Verslag Singlehanded 2005

Hielko Schootstra

Fodrar (Jeanneau Sangria)

 

 

Logboek

Zaterdag 15.00 uur

Het eerste ongeval is te melden. De koffie is omgevallen. Verder alles o.k. Op weg naar Enkhuizen met een mooie snelheid. Ik ben benieuwd hoe ver ik vandaag kom. Het plan is Texel. De wind is in elk geval goed.

 

Tot Enkhuizen mooie wind gehad. Vlak voor Enkhuizen de fok gewisseld voor de genua. Vlot de sluis door en na de sluis de Bolle Jan gehesen Het is een wisselende wind maar het gaat goed. Ik kan de grotere schepen mooi bijhouden. Alle genakers om me heen moeten weer weg als we iets hoger moeten zeilen. Ik ben nog de enige met een lichtweer zeil. De wind is nu helemaal ingekakt, maar ik maak nog steeds vorderingen. Texel zal ik niet meer doen vanavond. Morgenochtend maar met het laatste stukje ebstroom uit Den Oever. Ik vermaak me uitstekend, lekkere soep gegeten en geniet van de rust en stilte. Ik ben benieuwd wat de rest van de dagen nog in petto heeft. Zie wel op tegen het terug moeten kruisen naar Pampus. Maar wie weet draait de wind anders. Nog 2,8 mijl naar Den Oever. Snelheid nu 3,3 , was ook wel 2,0.

 

(Aankomst Den Oever 22.19 uur.)

 

Zondag 8.00 uur

Mijn 2e kop koffie is eraan gegaan. Tijdens het ontreven omgevallen. Ik ben om 6.00 uur opgestaan, het plenst en de wind is stevig, en Noordoost! Gunstig. Alleen lastig wegvaren, kruisend Den Oever uit en ook even de motor gebruikt om van de ligplaats naast Henri los te komen. Het ging perfect. Veel plezier van mijn nieuwe kaartplotter.

Eerst met het tij mee speren, 6 à 7 knoop. Na een uur wordt de wind minder en kan het rif eruit. Nu is het net licht. Wind is Noord 3. Actuele wind Texelhors is Noord 1. Ik hoop dat het hier wat blijft waaien, anders krijg ik het nog lastig om het laatste stukje tegen de stroom op te komen.  Inmiddels staat er al 1 knoop stroom tegen en de zeilsnelheid (log) is 3,8 knoop. Nu maar weer een bakje koffie maken.

 

(Aankomst Texel 9.22 uur)

 

Zondag 14.00 uur

Dobberend kruisen in het scheurrak. Tot 13.00 uur mooi gezeild. Toen zakte de wind in en met de kleine fok maakte ik geen voortgang meer. Geankerd en de genua gezet. Het gaat nog steeds heel langzaam. Maar prachtig stil op het Wad en er is af en toe zon. Ik ben de Ragazza, die met mij uit Texel vertrok, uit het oog verloren.

Nog een stukje dobberen en dan met de ebstroom mee naar het Inschot.

 

Zondag 17.00 uur. Bij de IN6

Shit, shit, shit. Geen wind en nog tegen ook. Geen idee welke route ik straks moet doen. Vlieland, Terschelling of Meep. Met de windvoorspelling vandaag en morgen is het allemaal belabberd. Er is trouwens niemand op het Wad. Alleen de Kugelwiek maakt zijn rondjes.

Ben benieuwd waar de anderen zitten. Mijn stemming wordt wel op de proef gesteld met deze wind.

 

Zondag 18.22 uur

Ik zeil niet meer, ik stroom. Wind 0 (nul). De genua in en met een flapperend zeil stroom ik de Vliestroom uit. Snelheid 2 knoop. Over een uurtje zal ik weer terugstromen.

Ik zie de Prout catamaran uit Terschelling komen en naar Vlieland gaan. Hij heeft zelf wind meegenomen of de motor aanstaan. (P.S. Dit zegt iets over mijn gevoel op dat moment, ik denk niet dat Willem de motor toen aan had!)

Ik ga (op de stroming) wel perfect op koers.

 


Zondag 18.45 uur

Ik zeil weer. Eerst nog rakelings langs de VL 5 gespoeld, motor stand-by maar niet nodig. Nu wind uit het ZW !,  ca. 2à 3. Hoop mooi met de vloed Vlieland in te spoelen. Wat is het Wad toch leuk (als het werkt) en verrassend! Begrijpelijk dat de stemming weer toppie is.

P.S. Zit je de hele dag te piekeren of je eerst Vlieland, Terschelling of de Meep moet doen. Beslissen wind en water voor je. Nooit meer routes plannen!

