Single handed 2005  van Willem van Olst met MY FIRST een Prout 31 Catamaran.

 

 

De Singlehanded is een prestatietocht van ± 200 mijl over IJsselmeer Wad en voor de liefhebbers een stukje Noordzee.

De vaaropdracht krijg je aan het eind van het vertreksteiger en bestaat uit het ophalen van ± 8 stempels in willekeurige volgorde, eventueel een ankeropdracht en je moet een logboek bijhouden. Daarnaast moet je de zeiltijd schatten en een scheepsjournaal schrijven. De start is om zaterdagmiddag om 14.00 uur en we moeten binnenzijn op woensdag 14.00 uur.

 

De windvoorspelling is harde wind eerst zw, zondag nw ! en daarna weer krimpend zzw.

Harde wind heb ik nodig anders heb ik geen schijn van kans met mijn oude Prout.

 

14.00 uur start , gekozen route is noord, zo snel mogelijk  naar Terschelling, deze komende nacht nog, en zondag het wad af of in Oude Schild zijn.

De start gaat goed en ik loop de Houdt van hout met 3 knopen voorbij (mijn ware sog in de sluis)maar tja dat duurt nooit lang, uit de sluis hij op kop gevolgd door een dehler. Het gaat lekker ik denk dat er zo’n 15  boten noord gaan, ik moet er niet aan denken om zondag met nw noord te gaan dat is de enige dag met nw. Er gaan 4 boten voor mij uit, soms zakt de schijnbare wind tot onder de 10 knopen , kan de halfwinder op? twijfel, maar na 10 minuten zit de wind weer half met 14 knopen

1900uur: Boven Stavoren, de wind is zover weggezakt dat ik nog 3 knopen loop, in de hoopvolle planning zit nu al een dip.

21.50 uur in de Boontjes. Stroom mee met een zwak windje schuin van achter tuinstoel op het voordek, een zak pel pinda’s en een jagermeister, kun jij je het leven van een single voorstellen? maar wel samen met enkele sterren en een flauw maantje.Verder dan Harlingen kom ik toch niet.

zondag  06.00 uur: De wekker loopt af, ik was toch al wakker en m’n 8 uur verplichte rust zit er op, een zware bui, het eerste wat ik doe is de windmeter aan “oost 18 knopen “en dat achter de stad, wat doet een mens op zondagmorgen om deze tijd, wat bezielt me; regen wind donker

onweerslichtflitsen en ook nog niet goed uitgeslapen, maar tja de haven is bezeild snel een beetje water om mijn gezicht en los die zeilen, langs de Pollendam wind en stroom mee soms 10 knopen over de grond, de wind wordt snel noordelijker, onder Griend wil ik te hoog  ver buiten de betonning, stom want in de geul is de meeste stroom mee .Ik heb maar een doel, vanavond Oude Schild bereiken maar dan moet ik wel steeds een beetje stroom mee hebben, de uitstroom in de Texelstroom is tot 19.00 uur mee.

08.00 uur op de Vliestroom: Nog steeds een beetje stroom mee, ga ik eerst naar Vlieland? krijg ik daar een stempel zo vroeg op zondagmorgen?,of eerst naar de Meep en daar verplicht 2 uur ankeren?.

08.50: Zuidmeep, de wind zakt weg en ik sukkel met 4 knopen wind richting ankerplaats, er is een zonnetje en de barometer is 7!! punten gestegen kortom. niet veel goeds,” ik mot klereweer “ en dat is het niet. Bij de Nom 17 weer iets wind, de Noordmeep op richting ankerplaats maar al snel is de grondkoers minder dan 1 knoop, dus anker uit en eerst 1,5 uur bijslapen. Om 13.00 uur anker op en tijdens de kentering toch nog 3,5 knoop lopen tot aan de Slenk want daar is de stroom weer tegen en ga ik 1 knoop, balen dat is het terwijl de weersverwachting zo goed was. Ook nog motorseconden in de haven van Terschelling,er is een uitstroom en achter de grote veerboot valt de wind geheel weg  en zeil ik achteruit.

16.30 uur: Weer in de slenk, tegenstroom; spinaker op en dan loop je 1 knoop en kom je met veel moeite op Vlieland.

Maandag 09.00 uur: Uit bed, de eersten zijn er al om een stempel te halen, vroeg weggaan naar Oude Schild  heeft geen zin in verband met het tij.       

