Naschrift van de Joker
over de Singlehanded 2006
Vrijdag
We hebben het diner
vooraf gemist, maar kunnen wel al op vrijdagavond aan boord zijn. Lekker. Rij
samen met Eelco Zijlstra (van de Troch) naar Lelystad. Bij aankomst ligt de kom
al goed vol met deelnemers. We komen om een uur of 23:00 aan en op veel boten
is het al donker. Hier en daar scharrelt nog iemand aan dek om zijn boot er
klaar voor te krijgen. Eelco en ik droppen onze spullen op de boten en drinken
nog een paar whiskietjes voor het slapen gaan. De windverwachtingen zijn weer
stevig, Eelco is zenuwachtig, maar hij is een doorgewinterde zeiler, dus ik
maak me daar geen zorgen over. Ik ben een stuk rustiger dan vorig jaar en heb
dan ook besloten me niet meer zo gek te laten maken als toen. Heel uitvaren is
mijn eerste doel. Lol hebben is mijn tweede doel. En snel varen is mijn derde doel, maar doe ik van nature toch wel. Zonder
motor is trouwens wel een must op één of andere manier, het is mijn eer te na
om dat ding te starten (behalve in de sluizen waar het moet). Er is een hoop
nieuw aan de boot, mast, giek, roer, allemaal gesneuveld tijdens de Schuttevaer
dit jaar. De boot vaart eigenlijk pas net weer, en is nog niet goed getest, dat
baart me wel zorgen, maar maakt tevens het besluit dat ik rustig aan ga doen.
Wat niet gaat, dat gaat niet.
Zaterdag
Vroeg op om de mast in de
mastdoorvoer af te keggen. Die was losgekomen. Gaat snel en
goed. Accu vol, water vol, diesel vol (vorig jaar lucht in de motor
stijdens stroomdraaien met windkracht 7 aan de wind, zal me niet meer
gebeuren). Bootschappen doen met Eelco en naar de kom gevaren. Palaver. Jan van
de Bluestreak is er nog niet, vraag me af waar hij blijft, maar hem kennende
komt ie wel. Rudolf (van de First Passion) stelt voor dat
we dit jaar samen opvaren, grapjas, hij loopt een knoop harder bij ruime wind,
dat begrijpt hij helaas ook. Ik zie dat de Pebbels mee doet. Ik ken de schipper
niet, maar de boot wel, geduchte concurrent lijkt me. De Pogo die meedoet lijkt
snel, maar de schipper erg jong en onrustig, dus ik verwacht niet dat hij
voluit zal varen. Ik start rustig, om 14:15 pak ik mijn enveloppe aan en vaar
er rustig uit. Ik ben lui en heb geen zin om na te denken, ik kom om te varen,
ga dus de route varen zoals Henri die voorstelt, van traject 1 naar traject 5.
Komt prima uit met de wind lijkt het. Dus naar het noorden. Snel de spi erop en gaan met die banaan. Heb later prachtige foto’s
van Job van de Uitvreter gekregen, wat heb ik toch een
gaaf bootje! Ben er weer helemaal blij mee. Jan
verspeelt helaas snel zijn spi, balen, want hij heeft
de boot al verkocht. Ondanks dat ik achter hem zit lukt het me niet om de
reserve spi uit het vooronder op tijd bij hem aan
boord te slingeren, dan maar ergens ophangen bij de sluis, effe bellen en dan
pikt hij hem wel op. Langzaam loop ik de Uitvreter voorbij, we gaan hard. Door het lekkere varen vergeet ik mijn koers en zit ik te hoog. Wil
met deze wind onder spi niet gijpen, besluit door te
varen en vlak voor de sluis de spi te strijken en te gijpen terug naar de
sluis. Tot mijn verbazing ligt Job voor in de sluis,
hoe doet ie dat nou weer?? Rechte koers varen helpt
blijkbaar. Na de sluis twijfel ik omdat een hoop mensen naar Harlingen gaan. Ik
eet effe wat en dan komen Jan en Eelco er al aan. Ik
besluit toch snel naar Den Helder te gaan en door naar Oudeschild. Wat volgt is
een prachtige tocht. Het eerste stuk is effe zoeken,
maar gaat goed, daarna is het heerlijk varen. Door de nieuwe windset kan ik
lekker hoog en hard varen, ik vaar drie boten voorbij en hoef geen slag te
maken. De boeien zijn makkelijk te volgen, het is
helder met een beetje onweer op de achtergrond, hier kom je voor, heeerlijk! Na de boei die we moeten ronden gaan de riffen eruit, de wind lijkt
af te nemen, trekt later weer aan en we surfen 11 knopen naar Oudeschild. PANG,
er rollen boutjes over het dek, wat nu weer! Blijkt dat ze de neerhouder met M6
tappertjes in de mast vastgezet hebben, dat werkt dus niet. Plat voor de wind,
hoge golven en je giek zo nu en dan onder 45 graden omhoog, waardeloos varen.
