SINGLE
HANDED 2007
Frans Muus Griend
Zaterdag 20-10-07
Eindelijk, het is
weer zover.
Na een verloren
jaar zonder Single Handed, vanwege een gebroken mast, mag ik weer van start.
Om 14:00 neem ik
van Henry de enveloppe in ontvangst. Neem er een snelle blik in en besluit met
deze wind eerst naar het noorden te zeilen.
Eenmaal buiten de
haven en onderzeil, dobbert de Griend noordwaarts.
Met wk 1-2 dobberen we tussen de 1-3 knopen richting Stavoren.
Na vele uren, ten
hoogte van Stavoren begint de wind iets door te zetten naar wk
3-4. Met een bezeilbare koers verleg ik het plan naar Kornwerd.
Om 01:15 ben ik
bij Kornwerd en laat mij overhalen door Henry en Willem om door te varen naar
Harlingen.
In het begin zijn
de Boontjes goed bezeild, maar als de wind ruimt kan ik nog maar net aan de
BO17 ronden. Blij dat een Grinde zo hoog kan zeilen.
Na wat zoeken in
de haven, meer ik om 03:15 naast Henry af die tegen een sleper ligt afgemeerd.
Ik heb het gehad
voor vandaag, nu lekker 8 uur rust en morgen zien we wel verder. De boel opruimen nog een biertje en een peuk toe. Om 04:00 lig ik
plat en nog voor mijn hoofd het kussen raakt slaap ik al.
Zondag 21-10-07
De volgende morgen gaat om 09:00 de wekker.
Hup eruit wederom een nieuwe dag.
Tijdens het karige
ontbijt wat ik naar binnen krijg, denk ik na over de strategie voor vandaag.
Wind en tij zijn ons ongunstig gestemd. We zien wel hoever we komen. We
proberen de NM17, 2 uur ankeren en Terschelling.
Na de enveloppe
met schatting zeiltijd op de bus gedaan te hebben en een stempel bij hotel
restaurant “Zeezicht” gebedeld, weer terug aan boord.
Onder zeil vaar ik
samen met Henry de haven van Harlingen uit.
Ik denk nog even
aan het politie bezoek van vannacht. Men vond het toch wat vreemd, dat er om
03:00 nog zeiljachten onder zeil de haven binnenkwamen.
Ze vroegen waar we
vandaan kwamen en verder vonden ze het best.
De Pollendam is
met 1 slag bezeilbaar en in het begin van de Blauwe Slenk is het flink kruizen,
later bezeilbaar maar stik druk van de charters onder vol tuig.
De Vliestroom op
en een paar klappen om de West Meep in de varen. Om de
Meep te ronden ga ik eerst via de Zuid Meep. De gedenkwaardige NM17 rond en op
het begin van de Noord Meep voor anker. Zo even een moment van rust, 2 uurtjes
maar. Anker op en wind weg, met het beetje stroom mee
dobberen we richting Terschelling. Een lange nacht kan ik daar dus wel
vergeten. Dat wordt wel 24:00 voor ik daar afgemeerd lig. O ja, die mist kan er
ook nog wel bij. Als de wind weer toeneemt schiet het
gelijk weer op. De Slenk is goed bezeilbaar, maar onderlangs het Groene Strand
is het weer kruizen geblazen. Met stroom tegen en een afnemende wind haal ik
nog net aan de haven van Terschelling.
Met een wat harde
landing meer ik af naast Henry. “Daar scoor ik natuurlijk geen punten mee”.
Macaroni op warmen een biertje en wederom weer lek naar bed.
Maandag 22-10-07
Om 04:00 gaat de
wekker. Henry en Willem met de laatste stroom mee kruisend door de Slenk.
Ik zelf ben niet
van plan om in het donker de Slenk af te kruizen, er is geen meter ruimte
achter de betonning en als je er één mist zit je zo aan de grond.
Ik ga wel bij het
eerste licht. Henry ziet er ook vanaf, maar Willem gaat er wel voor. Ik help
hem nog met weg varen en na overleg met Henry duik ik weer mijn kooi in.
Om 08:00 de kooi
uit en moed verzamelen om “DE SLAG OM DE
SLENK” aan te gaan. We liggen aan lager wal wk5 zuidoost dat word modderen
met wegvaren.
De afvaart van mij om 08:45 ging niet echt zoals het hoorde,
wederom geweld tegen de “Scalloway”. Henry sorry, mocht er schade zijn dan hoor
ik het wel van je. En lossen we dat netjes op.
Deze actie gaf mij
wel 20 motor seconden. Wanneer ik de boel weer onder controle heb kruis ik de
haven uit richting de Slenk.
Daar begint het
gevecht tegen stroom, wind en de smalle Slenk. Het begint goed maar 1-1,5 knoop
stroom tegen. Halverwege de Slenk boor ik de “Griend” aan de grond…………..GVD………… Gelukkig gebeurt het net in het overstag gaan en
kan ik de Griend laten door draaien en plat leggen. Langzaam schuif ik er weer
af.
Dat is mazzel,
want bij afgaand tij heb je hier meestal geen kans meer om los te komen.
