Logboek
singlehanded 2005 van ‘First Passion’
Do 20
Okt: Eindelijk, na
een aantal wilde weken op het werk, lekker uitwaaien. Mijn maat en ik proberen
vandaag vanuit Noordschans in IJmuiden te komen en gezien de windverwachting
van ZW 4 a 5 worden er rekords gebroken. Het eerste voorschot is genomen door
uit te slapen en pas om 10:00 te vertrekken. Om 13:00 door de Goereese sluis de
zee op en eerst nog kruisen in het Slijkgat, voordat we afvallen naar de
Maasvlakte. Tot de Maasvlakte slingeren we rustig in onder grootzeil en fok,
maar dan gaat de 7/8 spi er op. Heerlijk zeilen met wat zon en golven achterop.
Wat extra moeite doen levert een top snelheid op van 15.7 knopen en we zien de
gps snelheid zelden onder de 10 knopen staan. Later wordt het wat minder wind,
maar we halen toch om 20:00 de sluis naar het Noordzeekanaal. Daar vinden we
een plekje voor de nacht, en na een heerlijke instant maaltijd kunnen we zo
inslapen.
Vr 21
Okt: Nauwelijks
wind en nog recht tegen ook. Mijn maat kan zijn aspiraties om ook solo te
zeilen invullen, want ik wordt voor rampbestrijding op het werk gebeld. Na een
uur telefoneren heeft mijn maat de fijne kneepjes van het solo overstag gaan
zonder wind wel door en starten we de motor. Op het open stuk van het
Noordzeekanaal kan er weer gezeild worden, al moet in Amsaterdam de motor de
voortgang weer veilig stellen. Na de Schellingwouder brug mag mijn maat weer
alles alleen doen want er wordt weer vanuit het werk gebeld. Als ik weer het
daglicht zie, zijn we nog maar 2 uur varen van Lelystad haven en zeker op tijd
voor het eten in Stake-5. In Lelystad neem ik afscheid van mijn maat, die hopelijk
ook nog eens de singlehanded komt varen. Dan is er nog tijd om te borrellen op
de Grinde van Frans Muus en af te sluiten met een heerlijke mixed grill in
Stake-5.
Za 22
Okt: Helaas was de
nacht nogal onrustig door buien met veel wind. Aangezien we drie dik lagen,
schuurde, klotste en bonkte het dat het een lieve lust was. s’Ochtends
mijn maat gebeld voor een weerbericht update en de verwachting is als volgt: Za
middag ZW4, Za avond ZW3, Za nacht W4, Zo ochtend NW4, Zo middag N3, Zo avond
NNW3, Zo nacht NW/ZW2, Ma ochtend Z3-4, Ma middag ZZO5-6, Ma avond ZZW6, Ma
nacht ZW5, Di ochtend ZZW4, Di middag ZZW5, Di avond WZW5, Di nacht ZW5 en Wo
ochtend ZW5. Dat betekend veel aan de wind varen, wat niet mijn favoriete koers
is. Nu nog wachten op de opdracht om een plan te kunnen maken. Tot het palaver
de boot op orde gebracht en nog wat vaar scenario’s bekeken. Het beste
lijkt zo snel mogelijk noord te komen en van het wad af te zijn als de harde
wind komt. 12:00: Het palaver is erg gezellig en in de discussie over de
te nemen keuze eerst zuid of eerst noord, laat Leon Bart zich over halen eerst
noord te gaan, hoewel dat al twee keer de verkeerde keus was. 14:00: Op
de motor langs Henri, die teleurgesteld is dat ik niet aan het zeilen ben. Toch
veel te druk in die havenkom! We gaan dit jaar rondje Meep, ankeren, drie
eilanden met Harlingen en Lemmer bezoeken en ook nog een rondje Pampus. Meteen
naar de Houtribsluis om als eerste lichting door te kunnen. In de haast meen ik
toch flink wat boten naar het zuiden te zien gaan. De Houd van Hout komt ook
naar de sluis toe. Met zijn zessen in de sluis en dan gaan de deuren dicht,
terwijl er nog heel wat boten aankomen. Na de sluis grootzeil gezet en dat was
voldoende om tussen 6 en 7 knopen te lopen. Vervolgens gaan puzzelen wat een
handige route zal zijn. Met de verwachte wind kracht 6 Maandag middag/avond wil
ik eigenlijk van het wad zijn, maar hoe ik ook combineer, zonder rust overslaan
lukt het niet. Dan maar zorgen in Oudeschild te zijn rond die tijd, want dan is
