Verslag First Passion Rudolf de Willigen

 

Zaterdag

13:30    Na het palaver en de soep de laatste dingetjes op de boot klaar maken. Ik ben benieuwd wat Henri dit keer voor ons in petto heeft. In elk geval is de aanloop naar deze Singlehanded fantastisch geweest. De herftsvakantie van Zuid Nederland is afgelopen week geweest en samen met het gezin zijn we over het IJsselmeer gevaren. Prachtig weer en pitoreske haventjes bezoeken, heerlijke vakantie zo.

14:00    Wat een opdracht! Verplichte routes varen, die je nog wel in volgorde kunt varieeren. Gezien de windverwachting (continue tussen Z en ZW) maakt het niet zo veel uit wat je doet, behalve dan dat er vanaf Zondag weer bakken met wind wind verwacht wordt. Eerst maar weer het wad rond, dan mag het daarna waaien.

14:30    Om het Vrouwenzand bij Stavoren te ontwijken, vaar ik vlak langs de dijk, recht over het Enhuizerzand. Kiel flink op zal straks wel nodig zijn. Om een beetje tijvoordeel te hebben is het nodig flink tempo te maken, zodat ik rond de kentering bij het keerpunt in de Meep kan zijn. Dan door naar Vlieland, zodat een flink deel van de Wad routes afgelegd zijn. Het zal vandaag lang varen worden.

15:00    Enkhuizerzand lukt, maar toch flink ondiep (1.2m) Nu kan de spi er op en meer snelheid gemaakt worden.

16:30    Een probleem erbij: Tijdens een ingrijpaktie omdat de stuurautomaat de boot uit het roer liet lopenis de verbindingspen afgebroken. Dat wordt met de hand sturen tot Kornwerd.

17:30    Het is een iets rustigere wind en bijn plat voor de wind, waardoor ik de reparatie van de stuurautomaat pen kan voorbereiden. Achter mij een wolk aan zeilen van de andere deelnemers. Prachtig om te zien. Aangezien we vrijwel Noord varen, betekend dit dat de zuidgangers nu vrijwel bezeild naar Muiden kunnen. Dat is een groot voordeel, ik moet nog maar zien wat voor wind er waait als ik naar het Zuiden moet.

19:00    Zonder stuurautomaat de zeilen strijken is nog moeilijker dan met. Ik heb alle windrichtingen gezien. Gelukkig gaat de sluis direct open en samen met de Pebbels, Zigane, Octavus en diverse anderen worden we geschut. Het lukt ook om de stuurautomaat pen te maken.

20:30    In Harlingen om avondeten te maken en de brief met verwachte zeiltijd te posten. Er is teveel wind voor de stuurautomaat om eten te kunnen koken, dus daar is nog niets van gekomen.

21:30    Tijdens het uitvaren van Harlingen nog de Uitvreter en een andere boot gezien. Nu trekt een loodsboot vlakbij een muur van water over mijn boot. Straks komt er dus nog een zeeschip aan.

22:30    Dat zeeschip was makkelijk herkenbaar (een verlicht flatgebouw), zodat ik tijdig ruimte kon maken. Nu staat er een prachtige sterrenhemel boven mij, die aan de randen geflankeerd worst door bliksemflitsen. Het is zo heerlijk varen. Wel flink stroom tegen op de Blauwe Slenk en te laat voor stroom mee op de Zuidmeep, want het is nu hoog water.

23:30    De Zuidmeep is aardedonker en al bijna een boei geramd. Verder goed zeilbaar door bijna hoog water (vallend) en voldoende wind.

 

Zondag

01:30    Aan de wind met weinig bootsnelheid maar veel stroom mee op de Westmeep. Een regenbui met windvlagen trekt over en maakt het niet aantrekkelijk.

01:45    De bootsnelheid bleek zo laag door een overboord hangende fok, die was weggespoeld door alle overkomende golven. Hierdoor kon ik onvoldoende hoog varen om de WM2 boei aan vaarwaterzijde te bezeilen en ik ben er zo langs gespoeld door de meestaande stroom die wel 2.5 knoop is. Nu is mijn quotum al op ten aanzien van boei passages aan de verkeerde zijde.