Om 11.30 uur loop ik in de Paardehoek de First Passion op(een Beneteau Firstclass 8) opkruisend, dat kleine bootje loopt goed zonder genua, enkel op een gereefd grootzeil.Tot 2x toe de genua schoot vast op de lier en hij is me weer voorbij,dan ben ik weer voor  en achterom kijkend zie ik dat hij afsteekt en de Westkom doorgaat, deze ondiepte kan ik ook met mijn 80cm, ik laat me onmiddellijk vallen, er achteraan, hij is wel weer honderden meters voor.In Oude Schild  ben ik hem slechts minuten voor, als ik een stempel heb dan is hij ook al binnen bovendien kon hij aan hogerwal afmeren en kon ik daar niet komen dus weer enkele motorseconden voor mij tijdens het wegvaren.

15,.45: Zeilproblemen, 10 minuten voor Den Oever en 28 knopen wind schuin van achter

ik wil alvast mijn grootzeil opruimen en blijf daarbij met mijn teen achter de genua schoot haken,deze schiet los en ondanks dat er knopen zitten aan het eind van de lijn trekt deze zowel stuurboord en bakboord door de katrollen, genua en lijnen klapperen nu hard recht voor de cat uit na de genua opgerold te hebben kan ik weer bij de lijnen, knoop er uit, weer door de katrol

en op de lier ik laat de genua voor 50 % uitrollen en draai de lier strak echter de genua staat niet strak, dan zie ik een wirwar van knopen die ik vastgelierd heb in het genua blok, met veel wrikken met een schroevendraaier lukt het om de knopen er uit te krijgen. het kale schip loopt gewoon door op de buiskap, de zeewering komt dichtbij, nadat ook het grootzeil weer  enigszins opgeruimd is merk ik dat ik vastloop in de modder, even de genua uitrollen en de

westen wind doet wonderen. Ook is mij lierhandel waar een vergrendeling opzit uit de lier getrokken en overboord gegaan, ik heb er nu nog een zonder vergrendeling, oppassen dus.In                                                                                           de havenkom moet ik naar mijn gevoel lang wachten voor een eveneens binnenkomende visser en  jawel hoor de First Passion. Op het IJsselmeer gaat de First Passion richting  Enkhuizen en ik richting Lemmer, hij gaat dus naar Pampus maar ik moet ook nog naar Lemmer.

20.15 uur centrale post: Wind zzw 7 beaufort maar minder buien. Lemmer is te bezeilen en ik denk dat ik daar om 21.30 uur ben om een stempel te halen, hoe kom ik daar morgen weg uit die uithoek, moet ik daarna doorgaan richting Enkhuizen? De wind is nu ook al zw5 a 6 en hij voorspelt later zzw 7,de stemming daalt hierdoor een beetje ondanks deze gunstige dag. Ik

ga toch door en uit Lemmer heb ik 30 knopen wind op kop en zo hoog als hij lopen wil ga ik meerdere malen overstag en bijna bij Medemblik uitgekomen krijg ik wat luwte van de Noord-Hollandse kust, uitgeput kom ik om 0300 uur aan in Enkhuizen en ga om 03.30 uur de kooi in, dit is een tijdoverschrijding van de maximale zeiltijd (16 uur) en kan me diskwalificatie kosten.

Dinsdag: De wind is en blijft max. zzw 7 en ik hoop op minder, in de gedachte dat het minder wordt en het nog wel kan halen  blijf ik in Enkhuizen (ik moet enkel nog naar pampus en morgen om 14.00 uur binnen zijn)  Als om 16.15 uur nog geen verandering voorspeld is besluit ik noodgedwongen toch maar te gaan. Het is met de genua 2 goed te zeilen maar opschieten doet het niet want pal in de wind en 21 mijl verder ligt Pampus, ik vorder hemelsbreed 7 mijl in een kleine 3 uur! en besluit om luwte te zoeken van de noord Hollandse kust, het gaat zo matig dat ik in de Hoornse hop terecht kom maar kan dan via hogerwal het paard van Marken bereiken, een tijdje geen spray meer over de buiskap en mijzelf . Ik maak een half pakje ossenstaart soep warm, het is bijna satésaus geworden, Iets te weinig water?.

Voorbij het paard komt  een bruine vloot jongen mij oplopen en kruist er mij ook nog uit wat ik maar moeilijk kan verkroppen, als mijn ogen nog niet open  waren dan is dat nu wel weer.

23.30 uur: onder pampus door,  pal voor de wind naar Lelystad, hoewel de strijd gestreden is, is dit ook geen leuke koers.

 

Samengevat: Een single handed zoals hij hoort te zijn, zwaar, het water stroomt zoals altijd maar het weer laat  zich niet berekenen