er weinig water tot de afsluitdijk. Dus het plan is Lemmer, Harlingen,
Terschelling, Meep met anker nacht, Vlieland, Texel, rond Pampus, Lelystad en
dan door naar de winterwedstrijden in Drimmelen. Ben benieuwd wat er van klopt
na afloop. 16:30: Als ik na twee uur de totale zeiltijd bij elkaar
geteld heb (50,5 uur) en eens naar achteren kijk, zie ik een boot onder spi rap
dichterbij komen. Snel de genua gehezen, maar dat helpt niet, ondanks dat de
boot nu 7 a 8 knopen loopt. Bij de Rotterdamse hoek moet ik afvallen en gaat de
vut er uit en de 7/8 spi er op. Bij de Friesche hoek blijkt die inlopende boot
de Tzigane van Harry Vogel te zijn en samen varen we Lemmer in. Bij de
aanlegstijger loopt Harry vast, maar zijn boot is zo lang, dat het puntje van
de boeg nog bij de stijger komt. Ik kan mooi boven hem aan de langs kade
aanleggen en samen halen we een stempel en posten de brief. 18:30: We
discussieren nog even of los duwen mogelijk is maar de conclusie is dat de
motor moet helpen. Zeer hoog aan de wind is de geul van Lemmer naar het
IJsselmeer nog net bezeild en in het vallende donker komen nog wat spinakers te
voorschijn van andere deelnemers op weg naar Lemmer. Ter hoogte van de steile
bank komt de Tzigane al weeer aangesneld, mooi belicht door de weerschijn van
tuinbouw lichten. Een foto waard zo’n silouet in oranje achtergrond
licht, maar het is toch echt te donker. Wat later komen er twee bruine vloot
boten me tegemoet en in stilte schuiven we vlak langs elkaar. Na het
Vrouwenzand is het afvallen en de topspi er op. De wind is echter ook op. Met
zo’n 4 knopen glijdt de boot naar het noorden.Het toplichtje van de
Tzigane, die naar Den Oever gaat, veranderd van wit in groen. Blijkbaar heeft
Harry geen spi gezet, want ik vaar er vlot onderlangs. Ter hoogte van Hindelopen
blijft het lichtje van de Tzigane goed zichtbaar en moet Harry blijkbaar van
gedachten zijn veranderd.
Zo 23
Okt: 00:00:
Bij het naderen van de pieren van Kornwedersluis neemt de wind nog meer af.
Toch moet de topspi er ook op tijd af om aan te kunnen leggen. Bij de
aanlegstijger grootzeil neer en uitdrijven tot tegen de stijger en vast voor de
nachtrust. Tijdens het opruimen komt Harry binnen varen en hij gaat eerst bij
de beroepsvaart zijde kijken. De sluiswachter is wakker en roept hem toe de
andere kant op te zoeken. Ik lig aan de uiterste punt van de stijger, zo dicht
mogelijk bij de sluis. De Tzigane past nog makkelijk tussen de First passion en
een vis kotter in. Ook al komt de Tzigane voor top en takel aanzetten, het
stoppen voordat hij bij mijn boot binnen denderd, kost wat inspanning. Even
later komt ook de Swell nog binnen lopen en ik laat mij overhalen te gaan
borrelen. Erg gezellig en warm, maar wel pas half drie voordat ik ging slapen.
s’Nachts nog een keer wakker door een bui en om 8:05 het weerbericht
beluisterd. Vandaag N 3 en later variabel, dat wordt dobberen! Bij de Tzigane
en Swell is geen leven te bekennen. 10:00: Grootzeil en genua er op om
met dit lichte weer wat snelheid te kunnen maken. Wat spuug op de handen en
kruisend over de Boontjes met flinke stroom mee. Het is heerlijk weer, helder
en met blauwe plekken in het wolken dek. 11:30: In Harlingen tegen een
bruine vlootboot aangelegd en de eerste woorden van de schipper waren
“Zeker een wedstrijd aan het varen?” Dat klopt antwoorde ik, en
heeft U misschien een mooi stempel? Vanachter zijn rug kwam er een stempel
automaat te voorschijn en ik zou al weer weg kunnen. Toch maar wachten tot er
minder stroom tegen staat richting Terschelling, en die tijd gebruiken om de
administratie op orde te brengen en het vaarplan nog eens te bekijken.
Inmiddels loop ik kwa zeiltijd een uur voor en in vaartijd precies op schema.
