De Uitvreter in de Singlehanded 2005
Job Schipper
Dat de Uitvreter zich ook single handed goed laat zeilen heb ik al een paar
jaar gedemonstreerd. Dat dit ook nog lukt met 7 bft en zonder motorgebruik had
ik toen nog niet zo gedacht. Onderstaand de belevenissen van deze schipper in z’n eentje.
Dit
jaar is de start in Lelystad haven 22 oktober, 14.00. Prima faciliteiten
overigens daar met als extra barričre de sluis die ligt tussen start en
Waddenzee. Gezien de weersverwachting had ik ongeacht de opdracht al besloten
direct naar het verste punt op het wad te varen. Voor maandag en dinsdag wordt
zwaar weer afgegeven en een ankeropdracht in de Meep is dit jaar te verwachten.
De windrichting die wordt voorspeld is helaas minder gunstig om terug te komen,
ZW.
Bij de start een mooie Zuidenwind, 4-5 bft. Met 7 knopen richting Enkhuizen. Ik
kies die sluis omdat het gisteravond zo lang duurde voordat ik in Lelystad
geschut was. Enkhuizen wil nog wel eens wat vlotter zijn. Ik ga aan kop van een
groepje van 14 schepen met hetzelfde idee. De rest verdwijnt naar het zuiden om
Pampus te ronden of in de sluis van Lelystad.
Vlak voor Enkhuizen verlies ik een stootwil. Een klipper die ik zojuist
gepasseerd had probeert hem nog op te vissen voor me, mislukt. Dan maar een mob
manoeuvre. Driemaal is scheepsrecht, lastig vissen zo’n
ding zonder lusje.
Met z’n allen door de sluis, daarna wind weg, spi
erop. 13 schepen gaan naar Den Oever, 1 naar Kornwerd. Ik twijfel nog wel even,
reken alles nog eens door. Moet te halen zijn als ik
maar rond 10 uur vanavond in Harlingen ben. Heb ik morgen tij mee naar de Meep.
De wind blijft zachtjes waaien en draait naar West. De Bollejan zorgt ervoor
dat ik om 22.00 in Kornwerd voor de sluis lig. Toch maar door. Wat een
schitterende avond daar in de Boontjes! Vallende sterren, maantje, windje,
stroom mee. Om 00.10 leg ik aan in de vissershaven, direct achter de
golfbreker. Mooi plekje bleek ’s nachts, want er liepen flinke golven de haven
door.
Stempeltje halen viel niet mee. Na 5 kroegen en 2 pinautomaten heb ik een
treinkaartje gekocht van Harlingen haven naar Harlingen. Gedateerd en wel, 1,10
euro. Goedkoper lukte niet.
Kort nachtje. Om 8.20 de haven weer uit onder zeil. Heb mijn marifoon op het
verkeerde kanaal staan en hoor de ‘Vlieland’ niet aankomen. Hij doet een beetje
‘groot’ in de haveningang. Langs de Pollendam nog stroom mee. Daarna keert het
tij. Ik probeer de neer te vinden aan de groen kant
maar heb daar ook stroom tegen. Na twee uur kruisen 2 boeien opgeschoten. Best
aardig windje trouwens in het begin. Zwakt nu wat af en draait meer NO.
Rest van de Blauwe Slenk gaat daardoor vrij vlot en ik zeil in 1 slag vanuit de
kardinaal de Meep in.
Daar stroom mee tot ik voor anker ga precies op de kentering
en op het verste punt na het ronden van de NM17-ZM8. Helemaal alleen, maar in
gezelschap van alleraardigste kleine alken die net naast de boot zomaar uit de
lucht komen vallen en wat te eten zoeken in het achter de boot opborrelende
water. Ik anker op 4-5 m diep water aan het lichtgewicht
anker, twee putsen achter het schip om het gieren tegen te gaan werken
uitstekend.
Na twee uurtjes genieten van de rust om mij heen met de alkjes die tot op 1 m
achter de boot vissen en goed te fotograferen zijn, haal ik het anker weer op. Na
Enkhuizen heb ik geen enkele single handed zeiler meer kunnen identificeren,
maar nu zie ik in de verte een blauwe spi naderen
(Bleek de Joker). Als ik via de Noord Meep naar Terschelling zeil ontmoet ik de
Houd van Hout met grondsnelheid van vrijwel nul denk ik. Zelf loop ik nog een
paar knopen en kruis met de stroom mee, maar de wind zwabbert en uiteindelijk
vlak voor dat ik de Slenk invaar valt hij geheel weg. Met kunst en vliegwerk
weet ik met wat stroomzeilen me net aan de rode kant te houden.
