Verslag van de Hoogtevrees over de Singlehanded 2005

 

Zaterdag 22 Oktober

Na een zeer gezellige vrijdagavond met lotgenoten en een geruchtmakend palaver over het voortrekken van grote schepen (kapitalisme dus) door de Slenk als verplichte route te stellen om 14.00 de brief opgepikt, haven uit en de opdracht lezen. Tjonge wat een tocht heeft Henry bedacht. Zoals hij al zei “het is mijn  taak om het jullie zo moeilijk mogelijk te maken”, maar het is mooi weer, dus als je gewoon maar doorzeilt, zal het wel lukken.

Mijn keuze is eerst richting zuid. Muiden hoeft niet te worden binnengelopen dus kan ik na een kruisrak ook nog een stuk ruime wind meepikken vandaag. Tevens hoop ik door eerst zuid te varen iets meer controle te hebben over het tijdstip waarop ik de waddenzee opvaar ivm het getij. Wat ook meetelt is het mentale aspect dat je dan over 3 dagen niet Lelystad voorbij hoeft te varen voor het zuidelijke gedeelte.

Om 14.12 de motor uit en zo gauw ik rustig aan de wind lig denk ik al, waar ben ik aan begonnen?, maar dankzij verschillende sparringpartners die ik goed kan bijhouden krijg ik er steeds meer zin in. De wind neemt af en de genua gaat erop. Ik vind dat ’s nacht alleen zeilen  eigenlijk maar onverantwoord met al die blinde tonnen op het IJsselmeer, maar het is zulk mooi weer dat ik besluit door te zeilen naar Enkhuizen. Morgen zal het NW wind zijn dus alle ruime rakken zijn nu meegenomen. Om 18.30 rond ik Pampus. Nu wordt het pas echt leuk en tevens ontzettend mooi buiten. Dankzij het licht van Amsterdam en Almere kun je van donker niet spreken.

Omdat ik wat honger krijg besluit ik de spi te laten wachten en eerst te koken en te eten. Gekookte aardappelen met biefstuk. Met dit rustige weer goed klaar te maken. Gebogen over mijn bord tegen de regen (er zijn wat kleine buitjes) smul ik van deze maaltijd. De snelheid varieert van 5-3 knoop dus een ETA van Enkhuizen is niet te berekenen. Ook zet ik geen spi vanwege de kleine buitjes. Om 21.00 valt de wind nog meer weg en ik besluit koers te zetten naar Wijdenes om daar de 8 uur rust te pakken. Dit scheelt 5 mijl tov Enkhuizen dus wellicht 2 uur dobberen. Als er morgen weer wat wind is maak ik efficiëntere vaaruren, denk ik.

 

Het wordt nog mooier buiten als de maan erbij komt en je hoort de kerkklok van een dorp in West Friesland. 22.45, ik word wat gaperig, normaliter is dit dan ook bedtijd. Windje blijft stabiel 2 Bf en heeft ook nog geen neiging tot ruimen zoals voorspeld voor morgen. Verschillende instrumenten worden al minder door stroomgebrek. Daar had ik niet op gerekend omdat ik vind dat er toch een behoorlijke accu in staat. Dus ik schakel het meeste uit en de voltmeter leeft weer op. Wijdenes blijkt in het donker beter te vinden dan overdag. Wel staan er visstokken buiten het havenhoofd (wie zet er nu visstokken buiten het havenhoofd?) maar die weet ik te omzeilen dankzij de schijnwerper. Wel springt de hoofdzekering eruit met navigatie verlichting en schijnwerper aan. Gelukkig heb ik mijn hoofdlampje op. Wat is zo’n hoofdlampje ideaal zeg!

Ik kan de haven inzeilen maar loop vast. Met de kiel omhoog verlijer ik naar het havenhoofd en moet toch de motor 5 sec. bij. Afmeren is een kwestie van op de walkant vastlopen. Schip afmeren, vallen afbinden en te kooi.

 

Zondag

Wekker op 7 uur. Ontbijt en dan op zoek naar een brievenbus. Ik jat een fiets uit een vervallen boerenschuur en fiets naar het dorp. Bij de Spar vind ik er een. Gauw terug; dit kostte ongeveer 15 min. Wegvaren gaat langzaam want ik lig volledig in de luwte van de bomen. Met wat wrikken met het roer en afduwen met de pikhaak kom ik weer in de wind. Het is een prachtige ochtend en alles droogt weer een beetje op.

Ik wil vandaag naar Oudeschild varen. Om 17.00 is het tij gunstig bij Den Oever. De spi/halfwinder kan er op, altijd een genot.

Vlak voor Enkhuizen ruimt de wind en is het verder gebeurd met de spi. Aanleggen is makkelijk met NW wind. Net als ik mijn achterlijn wil vastmaken springt het sluislicht op groen. Het grootzeil moet dan nog naar beneden.

Ik ben de enige in de sluis.

Uit de sluis even de motor aan tot aan de afmeersteiger en de zeilen er weer op. Maar er staat erg weinig wind, ook door de luwte van al die stomme bomen.

Den Oever blijkt dus pal in de wind te liggen dus dat wordt afzien. Het is ook koud.

Ik troost mij met de gedachten dat de deelnemers op het wad nu wellicht voor anker liggen.

Om 14.20 gaat het log alarm omdat de snelheid 0 is. Die zoemer moet ik er toch eens uitslopen.

15.50 de stemming is slecht. Ik lig nog steeds stil. Soms even een half uurtje met een beetje snelheid, maar helaas het blijft niet.

Als het donker wordt komt er uiteindelijk een beetje wind uit het zuiden en met de spi op loop ik 2-3 knoop, daar knap je weer van op.