Tijd voor lunch. 12:50: Een uur voor hoogwater vertrekken geeft nog wel
stroom tegen, dus slecht voor de zeiltijd, maar goed voor de doorlooptijd. Net
bezeild langs de Pollendam en in de Blauwe Slenk kruisen met een rustig windje
en weinig scheepvaart. 15:20: Aan het eind van de Blauwe Slenk komt
Peter met de Vagebond op kruisende koers langs. Ik vaar over bakboord, maar dat
voordeel is niet nodig. Hij wil weten wat ik ga doen. Naar Terschelling dus en
als ik van hem wil weten of hij eerst rondje Meep gaat doen, haalt hij zijn
schouders op. In het kielzog van de Vagebond vaart een andere singlehander die
ik niet kan identificeren. Bij de hoek van de Vliestroom met de Meep moeten ze
zeer hoog gaan varen om langs de kop van de Pannenplaat te komen. Hierbij loop
ik ze makkelijk voorbij. Op de Meep koers naar de ingang van de Slenk. Een
flinke stroom tegen maar misschien net bezeilbare koers met spinaker er op. De
7/8 spi houdt het net en in vlaagjes loop ik wel 6,5 knoop door het water maar
meestal is de gps snelheid zo’n 3 knopen. Op de Vagebond en de andere
boot worden ook spi’s gezet en ze koersen aan op de Zuid Meep, maar daar
schiet het niet op. 17:00: Als ik de Slenk in zeil, zie ik dat ze ook
koers naar Terschelling nemen. In de Slenk bij de eerste overstag meteen vast
(zat ik daar vorig jaar niet ook aan de grond?). De kop was al door de wind en
de kiel een beetje op helpt. Naarmate de uitgang van de Slenk naderd, neemt ook
de wind af. Misschien kom ik straks niet tegen de stroom van het Schuitengat
in. Gelukkig lukt dat wel met de spie er op, al is de netto snelheid slechts
1,5 knoop. Als de wind maar niet ophoudt voordat in de Meep ben. De verwachting
voor vannacht is variabel 2-3, maar het is nog geen nacht (nou ja, bijna dan).
De haven van Terschelling in onder spi en ik wordt nog door iemand
gefotografeerd. 18:40: Aanleggen langszij een charter kost me twee
pogingen omdat er stroom staat en nauwelijks wind. Op de charter alleen maar
Duitsers, en “stempel’ snappen ze niet. Dan maar langs een
restaurant.19:00: Op weg naar de Meep stroom mee op het Schuitengat en
een beetje stroom tegen in de Slenk. Gelukkig wat wind dus zo komen we er wel.
In de Noord Meep is het aarde donker, alleen de vuurtorens knipperen. Erg
weinig wind, maar wel stroom mee. Vlak langs de plaat in de binnenbocht om te
voorkomen door de stroon im de Noorder Balgen te verdwijnen. Een castagnette
koor gaat af, als ik langs de plaat vaar. Dat moeten wadvogels zijn, die ik
verstoor. Wel indruk wekkend zo in totale duisternis en stilte een spoor van
geluid te trekken. 21:00: Hier kom ik ook een groot geankerd jacht tegen
(de Xenia?) en een snelle blik op de gps coordinaten laat 5graden 20,...
minuten Oosterlengte zien. Dat moet een singlehander zijn, zo scherp op de
grens. 21:50: Hoog aan de wind kom ik zo net bij NM17. Afvallend draai
ik zo de Zuid Meep in. Daar wordt de wind zo weinig dat ik er wee uitdrijf. Met
dank aan de gps zodat je het ziet gebeuren (maar er verder weinig aan kunt
doen). Laatste kans is mijn grootste luchtrem er op in de vorm van de topspi.
Tezamen met wat meer wind kom ik de Zuid Meep in. Dan ankeren onder spi? Niet
dus, te veel snelheid door het water. Het anker dwarrelt achter de boot aan en
raakt niet eens de grond. Dan alle zeilen er af en als ik nul snelheid door het
water ga, de hele zaak nogmaals overboord. Rustig remmen en het anker houdt.
Een 2e anker op gepaste afstand ook overboord, ik wil tenslotte nog
wat kunnen slapen.
Ma
24 Okt: Van dat
slapen is niet veel gekomen door voldoende wind om golven te maken en ook nog
wat regen. En maar klotsen en schommelen. Ruim 1,5 uur voor vertrek opgestaan
(slapen lukte net weer) om alles te klaren. Gelukkig een lekker windje en zoals
beloofd uit het ZuidOosten. 06:26: In het donker op de dieptemeter en
gps door de Zuid Meep. Toch erg ondiepe plekken ontdekt die volgens de kaart
dieper moeten liggen, maar niet vast gelopen door steeds flink koers te
wijzigen. In de Meep loopt de stroom flink mee en de wind trekt ook nog aan.
