20-10-07,

De weersverwachting  met de start is ongunstig N/NW 1 tot 4 knopen. De weersverwachting komt dus helemaal uit, er volgt een zeer rustige start kan ze allemaal uitzwaaien.

Plan was om eerst richting Pampus te gaan maar gaandeweg van dit plan afgezien en toch maar Kornwerd. Zie de ChillOut richting sluis varen, brengt me toch weer aan het twijfelen

dan hoef je niet te kruisen, want aan de wind varen met de Nirwa gaat niet zo goed.

Ga toch maar richting Kornwerd. En daar gaan we dan met een snelheid van 0 tot 2,4 knoop.

Na 6 uur varen en log stand van 6,85 mijl  voor anker bij sport D, hemelsbreed 2,57 mijl van de start haven. Zwemmend was in de zomer 4 x sneller gegaan. Als troost krijgen we een onmeunig mooi tweeduuster.(geweldig mooie schemer).Eten en wekker zetten om 3 uur.

 

21-10-07

03.00 Wekker gaat af en hoor het water tegen de boot klotsen niet hard maar er staat dus wind. Inderdaad meer wind dan gisteravond maar het houd niet over.

04.15 anker op vandaag proberen Harlingen te halen of Oude Schild.

Vaar zoveel mogelijk in rechte lijn naar het noorden over de ondiepte voor Trintelhaven.

Zit me rot te zoeken naar de betonning, heb ze niet gevonden en zij mij ook niet.

Zie ten oosten van mij nog een paar toplichtjes van zeilboten dat moeten ook wel SH-ers zijn.

Later zie ik bij daglicht de Glatisant voorbij lopen die ook richting Kornwerd gaat en verderop zie  ik denk ik de Malzwin die nog een slag moet maken om vrouwenzand vrij te blijven.

Moet heel wat slagen in westelijke richting maken omdat Kornwerd niet bezeild is .Toch maar naar Den Oever? Is ook niet gunstig, kruisen en stroom tegen door het Visjagersgaatje gewoon naar Kornwerd. Zal nog spannend worden of we het tij nog halen voor Harlingen.

De ETA wordt steeds ongunstiger kruisen met Nirwa is bijna niet te doen. Een ware windhoek van 60 graden is maximaal, verleieren nog niet meegerekend als er dan ook nog niet te veel wind staat dan schiet het niet op. Met veel moeite Kornwerd gehaald, om 18.15 door de sluis dus het tij naar Harlingen niet gehaald. Dan maar Kornwerd –Oude Schild-Kornwerd, maar dan mis ik het volgende tij i.v.m. de rusttijd heeft dus ook geen zin.

Ga rusten.

 

Maandag 22-10-07

Er is wind en uit de goede ZO hoek. Net als ik om 04.15 wil losgooien komt er een zeer groot binnenvaartschip door de brug dat alleen met hoogwater over de Boontjes kan. Alles gaat lekker op de Boontjes, goed bezeilt stroom mee prima zo.

Als we bijna voor Harlingen liggen zie ik veel lichtjes die er normaal niet liggen, even goed de kaart bestuderen en de marifoon op 11, het beste lijkt me even voorbij de haven te varen voor een beter overzicht. Kom weer buiten, komt er een groot rood ding met een knipperlampje erop op ons af en raakt ons of andersom. Als bewijs een paar rode strepen van de (BO 42/MR25?) ,dat hoeft dus niet in het logboek. Als ik Harlingen in wil gaan, gaan de onbekende lichtjes bewegen voor de haven langs, ze zijn aan het baggeren. Haal de fok binnen en maak een paar slagen tot het schip verder is en zeil de haven binnen waarbij we afmeren aan de bruine vloot bij het NS station. Moet de motor eventjes gebruiken ligt nog een  zeilbootje bij naast die wil ik niet raken. Snel even een stempel halen s’morgens om 06.30 het wordt dus een Rabo bonnetje. Er roepen veel schepen de havendienst op dat ze uitvaren. Of het nu voor de Nirwa is of voor de andere schepen ze doen het mooi rustig aan met het uitvaren. Misschien kwam dit ook wel door het beklag van het baggerschip dat boten geen verlichting hadden en beter moesten uit kijken tijdens het uitvaren ze waren daar aan het werk. Vaar tussen de groene en gele recreatie betonning langs de Pollendam de beroepsvaart er mooi langs we zitten elkaar niet in het vaarwater. Door de Blauwe Slenk en Vliestroom gaat het soms met een grondkoers van 7 à 8 knopen zo kunnen we de verloren tijd weer wat goed maken. Als we de NM 17/ZM8 gerond hebben gaan  we op zoek na een anker plek. Bij deze manoeuvre lopen we aan de grond, geen nood het is precies laagwater, gooi het anker uit ga rustig eten, moesten we vaker doen. Over 2 uur  is er weer water genoeg om anker op te gaan. Dan Terschelling door de Slenk stroom tegen maar goede wind .Op zeil Terschelling binnenlopen tot achter een sportvisboot, spring de steiger op loop richting de wal, hebben ze de planken er vanaf gehaald, er liggen alleen nog 4 balken met allemaal spijkers er in. Ik overweeg er overheen te lopen maar bedenk me dat lopen over een evenwichtsbalk iets is dat ik beter aan mijn kleindochter overlaat.

