Single handed 2007, reisverslag van Bo een victoire 1044
Ik heb me goed voorbereid, in plaats van 3 leesbrillen heb ik er nu 4 want vorig jaar zijn ze alle 3 kapotgetrapt. Bovendien heb ik mijn kiel verwisseld van 80 cm (catamaran) naar 1,9 meter.
16.15 uur centrale post
wind variabel nw 2
en zal iets toenemen nw 2-4
het water blijft echter spiegelglad
en de barometer hoog
Gaan ze allemaal noord? Dan ga ik dat ook maar, maar als er wat zuid waren gegaan dan was ik zeker meegegaan, volgens mij is noord een verkeerde keuze ten opzichte van de windverwachting voor komende dagen. Misschien doen ze het om de stroom mee te hebben op de wadden maar dat is met deze wind 1 bf of minder nog zo ver weg. Om half drie weet ik het al, als je noord gaat heb je het zonnetje in de kuip! Ik heb steeds gedacht ik ga achter de meute aan en ze hebben nog gelijk ook.
Mijn windmolen draait niet, er zal wel een spinnenweb boven in de mast zitten en rondom de windmolen, wat doen die krengen daar zo hoog. Ik heb wel eens gehoord dat dat spinnenrag sterker is dan staal (qua gewicht)
Of zou het gewoon gebrek aan wind zijn ?.
Het blijft dobberen tot heden heb ik snelheden van 1 tot 2 knopen per uur!, maar ja de anderen dobberen ook in de buurt, sommigen kunnen echter beduidend hoger.
20.00 uur. Het wordt nog aardig, niet dat mijn windmolen draait maar de wind is west en neemt iets toe.
21.00 uur. Ik zit bij het vrouwenzand en op dit moment is Den Oever ook te bezeilen. Ongeveer 7 scheepjes voor mij, ik zie drie lichtjes die zich laten vallen richting Kornwerd, enkele naar Stavoren denk ik.
21.30 uur.Rekenen, rekenen en rekenen, als ik naar Den Oever ga dan moet de wind zo blijven en dat is niet voorspeld, tevens moet ik na 8 uur overnachten in Den Oever morgen om negen uur op het wad zijn om dan het laatste beetje stroom mee te pakken richting Oude Schild, ik moet dus om plusminus 00.30uur in Den Oever zijn want voor de sluis heb ik ook nog een half uurtje nodig.Na oudeschild met de stroom mee naar de paardehoek waar het wantij is, want ik zal er met mijn 1,9 meter met vloed overeen moeten, maar dat is in tijd uitgedrukt nog zo ver weg.
23.20 uur. Het gaat machtig, hoog aan de wind kan ik Den Oever halen, ik zie geen enkel lichtje voor mij, kan ik een slag slaan? Ik ben benieuwt of er iemand in Den Oever is, ik zie ook niemand achter mij aan komen.
00.33 uur. Bij aanlegsteiger en geheel op zeil.
Natuurlijk is Rudolf er !! Rudolf rekent ook, hoe kan ik zo dom zijn om te denken dat ik er als enigste ben. Om 002.00 uur komt de etap 32i langs zij, de man stampt behoorlijk over mijn dek en ik sliep bijna, de buurman is wel 73 jaar en dat hij er is vind ik wel knap.
Zondag:
08.0 uur kustwacht:
noord 3-4 ruimend n/o 4-5
+ wat regen.
8.15 centrale post noord 3
ruimend n/o 2-3
actueel z/w 2-3!!
7.45uur. De wekker loopt af. Rudolf is al weg, Peter en Jan
die er ook gekomen zijn vertrekken om 8.20 uur dus die heb
hebben volgens mij geen acht uur rust genomen. Om 9.30 uur
op het wad, met het laatste beetje stroom mee het visjagers
gaatje door opkruisend met een klein beetje wind. In het
Malzwin de stroom tegen, maar ik het kan het bezeilen en
met een zonnetje erbij is het best leuk, wat wil je nog meer,
Jan en Peter lopen verder uit denk ik, ze zullen iets gunstiger
stroom hebben gehad maar ik heb acht uur gerust.