Als de spi er voor de haven afgaat val ik weer stil. Mijn geduld is op dus ik motor naar de steiger. Dat kost motorminuten!

Ik bel de sluiswachter want volgens mij let hij niet op. Daarna gaat het soepel. Volgas door de brug en gelijk aan BB afmeren. Eten en slapen.

Leermoment 1 van vandaag is dat je zolang er wind is moet doorvaren tot je reglementair moet rusten. Desnoods voor anker midden op het IJsselmeer. En ik had zaterdagavond de spi moeten hijsen om toch verder te komen.

 

Maandag

7.45 Ik wacht nog even tot het licht wordt alvorens te vertrekken. Als ik losgooi zie ik ook eindelijk weer eens een medezeiler. Dat geeft een geweldige stimulans. Het blijkt de Pretender te zijn.

Het waait een beetje, 3 Bf, het zicht is slecht en het is heerlijk om weer een beetje snelheid te maken na zo’n dag als gisteren. De Pretender loopt wat uit en verdwijnt in het grijs. Ik besluit over de Bollen te zeilen om tegenstroom te vermijden. Ik snij wel flink af anders heb ik op de Texelstroom tegenstroom naar Oudeschild. Het gaat steeds harder waaien en regenen. Het zicht wordt nog minder. Voor Oudeschild ligt een zandzuiger dus dat compliceert het binnenlopen. De Pretender ligt nu ook voor de haven. Ik vaar met de boeg naar de kade wat niet slim is want ik kan een kleine botsing niet voorkomen, beetje schade aan het boegbeslag.

Leermoment 2. altijd langs een steiger afmeren en nooit een oppertje maken behalve als het een zachte rietkraag is.

Ik laat het grootzeil klapperen, pak een lijntje van de Pretender aan en ga een stempel bij de havenpost halen. Daarna rifje steken, fok wisselen en verder. Het is net bezeild. Wind neemt nog meer toe, de regen ook en het zicht is miniem. De volgende ton kan pas halverwege die volgende ton gezien worden. Mijn kaart is zeiknat geregend en ik heb de grootste moeite om hem heelhuids om te keren.

Leermoment 3. Kaarten per stuk in goede hoezen of plastificeren.

Dan kan ik afvallen en wordt het weer leuk. Surfen door het Inschot samen met de Pretender. Afsteken door het Franse gaatje doe ik toch maar niet omdat ik bang ben voor verlaging vanwege de ZO wind en omdat het zicht zo slecht is. Boven de Richel een bui die elk zicht ontneemt. Ik neem de fok weg en op instinct (ik zeil per seizoen zo’n 10 keer naar Vlieland) vind ik mijn weg. Afsteken met de dieptemeter bij. Ondanks dat de noordkant van de Richel hoge wal is staan er toch brekers van deining dus verleg ik mijn minimale dieptenorm van 3 naar 4 meter. Met alleen het grootzeil met twee reven vaar ik het laatste stukje tegenstroom naar de haven. Zonder zeil, maar met de wind achter, vaar ik de haven binnen. Omdat de stroom mij wegzet moet de motor toch een klapje bij. De Pretender zeilt de haven binnen, ook leuk maar zo goed manoeuvreerbaar is mijn Kelt met zijn kleine roertje niet.

Ik zie het niet zitten om met dit slechte zicht en in de schemer naar Terschelling te varen. De Pretender gaat wel verder. Het lijkt nu iets minder wind en regen en de wind ruimt iets. Maar morgen wordt Bf 7-9 voorspeld en wat moet je dan? Ankeren op de Meep zeker?

 

Dinsdag

ZW 7-8 met regen en zware buien. Ik blijf liggen, zowel met de boot als in bed. Morgen maar naar Harlingen en stoppen. Voor Woensdag 14.00 alles nog varen lukt toch niet meer.

Ik betaal de Havenmeester voor 2 dagen. Dat is pas echt verwaaid liggen. Ik bak wat broodjes af en droog op de restwarmte van de oven mijn belangrijkste kaart.

Later op de dag klaart het toch nog wat op. Nog steeds geen weer om alleen uit te varen maar voor hetzelfde geld was de wind wel gaan liggen. Leermoment 4. betaal nooit de havenmeester vooruit, maar dat wisten we al veel langer.

Ik meld me af bij Henry.

 

Woensdag

’s Ochtends vroeg loeit het nog door het want, maar als het licht wordt neemt het wat af.

Ik plan eerst om 13.00 met HW te vertrekken om zodoende via het Franse gaatje de Richel af te steken. Maar om 10.00 vertrek ik toch met het voornemen om de Richel heen te varen. Als ik bij het vertrek ten tijde van LW aan de havenhoofden zie dat het water hoog staat besluit ik toch af te steken. Ik vaar dus met LW door het Franse gaatje en steek nog af ook naar de IN 1. De Brandaris melde al dat er 70 cm verhoging was.

Het is heerlijk zeilen naar Harlingen. De wind neemt af naar Bf 4 en er wordt prachtig zomerweer voor de komende dagen voorspeld.

Leermoment 5, Met wedstrijden en georganiseerd zeilen heb je grote kans te varen als het slecht weer is of als er geen wind is en lig je binnen als het mooi zeilweer is.

 

Eindconclusie van mij over de Singlehanded:

  1. De opdracht is in principe onmogelijk tenzij de wind gunstig is.
  2. Naast bovenstaande leermomenten kan ik nog toevoegen dat een GPS met kaartplotter  voor ’s nachts en gedurende slecht zicht een noodzaak is. Zodat je gewoon op je TV’tje kunt zien waar je zit en waar obstakels liggen.
  3. Deze Singlehanded heeft mij weer de verschillende omstandigheden van het zeilen: windstilte, regen en storm, weer eens volop laten genieten.