Staat op de wal iemand in zeilkledij en roept hoe gaat het zal ik meehelpen vastmaken aan dat schip. Kan dat? Lig ik de snelboot dan niet in de weg, nee hoor zo ver komt die niet. Klopt,  3 min later loopt de Koegelwieck binnen en meert met zijn SB boeg  op ca. 1 ½  meter afstand van de Nirwa af. Ik vraag aan de man die mij meehielp doe jij ook mee, nee ik heb wel 20 keer meegedaan dit jaar ga ik gewoon op vakantie doe Henri de groeten. Vergeet zijn naam te vragen in alle opwinding om een stempel te halen en weer weg te varen.

Snel weer naar buiten en  mijn angst overwinnen om in de slenk te moeten kruisen in het donker met  scheepvaart. Op het smalste stukje zat de Midsland mij een beetje in de weg moest hier een pas op de plaats maken met de motor bij, voor de rest ging  het goed  ondanks de andere schepen die het werk erop hadden zitten zoals de kustwacht. Besluit om direct buitenom richting  Oude Schild te gaan. Het tij is afgaand en zal zeker tot ruim boven Texel meelopen. En het gaat snel max. 8.8 kn. over de grond. Als het zo door gaat en de wind blijft dan zit er een kansje in dat we het gaan halen. Boven Vlieland blijven we zo’n beetje 1 tot     1 ½ mijl uit de kust varen. Zie iets groen met lampies stuurboordzijde, zal het loodsbootje wel zijn. Ter hoogte van de Vliehors zie ik rode lampjes zeker andere SH-ers op tegen koers. Duurt wel lang voordat ze langszij komen het zijn toch geen lampjes voor nachtelijke schietoefeningen, we liggen wel in het schietgebied, het  bootje blijft op dezelfde afstands- positie. We varen nu toch midden in het gebied ik roep de observatiepost ook niet op , blijf mooi de 5e van Beethoven beluisteren, ta, ta, ta, taaaa. Het bootje blijft op dezelfde afstand tot aan einde van het schietgebied. Onder tussen wel 1e en 2e rif gezet veel wind maar wel uit de goede hoek ZO. In het Molengat weinig wind riffen eruit, de stroom  loopt nu ook tegen maar dat duurt maar een uurtje en dan zijn we op het Marsdiep. Het is bijna bezeilt tot Oude Schild wel veel wind in dit gat,  rif erin.

Om 04.00 afmeren voor de David Dale van Bas Dijker. Nog wat drinken en snoepen, mooi gedaan jochie. Slapen en over een paar uur zien we verder.

 

23-10-2007

Ben ruim voor 10.00 wakker kan mooi rustig aan doen. Gaan we verder? Het is bijna niet te halen, de thuishaven Makkum is 4 uur varen ik heb niet meer veel moraal. Ik hoor dat Bas wakker is en klop even bij hem aan voor een praatje, wat moet je nog? Volendam en Pampus, ik ook. Ga je nog verder?  Ja, klinkt het resoluut, dan doe ik het  ook. Om ca. 12.30 vertrek richting Den Oever kruisen maar stroom mee dat wil nog. In de Malzwin komt van ver een vissersboot aan, netten opgetrokken en volspeed richting Den Oever. Zou die mij ruimte geven? Het idee alleen al om dat te denken, de Nirwa moet maar een extra slag maken, het is zijn recht. Ik blijf het schip volgen en zie dat het de Wierbalg in wil, laat het daar nu aan het beging van de geul vastlopen, het ligt helemaal scheef. Zou dat de straf zijn?

Om goed 16.30 op het IJsselmeer richting Enkhuizen. Om 20.20 uur  liggen we voor de sluis, hier het remmingswerk nog geraakt zonder de fenders uit te hebben, dom, heel erg dom. Op het Markermeer gaat het soms als een speer weer boven de 7 knoop. Heb eigenlijk niet goed in mijn hoofd hoe ver Volendam is maar met deze snelheid schiet het wel op. Kan een gijp niet meer voorkomen, had het gelukkig wel op tijd in de gaten. Ik denk dat we moe worden. Om klokslag 12.00 s’nachts meer ik af in Volendam, pal voor een café en wil daar een stempel halen, hebben ze niet wel een kaartje ook goed. Gooi weer los en zeil weer weg.

Snel berekening hoe ver het nog is, oei ca. 30 mijl waarvan 20 mijl tegen de wind in, dat is 10 uur plus een sluispassage, moet om 06.00 binnen zijn dat haal ik dus niet. Stop ermee ga Pampus niet meer ronden. Al kruisend  zijn we om 05.30 in de Houtribhoek, niet prettig aan te lopen in het donker als je binnen bent.

Ik heb niet het gevoel dat er meer in had gezeten voor mij. Heb er zeker geen kater van over gehouden Heb de meeste tijd weer heerlijk genoten en voor volgend jaar zal mijn best doen om er weer bij te zijn. 

 

Henri Bedankt ,

 

 

 

 

P.S. Weet iemand hoe je nachts kunt zien of er schietoefeningen worden gehouden?

 

Ik heb dit jaar het navigatie programma Seaclear gebruikt zie onder detail Slenk, een gratis te downloaden van internet, zeer praktisch en snel navigeren  maar je word er wel lui van .

 

Antwoorden of vragen koos.hulleman@home.nl