(zie ook www.uitvreter.tk met foto’s)
Eindelijk even rust vanmiddag om wat te schrijven. Tamelijk heftig weertje vandaag: 7 bft.
Gisteren een surprise bij de start: een heel andere opdracht dan verwacht. Goed gedaan Henri! Ieders voorbereiding in de war, het werd weer even improviseren.
Het was een opdracht met een vijftal vaste trajecten die in willekeurige richting/volgorde mochten worden gevaren. Lelystad-Kornwerd, Kornwerd-Oudeschild, Oudeschild-Vlieland, Vlieland-Harlingen-Kornwerd, Kornwerd-Enkhuizen-Muiden –Lelystad. En dat in 4 etmalen.
Na enig rekenwerk leek mij de optie om via Kornwerd naar Harlingen en het rondje tegen de windrichting in te varen de meest kansrijke, hoewel ik het vervolg na Vlieland op dat moment nog niet zo goed kon overzien. Via Oudeschild en daarna zou bijna met zekerheid een rondje buitenom moeten worden en gezien de weervoorspellingen was dat nog minder aantrekkelijk. In ieder geval zo snel mogelijk het wad over en weer af.
Ik heb een vlotte oversteek gemaakt van Lelystad naar Kornwerd, ruime wind.
Ik heb daarbij een streep op de kaart getrokken van Lelystad naar het Vrouwenzand. Even de ondiepte van het Enkhuizerzand over het hoofd gezien. Samen met mij nog een handvol schepen werden we opeens met een rij groene tonnetjes geconfronteerd. Afvallen en gijpen.
Jan van Veen, vlak achter mij onder spi, verloor controle en de spi scheurde uit zijn lijken.
De Joker kwam me onder volle zeilen voorbij stuiven, paar mooie foto’s gemaakt.
Voorbij Stavoren kon de bollejan erop, met 7 knopen naar Kornwerd. Net op tijd de zeilen weer weg. Koste toch meer dan een mijl voordat dit was gebeurd, gelukkig tijdig begonnen. Rond 19.30 in Kornwerd. Daar werd de sluis langzaam gevuld met Singlehanded zeilers. Na een half uurtje door richting Harlingen. Oei, dat is donker als je daar het gat uitvaart.
Ik had mijn radar nog niet geïnstalleerd, dus eerst maar even uit de kleine tonnetjes naar de geul. Zo vaar ik mooi in het midden dacht ik, suist er in het licht van mijn hoofdlamp opeens een ton voorbij. Net op tijd gezien. Nu snel de radar aan.
Voor mij op het scherm verschijnen de zwarte puntjes van tonnen en wordt het een stuk aangenamer varen. Achter mij een sliert van 8-9 schepen die hetzelfde doen. De rest bleef in Kornwerd en zal straks wel richting Oudeschild varen.
Vlak voor Harlingen roept een ook binnenvarende toerzeiler de havendienst op of ze in de vissershaven kunnen overnachten. Nou nee, dat was niet de bedoeling. Ik zeg maar niets.
In de havenmond vaart een zeiljacht onder me door nog naar buiten, wie gaat er in vredesnaam nu nog zeilen? (First Passion begrijp ik later).
Om 21.00 uur binnen en probeer ongezien de vissershaven in te komen. Flats, midden in het spotlight van de havendienst gezet, maar tegelijk schiet ik achter een gebouw uit zicht! Ik hoor niets op de marifoon.
De eerste beste kotter lijkt een goede aanlegplaats. Sliplanding met een paar seconden motorgebruik. Even tobben om iets te vinden om aan vast te knopen. Waait toch wel flink, hoop geklapper.
Klaas (Pretender) opgevangen en nog even een prakje gemaakt. Daarna snel slapen.
Ik ben nl. van plan om al om 5 uur uit te varen en zo het aantal uren zo goed mogelijk te gebruiken. Wie weet valt de wind mee en kan ik morgen de Paardenhoek nog halen.
Zondag 22/10, 17.30
Om 4.30 opgestaan, koffie gezet, broodjes gesmeerd en 5.15 los. 2x rif en fok.
Geluidloos glijd ik weg het donker in. Het blijkt toch pittig te waaien 5-6 bft al. De verwachting is ZW 7. Onder een heldere sterrenlucht met meerdere vallende sterren door de Blauwe Slenk richting Meep. Schitterend!
Halverwege in het donker opeens een snel bewegend stipje op de radar. Even later lig ik weer in het spotlight en stuift de reddingsboot voorbij op weg naar Harlingen.
Ik hoop rond het ochtendgloren aan het begin van de Meep te zijn zodat ik de boeien goed zal zien. Ondertussen trekt de wind verder aan. Het tij keert (had ik eerst nog lekker mee) en in de Vliestroom krijg ik korte hoge golven van achteren die me steeds uit het roer laten lopen. Ik maak flinke schuivers. Voor de inloop Meep het grootzeil gestreken en verder op de fok. Dat gaat veel beter. Zo de Zuidmeep door. Om 08.41 bij de NM17ZM10. Met 3x rif en stormfok door de Noordmeep terug richting Vlieland. Ik zie niemand van de Singlehanded zeilers.