02:45    Wat was die Vliesloot een rot stuk dat tegen de stroom en wind in ontzettend lang duurde. Terwijl het daarvoor waanzinnig hard ging met stroom mee in de Vlieree en Stortemelk.Als klapstuk ook nog een blinde rode ton geschampt, maar wel aan vaarwaterzijde, wat een geluk bij een ongeluk. Nu lig ik in Vlieland naast een bruinevloot boot als langswal. Niet gek zo’n afstand de eerste dag. Tijd voor wat slaap.

 

08:30    Zojuist weggestuurd door mijn privewal omdat ze gingen varen. Even overgestoken op grootzeil met 3e rif naar een bovenwindse steiger.

09:30    De weersverwachting is om van te griezelen: Zuid tot Zuidwest 6 a 7 met een waarschuwing voor windkracht 7. Er mag dus gevaren worden, al is prettig anders. Op mijn windmeter heb ik al 36 knopen zien staan en zo dwars op de wind liggend voor top en takel gaat de boot al goed scheef. Als het zo blijft, blijf ik ook.

10:30    Ik mag zo gaan, en de windmeter blijft al een tijdje op maximaal 28 knopen staan. Hopelijk wordt het straks nog minder. Bovendien moet ik deze week toch weer naar het Zuiden terug zien te varen.

14:30    Zojuist de Wavedancer op tegenkoers gepasseerd op de Inschot. Hij heeft het wantij al gehad en loopt nu met de stroom mee naar Vlieland. Als hij een beetje doorvaart kan hij vannacht al in Kornwerd zijn en morgenvroeg het IJsselmeer op. Misschien zie ik hem dan weer als we naar Enkhuizen zeilen.  

16:15    Op de plaat naast de Omdraai staan duizenden vogels nog net in een laagje spiegelglad water. Nogal een contrast met de woeste golven in de geulen. Er lag ook een kudde zeehonden, waarvan er een aantal vroegtijdig het water indoken op mijn nadering. De rest bleef liggen, al had ik geen tijd om goed te kijken, want de zoveelste overstag is noodzakelijk.

19:15    Ik mag mee eten op de Octavus en Jan Smink heeft gekookt, dat wordt genieten!

21:15    Heerlijk gegeten en lekker warm en droog geworden. Maar nu slapen want morgen moet ik vroeg weg om het tij te halen naar de boei T5MH. Ook nog even Roelof vd Meer gewaarschuwd dat ik vroeg weg ga, aangezien hij naast mij is komen liggen.

 

Maandag

05:30    Toch nog te laat weg. Het laatste stuk naar de keerboei T5MH is stroom tegen, en het stroomd erg hard. De voorlaatste slag natuurlijk te krap en vlak voor de ton nogmaals overstag en heel langzaam voldoende afstand genomen om overstag te gaan en de boei te ronden.

08:00    Wat een tocht was dat over de Texelstroom. Alles was flink, de wind, de golven en de bootsnelheid. Regelmatig tot 12 knopen en dat onder 3e rif en fok. Jammer dat het donker was, anders was het nog meer genieten geweest.

09:00    Kruizen op het IJsselmeer is goed te doen. Stuurautomaat op een vaste stand en zeildruk instellen zodat er een mooie balans is.

15:15    Wat een rotstuk buiten voor Enkhuizen. Steile golven van zodanige lengte dat de boeg telkens onder duikt. Al twee keer naar voren gemoeten om de opgebonden fok weer vast te zetten . Daarbij zo diep in het water gestaaan dat dat bovenlangs mijn laarzen inliep. Gelukkig op het stuk langs Enkhuizen wat bij kunnen komen, want rustig varen onder 3e rif alleen. Wel veel verkeer waar ik als een slak langs zig-zag.Ook nog even de theorie van Henri getest,dat je aan stuurboordswal zeilend op het Krabbersgat mag opkruizen. Dat mocht want de langs varende politieboot keek wel maar deed niets.

