STURDY IN DE 29E SINGLEHANDED

 

 

Zaterdagmiddag twee uur: In de middenmoot van de vloot van ruim 40 deelnemende zeiljachten de haven uit. Ik had tevoren bedacht, dat als Hoorn niet op de vaarsinstructie zou staan de vaarroute Noord zou worden.

Op weg naar Lemmer dus! Met een lekkere ZW 4 wind in de rug en grootzeil en fok beide breed uit naar het noorden. Een paar snelle collega deelnemers gooien de spinnaker op en zeilen langzaam uit beeld.

Het wordt later en ik kom als laatste van deze groep in Lemmer aan. Daar win ik weer een half uur door in de haveningang te “parkeren” en snel mijn enveloppe te posten en de eerste stempel te halen bij restaurant Sudersee. Binnen een kwartier zeil ik weer. Nul motorseconden: dat gaat goed.

 

De wind is nu matig: Bft 3 uit het zuidwesten en ik moet scherp aan de wind om de westelijke koers te houden om de ondiepte van het Vrouwenzand onder Stavoren vrij te zeilen. Het lukt net en langzaam glijden we de nacht in.

 

Iedere maal als de barometer een puntje stijgt wordt de wind iets meer westelijk. In de nacht is het heerlijk rustig, alleen een beetje weinig wind. Uiteindelijk zeil ik rond drie ’s nachts met een laatste zuchtje wind en een SOG van 2 knopen de haven van Den Oever in. Daar meer ik af naast een werkschip van Rijkswaterstaat. Aanleggen verboden: nou ja morgen (oh nee, vandaag) is het zondag en dan varen ze toch niet uit. Nog steeds geen motorseconden. Er komt echter geen koelwater uit de uitlaat, dus morgenvroeg eerst maar eens naar de impeller kijken. Nu lekker slapen.

 

Om 9 uur word ik wakker met hoofdpijn. Komt door slaaptekort. Nog steeds weinig wind buiten.

Ad Beringen met zijn Skua meert even af, voor blijkt later een sanitaire stop, en gaat door de sluis.

Bij inspectie van de scheepsmotor blijkt inderdaad de impeller twee van zijn flapjes te zijn verloren. Een vervangend exemplaar gezet en alles werkt weer.

Een uurtje later schut ik samen met de Shalom IV door de sluis. Ben Hoekendijk gaat op de motor naar Texel. Hij doet het relaxed aan dit jaar, zegt hij.

 

Ik ga eerst de vissershaven in voor een brunch in het restaurant om rond hoogwater naar Oudeschild, Texel te zeilen. Het getij past dit jaar niet goed qua timing. Door het hoogwater halverwege de dag, wordt de vaarplanning heel beperkt. De rest van de dag kan ik weinig anders dan Oudeschild halen.

 

Met heel licht weer zeil ik, stroom mee, vanaf Den Oever. Op het smalle stuk moet ik kruisen, maar dit jaar met hoog water en daglicht gaat dat soepeltjes. Bij het bereiken van breder water valt de wind helemaal weg en langzaam varen we als een drijfsijsje richting Texel. OP de stroom kom ik er altijd. Het kan alleen wel lang duren. Vanaf Den Over heb ik geen mede singlehanders meer gezien.

We steken de Bollen schuin over om zo veel mogelijk afstand te pakken. Tot de Texelstroom gaat het prima, maar de laatste 1 ½ mijl naar de haven van Oudeschild gaat niet lukken. Stroom tegen en bladstil.

Sturdy gaat naast de T13 boei voor anker met bijna de haveningang recht voor zich. Er zit niets anders op dan op wind of de kentering te wachten. Boekje lezen en naar en CD luisteren. Het lijkt wel vakantie.

Vier uur later lukt het om met 1 knoop snelheid de laatste mijl te overbruggen. Tergend langzaam komt de haven dichterbij. Dat kost dus nog een uur.

Binnen de reglementen naar binnen richting jachthaven gemotord en om 1900 uur aan de steiger. Is zelfs 220V beschikbaar om de accu’s bij te laden. Shalom, Granitsch en Skua liggen er ook. Ik neem het stempelformulier mee en ga op zoek naar de medezeilers. Ze zullen wel ergens een restaurant gevonden hebben.

 

Op maandagmorgen gaat de wekker om 06.30 uur. De wind is nu zuidelijk en ik kies voor de route Harlingen en Terschelling. De verwachtingen zijn dat de wind flink aantrekt vandaag. Op de motor de jachthaven uit om in de vissershaven het grootzeil te hijsen. Het is bijna 8 uur als ik de haven uitzeil. Het is nog aardig donker en de tonnen op de Texelstroom knipogen naar me.

