Verslag Scalloway een Bavaria 35 van organisator Henri Steneker

Om 14u30 ging ik zelf van wal.

Ik was van plan eerst naar den Oever te gaan, vergistte me bijna door richting de sluis te gaan om te schutten. Bij het jachtengaatje realiseerde ik me dat het via Enkhuizen korter was dan om het Enkhuizerzand heen. Dus door het jachtengaatje heen en lekker halve wind met 6,5 knopen naar Enkhuizen.

Voorbij Enkhuizen vviel na het schutten de wind weg, nog maar 5 knoopjes over.

Om 6 uur gegeten, de wind trok rond die tijd weer aan en aan de wind gaat het weer hard naar Den Oever, met 5,4 knopen voor de Kreupel langs.

Ging net de Labberlot voorij die eerst de binnenbocht had en daardoor voor lag nadat we samen hadden geschut.

Het eten bestond uit kant en klaar van Conimex die was bij AH in de aanbieding.

Het gaat ekker tot vlak voor de Oude zeug en dan valt de wind weg. Ik zie een hele zooi lampjes

Aan stuurboord, allemaal witte dus die liggen nog voor op mij.

Bij de Oude Zeug is er opeens een enorm kabaal van een grote groep ganzen die kennelijk massaal opschrikken.

Ik heb even gedacht om hier bij de oude Zeug te overnachten maar het is volgens de GPS nog anderhalf uur varen, dat moet nog wel lukken.

Het moet echter niet nog minder gaan waaien.

Het ging erg traag zo’n anderhalve knoop vanaf de Oude Zeug tot Den Oever.

In de sluis ging het even goed mis. Rob Gerritsen van de Hydra z’n landvast schoot los en de tegenstroom draaide vervolgens de  Hyda en de Labberlot samen tegen de Wilhelmina Maria aan.

Het kraakte d’r van.

Om zes uur werd ik wakker van een stortbui, vlak na die bui begon het ineens stevig te waaien uit het noorden.

Helaas lag ik met de kont tegen de wind en de regen in, de kaartentafel met m’n broek erop was zeiknat.

Ik mocht om 6u30 verder. Hielko naast me ook en die ging ook maar ik niet, ik wacht op het licht.

Om 8 uur vertrokken. Het visjagersgaatje was net niet bezeild, stroom tegen.

Het ging niet hard, en bij de dwarsslag werd je flink terruggeworpen.

Gelukkig maar twee keer een slagje hoeven maken.

Later was het Malzwin natuurl;ijk wel bezeild. Redelijk afgestoken over de Bollen.

In Oudeschild ging net het souvenirwinkeltje open. Gestempeld en de brief bij de molen gepost.

Meteen weer door, slechts maar helaas 1 motorseconde bij het afremmen.

Ik zit nu in de Doove Balg en heb besloten om door de Doove Balg en het Verversgat te gaan i.v.m.laveerruimte. Dat is iets om maar lijkt bij deze wind beter te doen. Ben benieuwd.

Als het de gouden greep is wil ik de Brijlepel.

In de Doove Balg bij de D# kwam een zeehondje me nog even succes wensen.

De windverwachting is morgen Zuid tot Zuidoost.

Om 13u35 kwam ik de Swell tegen.

Iop radio Flevoland kwam de naam Steneker nog even aan bod. Er was een Ameland cd uit waar mijn Ome Ben op staat met het lied Ameland, maar ze draaiden de vondeling van Ameland van Boudewijn de Groot

Om 14u15 zit ik in het zonnetje met een zwarte lucht eronder. Het ging eerst gevaarlijk langzaam in de Doove Balg, ik dacht dat wordt ankeren als de stroom straks tegen gaat staan, maar gelukkig gaat het nu weer iets harder.

Dat had ik zonet kennelijk niet moeten zeggen want ik sta nu bij de boei D10 bijna stil

Kwart vooor drie kom ik de Gronisch tegen.

Om 15u30 zit ik te denken: “jammer dat ik niet een uurtje eerder ben dat had een hoop gescheeld. Zo gauw ik de bocht om ben heb ik de stroom mee.

16u30 ik lig stil, ik kan net zo goed mijn anker uitgooien wand de snelheid = stroomsnelheid tegen.

18u ik ben toch maar richting Kornwerd gegaan maar ik haal het niet ik lig stil.

19u30 Je hebt wel engelengeduld zei iemand die mij voor Kornwerd heeft zien liggen, ik dacht dat het Jeroen Paardekooper was. Nou dat wes waar, zeker een uur gedaan over anderhalve mijl maar ik ben er en kreeg m’n neus tussen de havenhoofden dus ben ik binnen de reglemanten gebleven.

Deze avond overdacht hoe nu verder en met de wind naar het zuiden draaiend besloot ik het voor gezien te houden. De kans dat ik rond zou komen was inmiddels nihil.