Het wordt licht en de mist in mijn kop trekt ook weg. 08:30: Bij de
haven van Vlieland de gebruikelijke stroom met dit keer voldoende wind om naar
binnen te kunnen zeilen. Voor mij was een andere boot naar binnen gegaan en dat
blijkt de Uitvreter te zijn. In de hoek van de haven een opschieter langs de
wal, maar een uitstekende spandraad van een hijkraan niet gezien, dus goed
afgeremd op die draad. Gelukkig geen schade. In de haven herken ik, op weg naar
het toiletgebouw, nog de Tzigane en de Swell. Zouden ze volgens hun plan
(Kornwerd, Oudeschild en Vlieland via de Noordzee) gevaren zijn? In het toilet
gebouw nog met Jac Sandberg gesproken. Hij hoefde alleen nog naar Harlingen,
Lemmer en rondje Pampus. Hij wenste mij sterkte met Oudeschild in verband met
de windverwachting. Volgens mij maakt hij goede kans als eerste binnen te
komen, waar hij verbaasd op reageerde. Toen maar weer verder varen. Het tij
staat inmiddels een uur door naar binnen. Toch goed te doen zo half winds vanaf
Vlieland naar de Vliestroom met voldoende wind tegen de stroom in. Daar hoog
aan de wind net niet bezeild om de Inschot te halen. 11:00: Op de
Inschot zeilend trekt de wind zo door dat er een fok op gaat en twee riffen in
het grootzeil. De genua gaat naar binnen en de strom fok er uit, zodat alles
klaar is voor nog meer wind (zoals voorspeld wordt). 12:40: Op de
Omdraai loopt de “My First” de “First Passion” voorbij
in het kruisrak. Dat is wel balen, maar het volgende tactische antwoord is
gevonden. Ik steek af door de oude Vlie. Het is ruim winds en er staat
voldoende water voor een gedeeltelijk opgehaalde kiel. De truc werkt want
“My First” komt achter mij aan en loopt natuurlijk weer voorbij. 14:30:
In Oudeschild een opschieter naar de hogerwal die net niet gehaald wordt. Bij
de tweede poging kan ik er hoog aan de wind langs zeilen door een winddraaiing
en lukt het afmeren met een eitje er tussen. Dan de schipper van de
“Nescio” helpen zijn slagschip te verhalen, zodat hij onder zeil
kan vertrekken. 14:50: Bij vertrek uit Oudeschild zet ik het derde rif
en de stormfok. Dankzij de winddraaiing naar ZuidWest (precies op tijd voor
mij) kan ik over de Bollen naar Den Oever zonder te kruisen. Het waait flink en
de stuurautomaat wil te graag in de wind draaien door overbelasting met de
zeildruk. Op de hand kan er wel flink snelheid gemaakt worden. Bij Den Oever
zie ik “My First” naar binnen zeilen en ik vrees een schutting te
moeten wachten. Gelukkig voor mij moet iedereen wachten op een vis trawler. 17:20:
Op het IJsselmeer zie ik “My First” naar Lemmer koersen en ik ga
halfwinds naar Enkhuizen. Ondanks de harde wind is de boot goed te houden door
met de hand te sturen. De koerslijn ligt net vrij van het Vogeleiland, waar ik
zelfs voor het donker al ben. In de buurt van Enkhuizen neemt de wind af en
draaid. Zal wel door de luwte van het land komen, denk ik. 20:15: Varend
op het Krabbersgat sta ik in dubio: Doorgaan of pauze nemen. Voor doorgaan
spreekt de wind verwachting, want later zal de wind van ZW naar ZZW draaien en
toenemen. Als het nu nog ZW is en/of minder hard, dan is Pampus makkelijker te
bezeilen. Pauze nemen is erg aantrekkelijk na alle regen en wind. Bij de
buitehaven ga ik bakboord uit naar het Naviduct. Terwijl ik aan kom kruisen
gaat het licht op groen en vlak voor de ingang gaat de motor aan en het zeil
neer. Zeer langzaam varend kan ik er zo weer uitvaren. 22:15: Eenmaal op
het Markermeer zijn de bezeilde koersen 165 om 265 graden terwijl ik naar 200
graden moet. De wind is al gedraaid! Als dan ook nog de centale meldpost als
actuale windsterkte 6 en soms 7 doorgeeft, knapt er wat in mij. De
dichtstbijzijnde haven is inmiddels Lelystad haven, dus daar maar heen. 00:18:
Daar aangekomen is er nog geen enkele singlehander te bekennen, en ik moet
morgen nog verder. Een raar gevoel, meer eerst slapen.
