Verslag van de Hoogtevrees Singlehanded 2007
Vrijdag 19 oktober Aanbrengreis van Harlingen naar Lelystad. Ik slaap donderdag aan boord en kan dus vroeg weg. Om 7.00 eerst achterom bij de bakker voor 3 verse broden.
8.45 uit de sluis en 16.30 te Lelystad. Heerlijk gespinnakert.
Zaterdag 20 oktober. De dag begint met ijs op het dek. Dat belooft veel goeds voor de komende nachten. Het is prachtig weer met geen zuchtje wind. Als we om 14.00 starten nog maar heel weinig wind uit het NO. De opdracht is prima met veel vrijheid. Tonnen, geulen, alles mag genegeerd worden. Hebben mijn opmerkingen van vorig jaar toch geholpen.
Iedereen gaat eerst naar het noorden, dus allemaal met licht weer opkruisen op zoek naar de vlaagjes.
Velen lopen die avond Urk binnen. Ik vaar naar Stavoren met als plan om zondag met N4 naar Den Oever te varen, dan door naar Oudeschild om dan nog stroom mee te hebben naar de Paardehoek. Ik zie ook schepen doorvaren naar Den Oever of Kornwerd.
Om 22.00 komt er een zuchtje wind uit het westen zoals voorspeld en het wordt een prachtige nacht. Kraak helder. De vliegtuigen van Schiphol en de auto’s op de afsluitdijk zijn te zien met de verrekijker.
In Stavoren loopt tegelijk met mij de Tristan binnen en zie ik toevallig ook mijn broer liggen. Ik wil hem luidkeels toeroepen dat ik lanszij wil komen, maar bedenk net op tijd dat het midden in de nacht is en dat hij al ligt te slapen.
Zondag 21 oktober om 7.00 de wal op om de brief te posten en om 8.00 uur gooi ik los. Mijn broer helpt mij om van lagerwal weg te komen. De Tristan volgt maar gaat over stuurboord naar Kornwerd. Het is niet de N 4 die ze belooft hadden maar NW 2. Dus net niet bezeild naar Den Oever, waar ik hoopte voor de tij kentering te zijn, maar dat lukt nu niet. En ook na Oudeschild met de stroom mee naar Terschelling zal niet meer gaan.
In Den Oever zie ik de Malzwin en de Vieux.
Wat is het toch een schattig bootje, maar het mist een grote Genua.
Na de sluis kan ik net wel tegen de stroom invaren en de Malzwin en de Vieux niet. Tevens prijs ik de betonningsdienst dat ze tegenwoordig plastic tonnen gebruiken.
Ik duik de wierbalg in die lekker ondiep is en dus weinig tegenstroom geeft.
Tevens wil ik de bollen afsteken maar die doen hun naam eer aan want het zijn inderdaad zeer steile bollen zand.
Precies met hoogwater 16.00 uur loop in Oudeschild binnen, dus van stroom mee naar Terschelling is geen sprake meer. Dat ik naar Oudeschild ben gevaren is dus een capitale tactische blunder. Ik ben altijd te veel gericht op de stroom. Iets wat gedurende weekeind- tochtjes inderdaad belangrijk is en ook te realiseren is want dan heb je je vertrektijd in de hand, maar in een Singlehanded gaat dit niet op.
Als je op stroom gaat plannen in plaats van op de wind loop je een groot risico dat als je wat te laat bent de stroom juist tegen staat ipv mee. Tevens is de wind dan ook niet optimaal.
Plan je daarintegen op de wind dan kan de stroom een paar uur tegenzitten, maar heb je in ieder geval nog de wind op zijn gunstigst en die stroom draait wel weer.
De verwachting tijdens deze Singlehanded was dat de wind naar het Oosten ging draaien dus dan moet je naar het oosten varen “Sail to the shift”. Harlingen had het dus moeten zijn en niet Den Oever.
Het dilemma is nu doorvaren om te zien hoe ver ik kan komen tegen stroom met deze kwakkelwind en vanaf het Scheurrak aan de wind. Of vannacht om 24.00 weg na 8 uur rust met de stroom mee, maar het Scheurrak is niet verlicht dus dat wordt dan Kornwerd. Maar men verwacht vannacht Oosten wind dus dan wordt het opkruisen. Of morgenochtend met tegenstroom weg en hopen op genoeg bezeilde wind.
Ik doe het laatste want dat gezeil zonder voortgang ben ik nu wel zat.
Ter bevestiging wordt de wind nog minder, draait naar het Noord Oosten en begint het te miezeren dus ik heb nog geen spijt van deze beslissing nu ik dit stukje verslag schrijf. Wel reken ik uit samen met Jaap Wientjes dat er nauwelijks nog voldoende tijd is om deze tocht binnen de gestelde tijd uit te zeilen. Tevens eten we samen en praten over hele (multihulls) en halve (monohulls) zeilboten en scheepsbouw.
Na een beroerde nacht op Maandagochtend inderdaad om 7 uur weg met een mooie ZO wind, maar ik haak af en vaar naar Harlingen. Reden?
In plaats van 3 dagen zeilen mét wind ga ik naar huis om daar in onze verbouwde schuur de nieuwe gipswanden te plamuren, schuren, plamuren, schuren, voorstrijken, 1e latex, 2e latex. Ook afzien, maar toch anders. Wel veel gelegenheid voor zelfreflectie over de ware toedracht van mijn afhaken. Ik had me toch echt voorgenomen om hem uit te zeilen, onder het motto 3x is scheepsrecht.
Ik heb het alvast opgezocht en volgend jaar is het tij gunstiger om ’s ochtends vroeg van de eilanden te vertrekken.
Max Dirkzwager