18:15    Eindelijk rust om al varend een potje te kunnen koken, al is het wel erg rustig zo zonder wind. Roeiend naar het Paard van Marken zien te komen om daar te ankeren. Als dit zo blijft neem ik daar een rust periode. De weersverwachting van Lelystad sprak over variabel 1 tot 3 en pas later Oost 4 a 5.

19:45    Toch weer een zuchtje wind, al is het weinig. Ik kan beter in Muiden zien te komen deze avond, dan eerst rust nemen en dan vannacht in Muiden een stempel  zien te krijgen. Het is in elk geval uit het Oosten dat de tocht komt, dus misschien neemt het nog verder toe en is later volgens de verwachting nu voor mij.

22:30    Het is gelukt! Ik ben inmiddels wel verzopen door al het regenwater, maar Muiden is gehaald. Volgens verwachting zal het morgen uit Z tot ZW waaien, wat vlotter vaart dan nu hoog aan de wind naar Lelystad, dus tijd voor rust.

 

Dinsdag

06:00    Nu is het wel moeilijk opstaan. De ontspanning slaat toe, want ik kan op tijd rondkomen. Nog even blijven liggen is erg aanlokkelijk. Toch maar  aan de gang want ik wil ook nog zo snel mogelijk weer terug naar het gezinnetje en de boot in Drimmelen krijgen voor de winterwedstrijden.

10:00    Altijd weer spannend, wie is er al binnen? Niemand te zien, en dat terwijl op de eerste dag Muiden waarschijnlijk bezeild was, wat dan de betere route zou zijn. Nu eerst de boot leegpompen en opruimen en dan als de wind naar NW draaid richting Amsterdam

13:00    Henri is inmiddels ook binnen, maar heeft zijn tocht afgebroken. Heerlijk met hem bijpraten over deze Singlehanded tocht en de gemoedstoestand daarbij. Het blijkt wel dat ik regelementair een discutabele route genomen heb. Uitslag pas in Februari tijdens de prijsuitreiking.

17:00    Vertrek naar Drimmelen. Net buiten de haven zie ik de My First aankomen. Die is dus ook vlot binnen. Jammer genoeg reageerd hij niet op mijn zwaaien.

17:30    En net voor de sluis van Lelystad zie ik de Joker zijn laatste stukje naar de haven varen. Nu wel driftig groeten. Ook Jac is dus vlot rond. Toch weer dezelfde drie als vorig jaar.

20:00    De Noordwesten wind is snel in kracht afgenomen en krimpt steeds meer. Amsterdam laat nog op zich wachten. Toch doorgaan want morgen zal het uit het Zuidoosten waaien en dan wil ik met het tij mee over zee.

 

Woensdag

Heerlijk overzeilen op weg naar Drimmelen. Eerst nog flink motoren op het Noordzeekanaal om het tij op zee te halen en dan vlak onder de kust, want dan is het water rustig door de hogerwal, op weg naar de Europoort monding. Vlot zeilen en wat heiig, maar wel mooi weer. Echt genieten zo. Door de Eurogeul en de nieuwe waterweg recht in de wind motoren met naar het blijkt slechts een uur tij mee. Als even na Maassluis het ook nog zo hard begint te waaien dat ik nog maar 1.5 knoop over de grond loop, kap ik er mee en ga in Maassluis overnachten.

 

Donderdag

Weer een prachtige dag. Warm en met zon. Nu Zuidelijke wind en na Spijkenisse kan een vol grootzeil de buitenboordmotor helpen de voortgang veilig te stellen tegen de stroom van de Oudemaas in. Flink wat oponthoud bij de Botlekbrug gehad wegens werkzaamheden aldaar, en nu is het jagen om de opening van 15:17 van de Dordse spoorbrug te halen, anders kan ik vervolgens wachten tot 19:17. Ook dat lukt en de rest van de tocht is welliswaar voornamelijk motoren, maar door het mooie weer kan er genoten worden van de omgeving.