De rest verloopt
prima en al gauw zit ik op de West Meep. Meepje uitvaren
Vliestroom op Stortemelk in en naar open zee.
Na de uurtjes rust
op zee kruizen we door het Molengat en gaan het Marsdiep op.
Het bezoekje aan
Oude Schild duurde maar 5 minuten. Ik heb besloten om toch nog maar even door
te gaan naar Den Oever.
Na de gewonnen
slag om de Slenk van vanochtend ga ik nu “DE
SLAG OM HET VISJAGERSGAATJE” aan.
Het is een ware
veldslag toenemende wind wk 5-6 tegen, stroom tegen
1,5-2,5 knoop. De genua 2 staat nog en in dit smalle
gaatje zie ik geen kans om deze te wisselen voor de HA genua. De bijna volle
maan en heldere hemel maken het wel ongelofelijk mooi.
De blinde tonnen
schieten soms als ongeleide projectielen langs de romp en wanneer ik een
vreemde glinstering in het water zie, ontdek ik net op tijd dat het een
mosselkwekerij is. Overstag en op een meter na mis ik de zwarte
buizen…………GVD……….een hart verknettering krijg je van
deze grappen. Deze was trouwens nergens op enige kaart vermeld. Lag wel een
eind buiten de vaargeul, maar toch het blijft vaarwater. (voor ons dan……….)
Het waren totaal
48 zware slagen, maar gelukkig ben ik niet de enige mafkees
die dat soort grappen uithaalt. Bij de remming van de sluizen meer ik de Griend
af naast de catamaran Glatisant van Marc.
Nog even door de
sluis en dan de rust van de Marina Den Oever opzoeken.
Het aanleggen op
de motor bij de passantensteiger, gaat weer niet erg vlotjes. Ik ram de hoek en
loop lelijke gelcoat schade op. Beetje moe zeker, zat niet op te letten. Dat wordt
weer klussen van de winter……..SHIT…… Ik heb echt een
hekel aan schade aan de Griend………
Job met de Uitvreter ligt ook aan de
passantensteiger. Als hij me ziet vraagt hij, of ik
nog leef…….. Mijn gezichtsuitdrukking spreekt blijkbaar boekdelen……!
We drinken samen
een paar biertjes en lachen elkaar uit, om de achterlijke acties die je uithaalt
in de Single Handed…….
Morgen nog even
Volendam, Pampus en door naar Lelystad het is goed
haalbaar om deze Single Handed uit te zeilen.
Dinsdag 23-10-07
08:30 “De tocht
der tochten” gaat zijn laatste traject in. De wind is ons vandaag gunstig en
met een klein klapje om de Ven heen bereiken we Enkhuizen
Wachtend voor de
sluis voegt Edwin met de Wavedancer zich bij ons.
De sluis door en
Volendam is met halve wind en hoge snelheid goed en snel
bezeilbaar. Het bezoekje aan dit havendorp duurt maar 5 minuten en vind
eigenlijk 1,5 uur eerder plaats dan we hadden gepland.
Het geeft een goed
gevoel om de stempelkaart vol te zien raken. Nog even Pampus
ronden en dan weer eens stik in de wind naar Lelystad.
Pampus is snel gerond, nu nog een paar lange
slagen naar Lelystad en we zijn er.
Met de HA genua
loopt het niet er moet meer zeil op.
De Genua 2
aanslaan en een rif eruit en de Griend zet het op een rennen zoals een Grinde
dat aan de wind hoort te doen. Na een paar uitwijk manoeuvres besluit ik noordelijk
van de diepwater geul te blijven, weg van die vrachtbakken. Alle rust hier, kom
zo niemand meer tegen. Job met de Uitvreter ligt zeker een dikke mijl op mij
voor. Twee uur later zie ik hem in het donker voor mij langs kruizen, de Griend
is weer in topvorm. Een mooie inhaal slag en uiteindelijk varen we alle twee
tegelijk het kleine gaatje bij Lelystad binnen.
Met weinig wind
kruizen we naar de sluis en kunnen gelijk achter een vrachtbak aan de sluis in en
worden snel geschut.
De sluis uit en
zeil op voor de laatste
WK 1-2 en aan de
noordkant staat er gewoon weer een lekkere WK5.
Het laatste stukje
vliegt erover en om 22:00 zeil ik over de “Finish”.
Het was me de
Single Handed wel. Ik ervaarde deze als zwaar.
Weinig of geen
tijd voor ontspanning zoals even uit eten of lekker sociaal borrelen met
elkaar.
Stroom, tij en
wind zaten veel tegen.
Ik ben aan mijn
eind, stram en stijf, doodmoe en kapot
Maar wel wederom
het zeer voldane gevoel, dat ik de Single Handed 2007 heb uitgezeild.
Mijn solotocht in
2006 naar de Faeröer eiland, waarbij ik 6-7 dagen achtereen op zee zat, was een
makkie vergeleken met een Single Handed.
Maar je maakt wel
weer de mooiste momenten van de natuur mee. Er is toch niks mooiers dan bij
bijna volle maan ergens op het Wad of IJsselmeer te zeilen.
Henry bedankt voor
de organisatie en een mooie tocht. Ik hoop er volgend jaar weer bij te zijn.
Frans Muus………..