Bij de ingang van Oudeschild met pijn en moeite zeil naar beneden (eigenlijk
veel te veel zeil en ook nog zonder neerhouder en hoge golven). Eenmaal binnen
gemakkelijk aangelegd aan een dekschuit. Tukken naar, ik was om 0210 binnen.
Nog effe de Wavedancer geholpen met aanleggen. Die was
een half uur later binnen.
Zondag.
SMS van Jan: hij is ’s
ochtends vroeg vertrokken en heeft een boei geraakt. Gezien de voorspellingen
en zijn pech tot nu toe besluit hij te stoppen, jammer maar verstandig denk ik.
De Troch, de Warber een nog twee schepen die ik niet
ken liggen om mij heen in de haven. Veel wind. Voorspelling Zuid west 7. Binnendoor gaat niet, dat wordt in ieder geval ondiep in de
Paardenhoek en dat wil ik niet met die wind (achteraf had me dat vermoedelijk
bijna een dag gescheeld, dan had ik namelijk door kunnen gaan naar de Meep met
licht, dat is nu niet gelukt). Buitenom dan maar, lekker scheuren. Na de
brief gepost te hebben en een stempel van de pinautomaat (ik probeer nog wat
anders, maar regen zeiknat, laat maar, ik heb al wat, niet zo mooi, maar toch)
ga ik Oudeschild uit met dubbel rif en genua drie. Overtuigt blijkt al snel. Golven zorgen voor een gekkenhuis.
Ik besluit om onder Den Helder te kruipen en daar onder de kust zonder golven
de genua drie voor de stormfok te verruilen. Hoe zou
het Molengat zijn? Ik maak me klaar voor onderwater en gaan. Blijkt
erg mee te vallen. De hele tocht is heerlijk. Ik vaar weer gigantisch
om, wat niet goed is voor de tijd, maar wel erg leuk! Bijna tot in de shipping
lane, surfen tot aan 13 knoop. Harder kan wel, maar durf ik niet, bang om een
roer krom te varen of god mag weten wat en het is hier vrij eenzaam eind
oktober. Het lijkt wel alsof we van de glijbaan gaan zo nu en dan, kicken!!! Met joystick tussen duim en wijsvinger en de beentjes
relaxed over elkaar 12 knopen van een golf af, gaaf toch? Ik ga zo nu en dan
bijliggen om positie te noteren en dat gaat verbazend goed, de boot ligt rustig
en is onder controle. Fok bak, grootshoot met een knik erin, stuurautomaat erop
en de boot loopt 3 knoop net iets hoger dan halve wind. Ik vraaag me af of ik
hier ook alle boeien moet pakken en doe het maar voor de zekerheid, omdat ik zo
ver naar buiten ben gegaan is dat ook weinig moeite. Ik loop Vlieland met
daglicht binnen, lekker. Besluit buiten het grootzeil te strijken en vaar op de
stormfok naar binnen (wens van Henri, niet te opzichtig). Doe
dat dus nooit meer. Op genua drie kan ik
opkruisen, met die stormfok doe je niks. Met behulp van de Wavedancer kom ik
veilig in een box, niet charmant, maar het lukt, wel veel dank voor de hulp
trouwens! De wavedancer is binnendoorgegaan met zijn ophaalbare kiel, was
anderhalf uur sneller
blijkt! Het is rotweer, ik besluit niet te gaan buurten, maar lekker te koken,
Eelco zit achter me en die wil vast wel een happie mee-eten straks, ik maak
pasta, BENG. De My First heeft een weigerende koppeling en knalt op de steiger
met een rotklap. Groot gat in de bakboord boeg, Willem
baalt als een stekker, ik help hem de boot vast te knopen en wens hem sterkte,
het regent, dus ik wil naar binnen en mijn eten wordt koud. Later komt Eelco
binnen, hij is ook buitenom gegaan, maar heeft gek genoeg een veel rustiger
tocht gehad, hij had nog minder zeil en ook wat minder wind. Hij is dolblij met
mijn pastahap. We gaan vroeg te kooi, moe maar voldaan.
Maandag
Ondanks het geruk van de
boot aan zijn lijnen heb ik een lange nacht gemaakt. Ik wil niet met donker
door de meep. Besluit om 08:00 te vertrekken. Lekker varen weer. Kom er
makkelijk uit met stormfok en dubbel rif, speer naar de Meep en ben om de boei
om een uur of 10:00, kruisen op de Zuidmeep en de Westmeep, daar de genua drie er weer op. Stroom tegen en kruisen in de
Vliestroom, schiet niet op, vaar langs de rand van de plaat, maar moet toch om
die boeien heen en dat kost dan weer een hoop tijd. Als ik de Blauwe Slenk
invaar draait de wind, Eelco kan dus de Vliestroom bezeilen, mazzelaar! Langs
de Pollendam weer gaaf surfen, ben ruim twee uur voor laagwater bij Harlingen.
