer, hoewel wel fris. Blijf naar de weersverwachting luisteren en het blijft onduidelijk en afwachten. Hoe zal mijn keuze uitpakken? Met een vaartje van 3 a 4 knopen lijkt het goed te gaan. Als het zo blijft ga ik in 1 keer naar Enkhuizen. Dan slapen en daarna zien we wel.

Midden op het Markermeer gaat de wind er steeds verder uit. Het ging zo lekker….

Snel slaat de frustratie toe als de wind er helemaal uit gaat. Nog 4 mijl naar Volendam. Als er geen wind meer is blijf ik daar maar. Vervolgens ben ik 4 uur bezig het laatste stukje af te leggen. Geen wind is slecht voor mij gemoedstoestand. Dat weten zeilvrienden waarmee ik “fully crewed” wedstrijden zeil maar al te goed. Ik leg uiteindelijk om 21.00 uur aan. Stempel halen en de brief posten en daarna wat eten koken. Het weer nogmaals luisteren om 23.05 op de marifoon. Dat belooft niet veel goeds. Slapen dan maar.

 

Zaterdagochtend vroeg op, zodat ik om 7.00 uur de haven uit dobber. Het is net zo weinig als gistermiddag, 3 a 4 knoop, maar nu plat voor het laken naar de vuurtoren. 3 mijl in 2 uur. Na de vuurtoren draait de wind verder naar het Noorden en blijft het dus plat voor het laken naar Pampus. Daar kom ik om een uur of 11 langs en kan tegen het windje in terug. En het weerbericht geeft aan dat het voorlopig Noord blijft. Oei, oei. Dan is het naar Terschelling heel ver… Ik begin wat te rekenen en te plannen en kom steeds weer tot de conclusie dat het niet gaat lukken rond te komen. Het Zuiden was dus niet de goeie optie…

Terug bij Marken besluit ik naar Lelystad te varen en te stoppen. Een lastige beslissing. Ik had er zoveel zin in. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

 

Als ik Lelystad binnen loop zie ik de andere deelnemer die ook het Zuiden koos. Hij vertrekt net uit Lelystad. Hij ziet me niet en ik vaar door zodat ik nog de Noordersluis kan halen. Ben benieuwd of hij wel doorgaat en wens hem in gedachten succes. Mijn seizoen zit er helaas weer op!

Henk Bulthuis

Rond Nee

 

Cras Factus Est    Henjo Ruiter

Hallo Henri

bij deze meld ik me als nog even af

en volgt een verslag van een niet zo,n succesvol verlopen tocht.

  

Vrijdag in de middag naar Lelystad gezeild daar s avonds in het restaurant met een stel mede solisten uistekend gegeten en

geborreld.

 

zaterdag met zeer goede moed gestart, het kon vlg mij deze keer echt niet mis gaan

Welnu 1uur na de start geeft de stuurautomaat een piep alle stroom weg

geen gps geen marifoon geen stuurautomaat en ook geen navigatie verlichting meer

 naar Urk gezeild voor reparatie ,daar aangekomen was het al donker

dus eerst maar eten en slapen

de andere ochtend bij dag licht de storing opgespoord en gerepareerd

Zondag om 11uur de haven uit gezeild  met op de marifoon  tot mijn  verbazing op kanaal 1 een Urkse Kerk dienst

na 2 uur opkruizen richting Staveren weer een piep  en jawel weer alle stoom weg

tijdens het zeilen dit gerepareerd , het spul werkte weer

Het volgende plan ontwikkelt  s, avond stempel halen in Harlingen dan s,nachts door naar Terschelling

Maandag rondje  Meep en door naar Oude schild  geen vuiltje aan de lucht

0m 6.30 uur Kornwerd in zicht

En wat doet de stuurautomaat piep stroom weg

getracht dit in het half donker te fiksen wat niet lukte

en zonder navigatie verilchting het wad op leek me geen goed idee

Dus wat nu wachten tot maandag ochtend en dan repareren met waarschijnlijk de zelfde gevolgen als Zondag

leek ook geen goed idee (de bedrading is een zooitje zou er afgelopen winter al uit , maar toen moest er eerst een andere mast op je kan niet alles in een keer )

plus het feit dat de tijd begon  ook wel erg  te dringen om het hele rondje nog  uit te varen

Opdat moment besloten om op te geven en terug naar Medemblik te zeilen 

volgend jaar nieuwe poging

gr Henjo Ruiter

Rond Nee.