Op Oude Schild, als ik tergend langzaam het havenkanaal in zeil komt de haven-
meester al uit zijn kantoor en volgt mijn verrichtingen, oei dat belooft niet veel
goeds maar dan roept hij “ leg hem maar aan die sleepboot”, ik roep terug “ ik ga liever langs die mosselboot” dan kan ik makkelijker op zeil weer weg, “ook goed” en als ik er ben dan is hij ook al omgefietst en pakt mijn lijntje aan en tovert een stempel uit zijn jaszak, dat had ik in mijn 15 single handed jaren nog niet eerder meegemaakt en bedank hem hartelijk voor deze service,en zeg tegen hem “ sneller kan ik niet weer weg” en wil zonder dat ik mijn achterste landvast heb vastgemaakt al weer weg maar dan vraagt hij “moet je dan geen brief posten” op het nippertje, hij zegt nog waar de brievenbus is en ik op een lopen. Een machtige kerel die havenmeester. De zeiltijd heb ik 40 uur en 13 minuten geschat, als je bij de besten wilt horen dan moet je wel een scherpe tijd hebben, maar het is wel een beetje tegen beter weten in.
De boten van Jan en Peter zijn in de haven en liggen met de punt in een verwaaide hoek, ik zie de mannen niet, zouden ze een pilsje pikken? Laat ik het er maar op houden dat ze bij vloed over de paardehoek willen.
11.30 brandaris
n/w 3-4
ruimend n-n/o 4
huidige wind 1 !!
13.00 uur. Het is inmiddels aardig bewolkt geworden, krijgen
we toch de beloofde regen?
Tot heden goed gekozen, het scheurak is hoog aan de wind te bezeilen maar in de paardehoek zal ik moeten opkruisen!!. Wat zouden Jan en Peter doen? Ik loop liever vast een uur voor hoog water dan met volle vloed.
10 minuten voor de paardehoek: Peter roept de brandaris op “kunt u mij zeggen hoeveel water als er in de paardehoek staat”, het antwoord het is “ zoveel plus nap dat wil zeggen dat er ongeveer 2meter staat” oei ik zit er vlak voor! . Dan een korte scherpe stem Via de marifoon ‘actief marifoon
gebruik is tijdens de singlehanded niet toegestaan”. Het mooie er van is dat ik weet dat ik heel voorzichtig moet opkruisen, dan er maar iets langer over doen en loop ik voorzichtig vast dan is het nog 2 uur voor de volle vloed. Nog geen minuut erna voel ik heel even de grond maar ik kom verder vlekkeloos door de paarde hoek.
13.30 uur Brandaris:
n/w 3-4 ruimend n-n/o+regen
15.30 idem
17.30 uur n-o 3-4
later z-o 4-5!!
18.00 uur. Het is grauw met regen, het is op dit moment gewoon doen, werken in de aanloop van de slenk (westmeep)
18.50 uur. De wind is totaal op ik drijf door de Slenk met twee knopen stroom mee gelukkig, in het Schuitegat is de stroom tegen en daardoor duurt het nog een hele tijd voordat ik binnen de strekdam van Terschelling ben en scherp aan de wind kom ik tot aan de havenhoofden van de jachthaven maar dan is de wind op en omdat ik toch al geen gang had drijf ik achteruit. Zonder me te bedenken doe ik de motor aan en kom ik binnen, 47 seconden gemotord. Als ik later aangemeerd lig dan voel ik dat ik stom gedaan heb want ik had naast een charter kunnen gaan liggen, dat is niet de bedoeling van de werkhavenmeester maar het werkt wel, nu heb ik 47 seconden aan mijn broek.
Maandag:
08.00uur
Kustwacht z/o 3-4
Brandaris idem
Om 08.00 uur loopt de wekker af, ik heb 15 uur rust genomen want het maakt toch niet uit of ik vroeg of laat vertrek, het waait en meteen kijk ik of ik nog gunstig lig (aan hoge wal), en dat is het en bijna de wind op kop en tijdens het aankleden en ontbijt maak ik al een strijdplan klaar, eerst het grootzijl omhoog, slap laten hangen en als ik iets afdrijf dan in een ruk de genoa erbij, dan pas het grootzijl aanhalen. En zo ging het, om 09.00 uur als een speer weg. Ik heb de gewoonte als ik in een jachthaven ben geweest dat ik dan even de duim of hand opsteek naast het havenkantoor als blijk van waardering, maar toen ik langs het havenhoofd kwam besefte ik dat ik niet betaald had, stom maar ik ga lekker en ga ook niet terug. Henri ligt wel langs een charter en steekt de hand op en roept ”mooi Willem”, aan het eind van het kanaal en naast de veerboot moet ik toch een keer opsteken, kijk over de schouder en ja hoor daar komt een tweetaktje aansnorren, de havenmeester! En roept heb je betaald? Neen ik was zo gefixeerd om mooi weg te komen en toen ik naast uw kantoor was besefte ik dat ik in de fout zat, ik sta in uw bestand met mijn vorige boot “ My First” en het maakt mij niet uit of ik de volgende keer dubbel betaal maar ik wil nu graag doorvaren, hij praat wat over de marifoon naar zijn kantoor en zegt vooruit dan maar, maar ik schrijf het wel op en ik zeg best en zo was dat ook weer opgelost, er staat alleen een kruisje achter mijn naam.