Di 25
Okt: Eindelijk eens
goed geslapen tot aan het waarschuwingsignaal voor het weerbericht. Daaruit
lijkt het aansluitend overzeilen naar Drimmelen niet echt een pretje, dus
daarvoor hoef ik me niet meer te haasten. Eerst de boot opruimen en alles klaar
maken voor onder water, want het belooft weer wild te worden. 9:36: Hoog
aan de wind een korte en een lange slag maken om dicht bij de dijk te blijven.
Daar zijn wat minder golven en wordt de boot niet zo afgeremd. 12:30: In
een opklaring zie ik zowaar Pampus liggen in de verte, maar al snel verdwijnt
Pampus weer in de nevel. Dan komt er tocht een harde en zware wind aan door
alle regen er in. Een tijdje doof worden door het tikken van de regen op mijn
capuchon en hard werken om de boot enigszins rechtop en op snelheid te houden. 13:15:
Dan wordt het stil en het licht gaat aan. Geen wind, geen regen en zelfs wat
zon!. Straks komt er wel weer wind, dus nu even ontreven tot tweede rif zodat
er straks op de terugweg voldoende doek op staat. Nadeel is dat tijdens de
ronding van Pampus met de inmiddels teruggekeerde wind, de boot nauwelijks
onder controle te houden is en ook erg langzaam vaart. 13:40: Pampus is
gerond, nog even volhouden en dan is deze singlehanded volbracht. 14:15:
In dit zoete water met korte golven komt de boot niet echt in plane, zoals op
zee. Een golf af gaat wel, maar veel wind zorgt vooral voor veel hekgolven, die
zelfs achterlangs de kuip in lopen. Toch gaat het wel hard met een top van 9,5
knoop. Verwachte aankomsttijd is rond vieren, wie zouden er al zijn? 15:00:
Zojuist ben ik een hoog aan de wind varend jacht tegen gekomen, maar of het een
singlehander is? Verder niemand gezien. Zouden degene die eerst Pampus gerond
hebben er al zijn? Dan zouden ze de eerste avond Den Oever of Kornwerd gehaald
moeten hebben en ik heb in Kornwerd niemand van de Zuidgangers gezien. 15:50:
Bij het indraaien van de havenkom geen singlehanders te bekennen. Zouden ze al
weer naar huis zijn???
Een
zeilvriend komt over om morgen mee te helpen de boot over te zeilen. Met de
huidige verwachtingen zullen we niet verder varen dan Amsterdam omdat hij maar
een dag kan helpen en ik de Noorzee niet zie zitten met alle vermoeidheid en
tegenwind met flinke golven. We gaan eerst lekker uit eten en dan vroeg slapen,
morgen kan alles weer anders zijn.
Wo 26
Okt: Als ik
s’ochtend in de havenkom rond kijk zie ik de “Uitvreter” en
de “My First” liggen. Er zijn er dus meer rond gekomen, maar hun
verhalen aanhoren lukt nu niet, alles is in diepe rust en wij willen weg.
Helaas wordt het slechts een klein eindje tot in Amsterdam, geen verbetering in
vermoeidheid en weersverwachtingen. Het overzeilen over zee moet wachten tot
later. Onder weg naar Amsterdam zien we wel een aantal jachten, waarvan er maar
twee mogelijk singlehanders zijn. Een is onder spinaker vlak bij de dijk bezig
en deze gaat op de foto, want vanuit timing en koers moet dat wel een deenemer
zijn. Die krijgt het overigens best krap om op tijd te finishen. De andere is
achter ons kruisend op weg naar Pampus (of Muiden), maar zal nooit op tijd zijn
voor de finish. In Amsterdam is het voorlopig over met zeilen tot het
overzeilen.
Epiloog: Henri, dank je wel!!! Ook dit jaar
veel variatie, al zijn de steden bezoeken gezelliger. Gelukkig wordt de zwaarte
van de tocht vooral door het weer bepaald, en dat was dit jaar erg goed gelukt
(aangezien je tijdens het palaver zei dat het je taak is om het ons moeilijk te
maken). Waarschijnlijk kan ik de komende keren niet mee doen, door kinderzorg
en werkdruk. Gelukkig is niet alles planbaar, dus tot een volgende keer.