 

Bas Bijker met de “David Dale”

 

Bas doet voor het eerst mee, integreerd dus ook voor het eerst. Na de start bellen de uitzwaaiers die eerst in Lelystad waren nog even weer op om te zeggen dat ze op de dijk staan, waarschijnlijk hadden ze zin in een wandeling want na 5 uur is hij nagenoeg nog steeds in Lelystad.

Hij vaart net als velen door het slecht verlichte werkgebied en wordt verblind door de vele lichten bij Kornwerd op de wal.

Knalt dan ook bijna op een overlichte groene ton en heeft daardoor de schrik zo in de benen dat hij eerst maar even blijft liggen aan de buitenkant.

Daar komen drie jachten naar buiten. Eén van hen vaart op hem af. Het blijkt Henri te zijn. “We gaan naar Harlingen!” roept hij, “vaar je mee.” Nou nee, ik blijf nu hier. “Okee!” roept Henri en hij vaart door. Een prachtig gezicht die jachten die in de donkere nacht het wad op stuiven en in het duistere havengat verdwijnen.

Zondag heeft hij moeite met opstaan, maar om een uur of 10 gaan Job, Jeroen Paul, Mattijs en Rik op naar Harlingen.

Daar aangekomen wordt hij opgewacht door Anje die een krabbeltije voor Henri op het stempelformulier zet.

In de Blauwe Walvis rekenen Jeroen en hij apart af om ieder een bonnetje te krijgen zodat dat als stempel kan dienen.

Maandag gaat om half zes de wekker en hin zegt dan: Mijn God ik wil niet!

Bas knalt in de klotemeep regelmatig binnen de geul (volgens hem dan) op de grond.

Hij gaat via de Blauwe Slenk en Harlingen naar Texel, komt daar de X-flow tegen en roept deze aan. Ook belt hij kennelijk regelmatig Jeroen en andere vrienden op.

Hij ziet op Texel Hielco met zijn Fodrar op een zandschuit knallen.

Nu even een live-stukje uit zij uitstekende verslag, de afvaart Oudeschild naar Den Oever:

 

Ik gooi los en vaar naar buiten. Dat kost me bijna twee minuten motortijd, maar kruisen in dat gaatje is geen optie. Buiten koers naar de GvS4. In de verte zie ik Hielco’s baklicht. Er staat een dikke 6 (AWS) op de teller. De high aspect is teveel. Die had ik natuurlijk in de haven al moeten wisselen. Stom! Ik zit even te dubben, heb geen zin, maar beter nu dan straks. Ik heb nu nog de ruimte. Ik besluit eerst de high aspect weg te halen. Daar op het voordek in het donker. Alleen, moe, nat, koud, voelt het als een dikke storm. Het water was pikzwart en de wind gierde. Ik denk aan een lezing van Henk de Velde over zijn avonturen in het IJs van Rusland en verklaar hem voor gek! Terug in de kuip met de high aspect. Weer naar voren met de werkfok en die erop. En weer terug naar achteren kruipen. Het water in is niet wat ik nu wil! Blij dat ik weer veilig in de kuip zit. Ik kijk op mijn GPS, die blijkt uitgevallen. Na enig morrelen aan het stekkertje start hij weer op. Ik kijk om me heen. Ik nader nu het Malzwin. Ik kijk op mijn kaartplotter met het nog steeds veel te felle scherm. Shit weer een minuut blind. Op dat moment moet ik aan mezelf erkennen dat het absoluut niet goed voelt. Doorgaan lijkt gekkenwerk. De onverlichte tonnen, kruisend door het Vissersgaatje, GPS haperend, geen kaartplotter. Ik ben kapot. Ik neem de beslissing om terug te gaan. Ik ben er klaar mee! Dan haal ik het maar niet. Terwijl ik terugvaar voel ik de warme tranen toch wel even over mijn wangen lopen. Ik voel me een loser, dat ik afhaak. Ik bel Hielco nog en spreek in op zijn Voicemail, dat ik terugga. Hij