Zaterdag

Na het palaver, waarbij Henri net doet  alsof Vlieland nog een optie is, maak ik de losse eindjes op de Pharos vast. Ik overweeg nog even om hier in de marina mīn rusttijd te nemen, omdat het nagenoeg windstil is.  Vertrek toch maar om 14 u, maar dat heeft zīn prijs want buiten schiet het niet op. Probeer slagen naar het noorden te maken en ben om 19.30 u bij de boeitjes aan de zuidkant van het Enkhuizerzand. Heb dan 10 zm gedreven, maar de voortgang naar Den Oever is slechts vier! Dit lijkt me verspilling van mīn zeiltijd en besluit hier voor anker mīn rusttijd te nemen.

Zondag

Vertrek om 04 u met een zwakke NNW wind en kruis moeizaam langs het Vrouwenzand en Staveren naar Kornwerd. Het is mīn bedoeling om met de vloed nog naar Harlingen te gaan en daarna met de eb naar Terschelling. Bij het uitvaren van Kornwerd valt mīn motorvermogen weg. Zeilend op de Boontjes blijkt dat mīn gaskabel gebroken is. Dit is einde oefening, want zonder motor standby lijkt het mij niet verstandig om Harlingen en Terschelling aan te lopen. Zeil terug naar Kornwerd en overnacht aan de steiger voor de sluis.

Maandag

Maak īs morgens met een paar blokjes en een lijntje een alternatieve gaskabel. Ga om 13 u door de sluis en zeil naar Staveren, waar het later op de avond met andere SHRers toch nog gezellig wordt.

Dinsdag neem ik een rustdag en woensdag vaar ik weer terug naar de Houtribhaven.

Jammer van de windstilte op zaterdag, maar ook met meer wind zou de panne het rondvaren toch verhinderd hebben. Volgend jaar beter dus.