Het gaat lekker; de koers is bezeild en de stroom is mee. Het eerste stuk is de snelheid over dr grond zo’n 6 knoop.

Om 9.15 uur passeren we de ingang van het Scheurrak en de snelheid komt er goed in. We komen niet meer onder de 7 knopen.

Dit blijft zo het gehel stuk door de Tezelstroom en de Dove Balg.

Ter hoogte van KWZ loopt de Granitsch me op en hij gaat door de sluis richting IJsselmeer Hij stopt. Jammer, want hij zeilt heel goed.

 

In de Boontjes kom ik verschillende mede-singlehanders tegen, die op de motor richting IJsselmeer gaan.

In Harlingen gekozen voor de gebruikelijke combinatie warme hap en een stempel bij de chinees op het havenhoofd. Met een buik\vol van loempia, maak ik me zeilklaar. Het weerbericht geeft inmiddels een windwaarschuwing ZW  Bft 7 voor de middag en avond. Morgen nog meer wind.

Het rondje Meep met twee uur ankeren haal ik vandaag niet meer. Meteen maar vertrekken naar Terschelling en dan zien we wel weer. Het is immers pas maandagmiddag en we hebben de tijd tot woensdagmiddag.

Met grootzeil en fok beide gereefd zeil ik de haven van Harlingen uit. Het is grijs en het heeft de hele dag nog niet gestopt met regenen. Ik voel de wind aanwakkeren. Regelmatig komen er nu zware regenbuien over die het zicht compleet ontnemen. Even rustig de koers aanhouden en voor de zekerheid de kaartplotter in de gaten houden. De stroom staat nog een beetje tegen en de snelheid ligt op zo’n 4-5 knopen.

In de Pollendam kom ik de Xenia tegen die daar aan het opkruisen is. Petje af met een ruime 40 voeter!

In de eenzaamheid vervolg ik de tocht tussen de zware regenbuien door. Na de buien is er steeds een periode dat de wind wegvalt.

Bij de WestMeep 1 boei dobbert een klein zeiljacht. Waarschijnlijk ook een singlehander, maar omdat ik en stuk afsteek kan ik hem niet identificeren. Gelukkig is de Meep ondanks de tegenstroom bezeilbaar door de Zuid 6 wind die er staat. De golfslag (wind tegen stroom) is veel minder dan ik wel bij andere gelegenheden heb meegemaakt. Iets verder op de Meep zijn twee jachten (Tzigane en Swell) in een heftig match race gevecht wie het eerste bij de Slenk aankomt.

Dat wordt echter de Sturdy, maar de jongens lopen me in de Slenk snel op. Ook de Slenk is nu bezeild en stroom mee. Heerlijk. Dus het gaat hard richting Terschelling. Iets achter me komt de Wavedancer van Edwin dichterbij. Hij heeft het rondje Meep ook gedaan.

Samen met Edwin zeil ik de haven van Terschelling in richting jachthaven.

Bijna alle plekken aan de lijzijde van de steigers zijn bezet, maar de laatste steiger biedt uitkomst aan de naderende storm. Ik heb geen zin om steeds tegen de steiger aan te dreunen. Hier vind ik ook de Swell en Tzigane terug.

 

Het weerbericht voor dinsdag is inmiddels ZW Bft. 8 met windstoten tot 100 km/uur. Jammer, dat betekent een verwaaidag en dat ik de tocht niet voor woensdagmiddag 1400 uur kan uitzeilen.

Inmiddels 110 mijl gevaren en nog steeds in de race. Ik heb alleen in de haven van Oudeschild geruime de tijd de motor aan gehad.

 

Vier stempels binnen:

Lemmer                zaterdagavond

Oudeschild            zondagavond

Harlingen              maandagmiddag

Terschelling           maandagavond

 

Woensdagmorgen vroeg: nog steeds harde wind uit het zuidwesten. Maar vandaag zal de wind sterk afnemen. Om 10 uur vertrekt de Sturdy uit de haven van West Terschelling richting Ameland via de Noord-Meep en het wantij van de Abt.

Tot volgend jaar.

 

 

Naschrift:

Op woensdag en donderdag twee fantastische zeildagen beleefd met zuidelijke wind, Bft 4. Een verstilde tocht over het wad. Helemaal alleen met prachtig zonlicht (-en warmte). Op donderdag buitenom aan de noordzijde van Ameland de laatste mijlen van het seizoen gemaakt richting winterstalling te Lauwersoog.