Er komt een heel armada klippers van Terschelling die ik bij de het einde van het Slenkje ontmoet. Maak even indruk door bruisend en bijna plat vlak achter eentje langs te kruisen.
Zo nu en dan flink ruig water en ik maak me wat zorgen over de aanloop Vlieland. Bakkenb water over in de Vliestroom en Stortemelk. Vrijwel geen golven meer bijde cardinaleton boven Vlieland. Ik heb zowaar nog een neertje vlak onder de kant maar als ik het bochtje om kom zet de stroom tegen flink door. Na een paar slagen van dezelfde groene naar rode ton besluit ik aan de rode (ondiepe) kant te blijven en buiten de geul te steken. Na nog eens een keer of 4 bij dezelfde boei terug te zijn geweest sla ik hem over (dat was de eerste).
Langzaam vorder ik en sla mijn tweede boei ook over. Meer waren gelukkig niet nodig.
Toen nog de haven in. Het publiek was inmiddels al op de kop van de pier samengedromd.
Na enig gestuntel met de fok (de schoot is een onontwarbare kluwen geworden op het voordek) toch maar op de motor naar binnen. Helaas 1,5 min. maar wel zo veilig. Duimen omhoog aan de kant. Het is 12.30, nog een hele middag te gaan! Van de behulpzame zeiler op de steiger vernam ik dat Rudolf net een uur eerder was vertrokken via het Franse gaatje. Petje af hoor! Maar ik zie het toch niet zitten nog naar de Paardenhoek te varen. Kom ik op volle eb aan. Buitenom is met deze wind al helemaal geen optie dus blijjf ik liggen.
Nu plenst het en liggen we met z’n allen gezellig bij elkaar. Morgen om 7 uur weer weg. Dan kunnen we naar we hopen Kornwerd halen met op papier alles stroom mee.
Ik ben nu onderweg van Den Helder naar Kornwerd ter hoogte van Oudeschild. Wat een contrast. Vanmorgen Z-ZW 6-7 bft, nu met 2 bft uit NW met de spi erop, muziekje van Enya en borreltje. Ik hoop dat ik er kom, maar heb stroom mee tot 23.00.
Voor mij uit zeilt Klaas (Pretender) zet ook de spi erop. Zojuist kwam ik de Malzwin en Hoogtevrees en ook de My First (waar komt die nu vandaan?) tegen onderweg naar Den Helder. De wind valt nu helemaal weg, dat zal lastig worden voor ze.
Vandaag een ruig tochtje gehad van Vlieland naar Oudeschild. We vertrokken vanmorgen achter elkaar met 4 schepen (Hoogtevrees, Malzwin, Pretender en Uitvreter). Richel rond ging snel, daarna werd alles kruisen. Met 3x rif en stormfok schoot het niet zo op. Bij het Inschot haalde ik de Malzwin in met Gerrit die dapper tegen de golven bokst. Precies op hoog water ben ik op de Paardenhoek. Die is weer smaller geworden lijkt het. Blij dat ik gistermiddag niet heb geprobeerd hier bij afgaand tij nog overheen te komen (het was trouwens erg gezellig op Vlieland met Gerit, Klaas e.a). In de Paardenhoek loop ik de Nirwa op die problemen heeft met de korte slagen. Door een gunstige windschifting loop ik op de anderen ook zomaar in. Even later hebben zij weer voordeel.
Vanuit Oudeschild komen we een vijftal schepen tegen die in de richting Vlieland varen (o.a. Octavus, Tzigane, Nicky Deux). De wind zwabbert tussen Z en ZW. Net op het moment dat ik de Texelstroom opvaar draait de wind W, moet ik weer kruisen. Rond 14.00 is Klaas binnen, ik een kwartier later. Klaas heeft zijn stempel al en vertrekt meteen weer. Ik lig aan een grote mosselschuit. Bij het op de kant springen glijd mijn voet weg…. Even zie ik 2 m lager het water met mijzelf erin, maar met een wonderlijke buiteling bereik ik toch de wal. Ga languit, passanten kijken wat vreemd. Dat deden ze toch al met al die zeilende jachtjes in de haven!?
Mijn spi hangt helemaal slap, ik ga eten koken!
23.00
Het kwam toch nog goed. De spi begon wind te vangen van voren. Snel de genua erop, een flinterdun briesje uit het oosten. Maar het bleef en nam zomaar toe tot 10 kn. Opnieuw kruisen, nu naar Kornwerd. Dit heb ik nog niet eerder zo bont gehad!
Ik haal Klaas zowaar even later in. We zeilen verder samen op. Speurend naar de onverlichte tonnen wordt het toch een hele aardige avond.
Op een bepaald moment zie ik op de radar het stipje van Pretender samenvallen met een onverlichte ton. Als ik omkijk zie ik Klaas een zwaai maken. Het loopt gelukkig goed af.