Moet kunnen, door naar Kornwerd gaat goed, maar een paar slagen. Daar
aangekomen gaan nog een aantal diepstekende jachten (niet van de Singlehanded)
richting Harlingen, die durven! Het zal maar net gaan denk ik. Ik blijk net na
de Wavedancer in Kornwerd te zijn, die is alleen wel twee uur eerder
vertrokken. Kicken, lekker bootje heb ik toch. De sluis door gaat snel en aan
de wind door naar Enkhuizen. Al snel beide reven eruit, de wind valt weg, genua twee erop en toch nog redelijk lopen ondanks de oude
golven. Bij Stavoren komplete windstilte, draai drie rondjes om mijn as, dan
werkelijk prachtig varen met lichte wind en vier tot vijf knopen snelheid naar
Enkhuizen met Oosten wind, prachtig! Om mij heen allemaal platbodems, later
begrijp ik dat dat de Strontrace is. Vlak voor Enkhuizen gaat het regenen,
regenen en nog eens regenen, niet normaal, ik wist niet dat het zo kon regenen!
Ga de sluis door met een gigantisch viskotter die vier
meter achter me ligt en te beroerd is om een lijntje vast te zetten. Niet zo
raar, want je bent zo zeiknat, wel irritant zo’n
boegschroef in je nek. Ik vaar door naar de oude sluis en knoop hem daar aan
een steigertje. De verwachting is niet mals en ik besluit ondanks de werkelijk
prachtige oostenwind in Enkhuizen te blijven.
Maandag
Ik word wakker van
gigantisch geklap van golven op de kont, en dat is nou net de zwakke plek van
de Joker. Wegwezen hier, hoe sneller hoe beter, eten komt wel. Ik kom er weer makkelijk uit en kruis naar Muiden. Veel korte slagen, ik weet
niet wat de wind gaat doen. Pittige buien! Veel zeilwisselingen, rif eruit en
later dubbel er weer in. Mooie tocht! Kom nog een moterzeilende Etap tegen, ik
dacht van de Singlehanded, kijk in de lijst en besluit dat het de Pharos moet
zijn. Misschien dan toch die andere Etap of een hele
andere boot. Hmmm. Raar. Hij loopt op dubbelrif zonder fok harder en hoger dan
ik met dubbelrif en genua drie. Onmogelijk! Hij moet
de motor bij hebben, maar ik kom er niet dicht genoeg bij om de boot te kunnen
identificeren. Later gaat hij ook niet naar Muiden, misschien heeft hij al
opgegeven? Het zit me dwars, ik besluit toch de boot op te schrijven die ik
denk dat het is, later blijkt dat hij van de andere kant kwam, kan dus niet.
Rechtgezet bij Henri. Toch iritant. Naar Muiden gaat soepel, ik haal een
stempel bij de Koninklijke en ben 20 minuten later weer weg. Rif eruit en spi erop. Tot op 25 knopen schijnbare wind de spi laten staan, sleuren! Dan wordt het gitzwart achter me
met een witte waas van regen ervoor, ik ben er bijna!
Toch maar de spi eraf, heelhouden was het doel! Spi
nat, hoop geklooi, maar alles heel. Sluis door en op de fok naar de marina, dan kom ik de First Passion tegen die alweer naar
huis aan het varen is, gek wordt ik van die gozer! Hoe doet ie
dat nou weer? Dat kan je op deze site lezen. Ik blijk als tweede binnen te
zijn. Toch niet gek. Achteraf had ik hem te vlug af kunnen zijn als ik
binnendoor was gegaan naar Vlieland, maar is dat het risico tot stranding
waard? Ik denk het niet.
Na binnenkomst gegeten
met Henri en Willem van Olst, beiden hebben opgegeven. Na mij komt er om het uur een bootje
binnen ongeveer. Leuk! Eelco komt als ik net in mijn bed lig, hij sleurt me er
weer uit. Uitendelijk met Eelco en Job tot in de
kleine uurtjes whisky zitten drinken. Dat is pas vermoeiend, maar wel leuk!
HEEEEEERLIJK gevaren,
echt super om alleen op die boot te zitten, zonder mijn gasten en vriendin te
willlen beledigen, ik vind het heerlijk in mij uppie, niemand die zich pijn kan
doen, bang kan zijn, het koud heeft of een haven in wil, moeite heeft met
poepen of plassen op een puts, just you and me, heerlijk, lekker
raggen met die boot, daar is ie voor. De wetenschap dat er anderen ook zo gek
zijn maakt het overigens wel gezellig. Ik zit dit verhaal nu
achter mijn bureau te schrijven, ik had tijdens de tocht te weinig tijd om een
lekker verhaal te schrijven, alles in de boot was nat, ben anderhalve dag bezig
geweest om de zooi op te ruimen, rijst zat zelfs onder de vaste vloerdelen. Blikje
Redbull ontploft door het geklots en dan weet je het wel!
IJs en wederdienende tot
volgend jaar Henri, en nog bedankt voor het organiseren!!
Jac Sandberg
“Joker”