 

Zondag 21.20 uur

Nu 45 minuten op Vlieland. Het laatste stuk weer zonder wind, met de vloedstroom de haven ingespoeld. Jammer van de wind, maar toch een mooie dag gehad. Zo meteen eten bij de catamaran.

 

Maandag 7.45 uur

Het tij heeft me weer te pakken. Om 4.30 uur vertrokken uit Vlieland. Wind ZO 2 à 3 bft. Stroom mee eruit. Maar de Vliestroom in om naar Terschelling te gaan lukt niet. Teveel tegenstroom en pal tegen de wind, die nog zacht is ook. Na een paar slagen zonder voortgang geankerd bij de ingang van het Schuitengat en nog een uurtje geslapen. Nu net weer wakker en nog een half uurtje wachten om het tij te laten kenteren.

Ik ben wel koud geworden, maar heb nu lekker de kachel aan en dat helpt.

 

(Aankomst Terschelling 10.17 uur)

 

Maandag 13.37 uur

Geankerd in de Zuid-Meep. Slecht weer. Harde wind en continu regen. Alles vlot verlopen vanmorgen. lekker stroom mee gehad. Zo straks weer naar het Inschot met de ebstroom.

De genua eraf gehaald en de kleine fok gezet. Dat doe ik zo’n 2 x per dag om er handigheid in te krijgen. Bij het verwisselen ging het anker krabben. Gelukkig pakte het weer toen de fok ingerold was. Ik weet nu ook dat het ankeralarm werkt. Nu even een tukje en straks weer verder zeilen.

 

 

(Aanvulling op logboek, geschreven na afloop)

Om 15.00 uur anker op in de Meep. Inmiddels lagen er 3 andere schepen. De Wavedancer, Swell en Tzigane. Gezien hun aankomst door de Zuid Meep moesten zij nog naar Terschelling toe. Ik ben benieuwd hoe zij gevaren hebben, maar kom het voorlopig niet te weten. De Meep uit gaat hard. Ik heb nog steeds teveel tuig met kleine fok en 1 rif. Ik draai de fok flink in en leg het 2e rif.  Ik krijg  windbuien van 7 bft. over me heen. Maar met stroom mee gaat het als een speer. Ik kom de Red Spirit nog tegen (een Najad 36) met alleen zijn fok een beetje ingedraaid.

Bij de Vliestroom gekomen valt de wind weg en moet ik ontreven. Vervolgens draait de wind keurig naar het zuidwesten en trekt weer aan tot 6 à 7. Hier heb ik mooi mazzel mee. Ik had me al voorbereid op een langdurig traject kruisen tegen de stroom in naar Harlingen, maar nu hoef ik maar een paar slagen te maken.  Het is wel heel buiig en nat. In de buien schiet de log naar 8,1 knoop. En dat met een waterlijn van 5,8 meter.

Ik kom onderweg niemand meer tegen. In het begin keek ik nog achterom in de verwachting een paar snelle jongens van achteren te zien naderen, maar niemand te zien.

 

In Harlingen verloopt het chaotisch. Het is inmiddels donker geworden. Onder zeil naar binnen. Net achter de dijken slaat een valwind me bijna plat. Terwijl ik me herpak wordt ik vol in een zoeklicht gezet en zie de Kugelwiek achter me naar binnen draaien. Als de bliksem de motor in de vooruit en de fok inrollen. Ik gebruik 10 motorminuten om zeil te strijken, stootwillen op te hangen en af te meren.  Het waait dan ZW 7, het is 20.00 uur en om 4.00 uur morgenochtend mag ik weer verder. De Boontjes staat dan op het programma, met een windvoorspelling van ZW 7.  Ter voorbereiding alvast het 2e rif weer gezet.

 

Bij de chinees een stempel en eten gehaald, en daarna slapen. Ik verbaas me erover dat er verder niemand in Harlingen ligt of binnenkomt in de nacht. De anderen hebben blijkbaar andere routes.

 

 


Meesterproef

Dinsdag om 3.30 uur gaat de wekker. Met tegenzin eruit en beginnen met koffie. De wind is nog steeds Zuidwest 6 à 7 en ik bereid me voor op de tocht door de Boontjes. In gedachten noem ik het al de meesterproef. Ik ben om 4.00 uur eigenlijk wel klaar met de voorbereidingen aan de boot, maar ik heb zelf nog wat tijd nodig om er klaar voor te zijn. Het is kort na hoogwater en de stroom staat mee. Ik heb besloten de motor standby te houden tot Kornwerderzand, voor het geval ik de grond raak. En mocht het kruisen door de nauwe geul niet lukken, dan wil ik ankeren tot het licht is en dan verder gaan.  Om 4.30 uur vertrek ik echt, zonder motorseconden.

