Verslag  RED-SPIRIT                             Schipper Willem Rijnsdorp

 

22-Oktober

 

Eindelijk is het 22-10-2005 met een prachtige nazomer en met de hoop op het zelfde weer tijdens de S-H op 19-10-2005 vertrokken om  via Hoek v Holland naar IJmuiden te zeilen met ZO. 5 was het een perfecte inslinger tocht, via Amsterdam naar Lelystad waar Vrijdags werd afgemeerd.

S’avonds een heerlijke maaltijd in Stake 5 met een aantal deelnemers om vast in de stemming te komen  om 11.30 naar bed gegaan want de komende dagen worden lang genoeg.

S’ochtens tijdens het opstaan begaf de kachel het nog geprobeerd te repareren maar niet gelukt. Om 12.00 palaver met heerlijke erwtensoep en na praatje van Henri zijn we om 14.00 gestart richting Pampus de wind is ZZW 4/6 het blijft toch gokken welke kant je op gaat want van die lange termijn voorspelling klopt toch niet veel van.

Ben gelukkig niet de enige die naar Pampus gaat zo te zien een stuk of 10. Na vertrokken te zijn met 2e rif in zowel grootzeil als genua al snel het 2e rif eruit en de genua vol bij snel richting Paard v Marken om daar de 1e slag te maken .

Om 18.20 Pampus gerond met de Metula en Wavedancer om koers te zetten naar Enkhuizen

En E.V.T door naar Den-Oever maar de wind begint langzaam in te zakken.

Om 20.15 het Paard dwars E.T.A Enkhuizen staat op 00.25 zal wel geen Den-Oever worden!of de wind moet terug komen Lelystad meldt nog steeds een ZW-4 de wind kwam terug maar helaas een krachtje 3 passeerde om 0.15 het havenhoofd van Enkhuizen waar gelijk met de Metula wordt  geschut om 01.15 ten anker in de Compagniehaven.

 

23 Oktober

 

Na een heerlijke rust periode van ruim 8 uur zijn we {Metula] om 08.40 vertrokken richting Den-Oever om via Oude-Schildt buitenom naar Vlieland te gaan.

Maar helaas zowel Den-Oever als Kornwerd is niet bezeild er staat erg weinig wind .

Onderweg was er toch niets te doen kreeg ik ineens een idee om toch nog wat warmte in de boot te krijgen, als ik de afzuigslang van de machinekamer verbindt met de toevoerslang van de kachel  dan komt er wat warme/droge lucht in de boot, dus bakskist leeg wat inhoud fietsen eruit en alles wat erin een bakskist ligt, maar helaas ik krijg de slangen niet bij elkaar,wat nu? van een plastic draagtas een slang gemaakt en met grijze tape de boel aan mekaar gekregen

Maar dan moet wel de motor draaien misschien wat voor de terugweg naar huis ben toch lekker bezig geweest.

Om 14.00 is er nog maar 10 mijl afgelegd richting Den Oever   Oude- Schildt valt voor vandaag af. Optie2 gelijk door naar Vlieland komt ook in gevaar. Optie3 naar Kornwerd dan naar Harlingen komt in beeld  terwijl het weerbericht snel opkomende Zuidenwind voorspeld.

Tot op heden is het een makkie maar ja we hebben nog 3 etmalen te gaan

De Metula zit een ˝ mijltje voor me heb wel zin om wat te beppen ga maar proberen om al wrikkend langzij te komem wat om 16.15 lukte, dus na wat gedronken en een heerlijke maaltijd uit het kombuis van de Metula te hebben genuttigd om 19.00 los gegooid want in wrikken heeft niemand meer zin want de eerste blaren zijn er al Om  20.15 het havenhoofd van Den-Oever gepasseerd

om 21.15 wordt in de buitenhaven afgemeerd met de Metula en de Pretender.

Afgesproken om morgen om 08.30 te vertrekken naar Oude-Schild.

 

 

 

 

 

 

24 Oktober

 

Verdomme ik werd om 08.10 pas wakker nou regenpak aan en weg want het giet pijpenstelen Nog  snel een krenten boterham en wegwezen In het Vissersjagersgaatje staat de stroom al tegen en met een bakstag windje schiet dat niet op Halverwege loefden we wat op zodat de wind wat hoger inkomt en de snelheid oploopt zodat er om 11.00 in Oude-Schild wordt afgemeerd .

In Restaurant Havenzicht “al regenwater lekkend” gestempeld en beloofd in betere tijden terug te komen, gelijktijdig met de Metula vertrokken om via het Scheurrak naar de Meep te gaan

Waar om 16.15 het anker wordt gedropt om na een heerlijke maaltijd [Soep vooraf karbonade aardapp:groente toetje] om 18.15 het  anker wordt gelicht en om via de Noord-Meep en Vlieland naar Terschelling te varen om daar te rusten. De wind begint aardig toe te nemen en het is snel donker.

Nadat de boot getrimd is lekker onder de buiskap gekropen want het regent nog steeds hard.

Al zittend wordt om +/_19.00  in windje Zuid 6 aan de grond gelopen in de Noord –Meep

De boot loeft op en valt stil, wat nu? vallend water en slecht weer op komst, de genua los gegooid motor bij en met behulp van de boegschroef de boot door de wind gekregen.en met grootzeil en motorbij van de plaat gestuiterd  waar in diep water de genua wordt geprobeerd te trimmen maar de schoten zijn om de ankerrol  en onderwaterschip geslagen, geen beweging in te krijgen  Dan de eindknoop eruit maar nog te veel spanning erop dan het mes erin, maar nog niet los dan ook maar doorsnijden bij de schoothoek, maar voor de genua is het al te laat 30 centimeter boven het onderlijk zit een scheur van 2.5 meter aangezien dat er maar 1 voorzeil aan boord is betekend dit  EINDE Single-Handed!

 

W.Rijnsdorp