Tegen 10 uur zijn we in Kornwerd en meren we af aan de IJsselmeerkant. Morgen verder (ze voorspellen alweer spannend weer). De regen klettert op het dak, nog een biertje bij Klaas doen en dan lekker slapen.
Ik moest vanmorgen van verre komen toen de wekker om 7 uur afging. Tussen de natte zooi kleed ik me weer in de nu aardig stinkende fleecetruien en zeilpak. Klaas is om 7.45 al startklaar en vertrekt in het duister. Het belooft een dagje kruisen te worden naar Muiden.
Ik bak een eitje, smeer m’n lunch en leg alles stormvast. Om 8.45 vaar ik uit. De Hoogtevrees kwam een half uur geleden de sluis uit. Max moet vroeg vertrokken zijn uit Oudeschild.
Het IJsselmeer is grauw en kil, 5 bft pal zuid. De weersverwachting voor vandaag is opnieuw heftig: buien met 10 bft.
Ik besluit de Friese kust af te zakken omdat de wind later mogelijk meer ZW-W gaat worden.
Bij de sluis zwaait Eelco van de Troch die daar blijkbaar ook heeft overnacht. Hij vaart een paar mijl achter me.
21.00
Ondertussen, nu ik dit schrijf, is de wind flink afgenomen en kabbel ik van Muiden naar Lelystad. Muziekje van Pink Floyd en geniet volop van het moment en de gedachte aan de (in)spannende tocht die nu vrijwel is voltooid.
Tegen het middaguur nam de wind wat af, zon en buien wisselden elkaar af. Een dreigend donker massief dat naderde vanuit Noordholland zou wat spektakel kunnen geven maar dat bleef uit, slechts wat regen en de wind die draaide naar ZW. Daar had ik op gerekend en zeil vervolgens in 1 lijn naar Enkhuizen. Bij de ingang van het Krabbersgat de zeilen gestreken omdat het niet bezeild is en op de motor door de sluis. Volgens de almanak mag je er niet zeilen, er is de nodige scheepvaart. Ik ben van mening dat een overtreding die hinder voor de andere scheepvaart met zich meebrengt niet door mij moet worden gepleegd (is wat mij betreft wat anders als ik zeilend een haven aandoe zonder iemand in de weg te zitten).
Maar goed, het is 8 min op de motor, anders neem ik die motorminuten wel. Ik heb het nu genoteerd als rusttijd Henri.
Spoedig daarna draaide de wind door naar W en race ik naar Muiden (gem. 6,5 kn). Onderweg nog een zware bui met vlagen 7 bft. Ik loop de Hoogtevrees op en zie Klaas net Muiden uitkomen als ik binnenloop. Bij de Koninklijke een stempel gehaald bij dezelfde ongeduldige haastige mevrouw die 2 jaar geleden bij de bestuursvergadering zat te notuleren.
Overigens nog iets bijzonders, dat de barometer in een periode van 6 uur 16 mbar is gestegen! Dat zou toch minimaal een zware storm moeten zijn? Overigens worden sommige mensen onrustig door sterke barometerwisselingen. Op haar vraag of er nog meer kwamen heb ik daarom maar gezegd dat ik dacht van niet. Heeft iedereen zijn stempeltje nog gekregen?
En toen was het nu, rustig schrijvend bij een kabbelwindje. Frans Muus belde zojuist, hij miste ons zo en doet volgend jaar weer mee met een nieuwe , langere mast.
Vlot de sluis door en om precies 3 over middernacht vaar ik de haven in waar ik wordt opgevangen door de reeds gearriveerde schepen (6e). Gezellig bijkomen met een biertje bij Henri aan boord, daarna nog bij Jac als Eelco arriveert. Wordt het toch nog laat.
Lekker uitgeslapen, eitjes gebakken en aan lopen teuten.
Henri, het was opnieuw een bijzondere en ook zware tocht. Juist doordat de keuzevrijheid minder groot was moest het zeilen echt gebeuren op het moment dat door tij en wind werd aangegeven. Het was niet anders te plannen. Ik heb veel in het donker gevaren (13 van de 42 uur = 30%). Harde wind, geen wind, draaiingen maakten het nodig om alles uit de kast te halen. Juist dit soort improvisatie en aanpassing maakte deze tocht zo leuk (het solovaren was al leuk). Bedankt voor de organisatie en volgend jaar ben ik weer!
|
Afstand (op de
kaart) |
Motortijd (s) |
zeiltijd |
rusttijd |
vaartijd |
Zaterdag |
34,5 |
5 |
6.40 |
0.20 |
7.00 |
Zondag |
32 |
90 |
7.13 |
0 |
7.13 |
Maandag |
57 |
5 |
14.00 |
0.40 |
14.40 |
Dinsdag |
58 |
2 |
12.02 |
1.20 |
13.22 |
|
|
|
|
|
|
Totaal |
181,5 |
102 |
39.55 |
2.20 |
42.15 |
De werkelijk gezeilde afstand heb ik niet kunnen meten door defect log. Ik schat in dat die rond de 230 mijl moet liggen.