Op het Wad is het donker, maar het zicht is goed. De boot loopt goed en ligt mooi in balans met de zeilen. Met de adrenaline tot in mijn neuspuntje kruis ik de Boontjes in. Slagen maken tot de dieptemeter oploopt. Soms durf ik door te gaan tot 1,5 of 1 meter. Een paar keer gaat het bijna mis als ik overstag wil maar niet kan omdat de fokkeschoot bij de mast haakt. Sprintend naar voren en weer terug, vaart maken en alsnog overstag. Tot drie keer toe gaat dit goed.

Na  een kleine 2 uur kruisen kom ik bij de afsluitdijk en wordt het bijna bezeild. Yes!, denk ik, het gaat lukken. Kornwerderzand binnenkruisen is nog even lastig vanwege de ondiepte. Ik ben een beetje laat en zie de diepte oplopen tot 0,1 onder de kiel. Snel overstag, het gaat goed en ik kan doorkruisen tot de wachtsteiger. Even de motor voor het afmeren en ik ben er. Erg tevreden dat het zo goed verlopen is. Tijd voor een bakje koffie.

Om 7.45 uur door de sluis, het wordt bijna licht. De volgende etappe is naar Lemmer, tot het Vrouwezand kruisen en daarna halve en ruime wind. Het weer is inmiddels verslechterd. Veel buien met regen en harde windstoten. Toch kan de stuurautomaat goed koers houden waardoor ik het wat rustiger krijg.

 

 

Water in de boot

De boot ligt strak op een oor, ik heb ‘m nog nooit zo scheef gezeild en af en toe slaat er een golfje via lij in de kuip. Om een uur of 9 zie ik plotseling water boven de vlonders staan. Ik schrik. Controleer meteen of de log er nog inzit, dat lijkt o.k. Ik hoos en dweil het water weg, en bedenk dan dat het waarschijnlijk via het toilet is binnengekomen. Normaal lekt het niet via het toilet, maar vandaag is niet normaal. Nadat ik de toiletafsluiters heb dichtgedraaid komt er geen water meer bij. Alles lijkt weer onder controle.

 

Op marifoonkanaal 1 komt om kwart over 11 een waarschuwing voor buien met 55 knopen wind, vergelijkbaar met 10 beaufort leggen ze nog even vriendelijk uit. En dan herhalen ze het ook nog eens 3 of 4 keer. Shit! Tot nog toe ging het goed, maar in veel meer wind heb ik geen zin. En helemaal niet op aandewindse koersen. Ik besluit door te gaan naar Lemmer, maar twijfel of ik daarna door moet gaan met deze waarschuwing. Volgens de reglementen mag het, want de windwaarschuwing is wisselend 6 of 7 bft.

Ik ben trouwens erg moe geworden, en val bijna in slaap. Ik besluit daarom om in Lemmer mijn 8 uur rust te nemen en daarna een definitieve beslissing  over het vervolg te nemen.

Om half 4 zeil ik Lemmer in, en maak met kunst en vliegwerk een opschieter op de passantensteiger. Ook hier geen andere Singlehanded zeilers te zien. Ik haal een stempel bij een boten verkoper en ga onder zeil. Na een paar uur word ik weer wakker. Het waait nog steeds hard uit het ZW-en. Ik ga meten en rekenen aan de route, eerst nog 13 uur kruisen tot Pampus en dan terug naar Lelystad. Ik kom tot de conclusie dat ik te weinig tijd heb en het niet kan halen. Dan is het besluit om te stoppen definitief en stuur een SMS-je naar Henri om mij af te melden.

 

Het was een mooie tocht. Wisselend veel en weinig wind. Weer mijn grenzen verlegt. Tussen het harde werken door ook nog kunnen genieten van zee en natuur. Voor even heb ik meer dan genoeg gezeild, maar volgend jaar zal het weer gaan kriebelen en ben ik weer van de partij.

 

 

 

Zaterdag

Zondag

Maandag

Dinsdag

Totaal

Afstand

31,9 mijl

ca. 43 mijl

48,9 mijl

50 mijl

173 mijl

Motortijd

0

1 min. 5s.

15 min. 15s

2 min.

18 min. 20s.

Zeiltijd

8 uur 4 min.

13 uur 40 min.

10 uur 47 min.

10 uur 22 min.

42 uur 53 min.

Rusttijd

10 min.

8 uur 29 min.

12 uur 35 min.

9 uur 3 min.

30 uur 7 min.