In de Slenk moet ik het hele stuk opkruisen maar omdat er een mooi windje staat lukt dat prima met mijn kottertuig. Peter en Jan zitten vlak achter mij maar kunnen niet meekomen. Achter in de Meep op de Ankerplek laat ik het anker precies 17 minuten eerder vallen dan Peter, later hoor ik dat Jan het wegens lichamelijke klachten heeft opgegeven, jammer. Het ankeren gaat prachtig, volgens het boekje op zeil en precies met de kop in de wind zonder snelheid valt het anker. Twee uur later het rif uit het grootzeil, zeil hijsen, anker op, zeil aantrekken,genoa erbij en daar ga ik, lekker en tot in de blauwe Slenk is het te bezeilen Edwin heeft beter geankerd, exact op de coordinaten zodat hij later minder tegen de stroom in moet, er komen er drie achter mij aan maar die kunnen mij niet bijsloffen. De wind wordt minder en zakt tot ongeveer twaalf knopen schijnbare wind. Langs de Pollendam kom ik langzaam achter een bavaria en net voor Harlingen besef ik dat het Henri is, het blijkt dat hij Harlingen al heeft gehad en ik drijf naar binnen toe, er staat totaal geen wind voorbij de pieren en achter de gebouwen.
17.30 uur Brandaris
z/o 3-4
Als ik er uit drijf komt Edwin binnen en Peter maar die zet zodra hij binnen de pieren is de motor bij. Het is inmiddels donker maar met de zuidoostenwind kom ik prima door de boontjes. Ineens vlak voor Kornwerd komt Peter weer aan met de halfwinder op loopt hij me snel op.
In de sluis heeft Peter de halfwinder alweer startklaar maar op het IJsselmeer moeten we behoorlijk aan de wind en komt hij door het opruimen van de zeilen denk ik ver achter.
21.15 uur Centrale post
z/o 3-5 krimpend
Mijn waipoint is sluis Enkhuizen en bij Stavoren besluit ik om door te gaan naar Enkhuizen, even later komt er een windwaarschuwing zuidoost 6. mijn genoa weg en het kottertuig er weer bij, even later zie ik mijn genoa loef lijn aan lijkant in het water drijven, ik kan hem vanuit de kuip pakken en loop hem snel naar voren en aan de goede kant weer door de schijven, net toen ik in de kuip stap een rare golf en trap ik boven op de stuurautomaat, deze breekt af zodat hij niet meer bruikbaar is. Ik moet nu met de hand sturen en kom omdat ik als waipoint de sluis zuid genomen had veel te laag uit en moet nog een half uur hard werken om er te komen
Ik overnacht na 15,5 uur varen in het Krabbegat langs een charter.Voordeel hiervan is dat er geen motortijd nodig is, nadeel het klotst en schuurt de hele nacht. Jammer van die 47 seconden op Terschelling.
Dinsdag:
Centrale post oost 4-5
Later n/o 5
Het gaat als een speer naar Volendam maar toch kan ik een andere deelnemer die tegelijk startte niet bijhouden, onderweg heb ik de stuurautomaat weer gerepareerd met plakband. Na Volendam is het opkruisen naar het Paard, dan bezeild rondom Pampus en moet opnieuw te hoog aan de wind in lelystad zien te komen met een afnemende wind en klotsende golven, kortom werken zonder charme.
Rond 1900 uur kom ik voldaan, ik denk als vierde reglementair binnen, niet moe want Bo zeilde goed en ik ben wel eens fanatieker geweest, en de geschatte zeiltijd heb ik denk ik met een uur overschreden.