Verslag van de Exodus of “hoe het niet mocht”
Na jarenlang alleen maar gretig de verhalen over de Singlehanded gelezen te hebben zou het er dit jaar voor het eerst van kunnen komen nu ik in de VUT was. Jarenlang wel veel solo gevaren maar nog nooit de ontberingen van de Singlehanded meegemaakt.
Donderdag de boot naar Lelystad gebracht vanuit Akkrum, een heel relaxte tocht. Er was weinig wind en tegen, dus het laatste stuk de motor gebruikt. Nu kon het nog en een mooie gelegenheid om de accu nog even vol te laden.
Bij aankomst in de havenkom was ik volgens de havenmeester de eerste. Er waren nog geen andere solovlaggen te bekennen.
Op het fietsje door het donkere bos s’avonds met een kaart van de havenmeester en met de trein naar huis. Zaterdagmorgen terug en toen lag de havenkom ineens vol en lagen er vijf schepen langszij die allemaal op mijn afmeerlijnen vertrouwden met de inmiddels stevige wind aflandig.
Kennisgemaakt met de andere schippers onder heftige discussies over de route die Henry dit jaar bedacht zou hebben. Als eerstejaars luisterde ik met open mond naar alle overwegingen van de anderen. Dat Muiden en Oudeschild er in zouden zitten was wel duidelijk. Voor me zelf had ik vooraf (op basis van de verhalen van vorige jaren o.a. in Zeilen) besloten dat eerst naar Muiden wel eens handig zou kunnen zijn(de wind was zuid en zou volgens de weerkaarten van Bracknell eigenlijk de hele tijd zuid blijven.) Mijn kimkieler zeilt nou eenmaal niet zo hoog en zeker niet in golfslag. Door de anderen werd ik wel aan het twijfelen gebracht.
Na het aanpakken van de envelop een stukje doorgevaren de haven uit. Daar bleek na enig puzzelen dat er voor mijn gevoel maar één oplossing was:
Zaterdagmiddag en avond eerst naar Muiden en Enkhuizen, de volgende ochtend zo vroeg mogelijk door naar Kornwerd en daar zoveel mogelijk van het tij meepikken naar Oudeschild.
Vervolgens zondag nog of maandag door naar Vlieland langs de Paardenhoek en het rondje Meep. De Paardenhoek zou alleen maar van west naar oost bezeild kunnen zijn dus veel keus in routes was er niet. Als ik dinsdagmiddag of -avond maar weer terug kon zijn in Kornwerd dan zou ik het wel redden, want naar Lelystad zou dan bezeild moeten zijn.
Zo gedacht, zo gedaan, dus op naar de sluis. Er waren geen boten die me volgden, misschien waren er wel een paar wat sneller want in de BB sluis zag ik een paar masten. Helaas daarvoor te laat en in de SB sluis was een héél groot containerschip aan het afmeren. Voor de zekerheid toch maar even gevraagd: “voor mij wordt het zeker de volgende Bb sluis?” (Mag dat eigenlijk wel Henri of is dat actief marifoongebruik?) en dat werd eerst bevestigend beantwoord, maar nog geen halve minuut later kwam het bericht “Exodus toch maar SB sluis achteraan afmeren”.
Tja en dat kostte me dus 20 seconden motortijd om toch weer voor de SB sluis te komen.
Verder ging het gelukkig goed en kon ik 15.30 u de sluis uit varen. Via het kleine gat naar buiten en vervolgens zo hoog mogelijk langs de dijk. Ik kon 260 aanhouden, dus moest de dijk (langsrichting 240) langzamerhand loslaten. Om toch dicht onder de dijk te blijven was het 1 uur 260 en 10 minuten 160 op de dijk af. Dat viel dus iets tegen, maar tegen half acht waren we toch in de buurt van Pampus. (Was zijn de randen van dat eiland moeilijk te zien in het donker!)
Tsja en toen was het eigenlijk over, want de houder van de stuurautomaat, die al steeds meer speling vertoonde in het hout waarin het op de bank was ingelaten, brak uit en kon ik het roer niet meer goed vast krijgen. Om daarmee eerst Muiden in te gaan en vervolgens weer uit te moeten in het donker en de rest van de tocht met een houtje/touwtje oplossing te doen met ruime wind deed me de moed (die toch al niet zo groot was) in de schoenen zinken Dan is de lokroep van de haven wel erg groot. Henri het malheur gesms’d en lafhartig gestopt, maar het was wel de verstandigste beslissing. Had ik toch maar niet eerst naar Muiden moeten gaan!
En zo eindigde mijn eerste Singlehanded
sneller dan gehoopt en lag op zondagmorgen mijn boot al klaar voor de
winterstalling in Baarn.