Na de eerste paar tonnen loopt de stroom minder dwars
en komt er ook weer wat wind. Voor ik er erg in heb loopt het schip alweer 6
knopen over spiegelglad water. Het is van korte duur, maar ik weet net
Terschelling te bereiken. Zou nog wel naar Vlieland willen, dus meer eerst af
aan de klippersteiger. Haal een stempel bij het restaurant waar al andere
geweest blijken te zijn. Er moeten er dus nog een paar voor me liggen.
Ik besluit toch maar te blijven, de wind keert niet terug, dobberen kan ik
morgen ook nog. Ik zeil met hulp van een paar stootjes op de motor naar de
jachthaven.
Het wordt een onrustig nachtje door een paar herriemakers op de steiger. En ik
was nog wel helemaal achteraan gaan liggen. Maandagochtend om 4 uur opgestaan
en om 5 uur weggezeild. Wel een paar motorseconden gemaakt want ik lig
ondertussen aan lager wal.
Prachtig weer, droog, mistig maantje. Vooraan in de haven ligt de Joker.
Zwaaien.
Er loopt een eb stroom en de wind is ZO. Stroom en wind tegen in de Slenk, in
het donker kruisen. Dat wordt spannend. Ik heb sinds dit jaar een radar aan
boord en die is erg handig om de boeienlijn te zien tijdens het kruisen.
Gelukkig nog weinig scheepvaart. Slechts een visser die oploopt en zich de
slaap uit de ogen wrijft met het zien van een kruisend jachtje om deze tijd.
Geheel tegen de gewoonte geeft hij geen gas maar houdt hij in! In de verte
achter mij nog een zeiler. Na bijna twee uur kruisen kom ik op de Meep, dan
stroom en wind mee naar Vlieland waar ik de Vliesloot invaar precies op de kentering.
Wat een timing!
Vlak achter mij varen de Joker en de First Passion Vlieland binnen. Beide
hadden overnacht ergens op de Meep. De havenmeester kwam ons al tegemoet varen,
was zeer behulpzaam en had al stickers klaargelegd in het toiletgebouw. Even
bijpraten en weer naar de boot.
Ik blijf een uurtje en zie de anderen kunstig naar buiten laveren. Bak zelf een
eitje met spek, het zou wel eens een barre tocht kunnen worden. Ondertussen
vaart ook de catamaran My First Vlieland uit.
De wind was aanvankelijk 10 knopen , trekt nu aan. Ik
zeil onder vol tuig Vlieland uit en slinger tussen de kribben door om van de
neertjes gebruik te maken. Het is ondertussen weer opkomend tij. Dit lukt
wonderwel en ben in mum van tijd in de Vliestroom.
Hier veel Urker vissers vol gas. De wind trekt ook aan en zet uiteindelijk 1e
en even later 2e rif. Slecht zicht overigens, regen, bah. Zoeken naar tonnen in
het Inschot, ik zie ze zelfs op de radar niet. In de bocht bij het gasplatform
kom ik de Wavedancer tegen (denk ik). Ondertussen is het flink kruisen tegen de
ZO wind in. Maak slagen over de plaat om minder vaak overstag te gaan. Stroom
is hier toch van alle kanten.
Dan de Paardenhoek in, na de bocht opnieuw recht tegen de wind in kruisen in
steeds smaller vaarwater. Stroom komt nu ook tegen te staan. Daar krijg je het
warm van.
Ik kom nu verschillende schepen van de Singlehanded vloot tegen maar kan ze
niet allemaal onthouden. Onmogelijk om even naar beneden te gaan. Flink
gezwaaid naar de Pretender van Klaas v.d. Thiel, ook uit Andijk. Ik hoop voor
hem dat het hem nog lukt zijn ankeropdracht uit te voeren.
Dan denk ik dat het smalste stuk voorbij is. Ter hoogte van de SO12 zat nog een
puntje van een plaat, daarachter kan ik weer over de plaat heen. Ik zet de
automaat erop en ga een kop koffie inschenken.
Voordat ik die goed en wel heb neergezet loop ik met een paar keer bonken vast!
Shit, en andere termen. Als een speer naar dek, zeilen los. Ik lig een meter of
20 naast de geul en bonk nog steeds. Goed teken. Motor aan en vol achteruit. Lukt niet. Dan vooruit proberen de neus in de wind te
krijgen. Dat gaat wel. Automaat erop en vol gas. Dan snel zeilen naar beneden.
Op de golven zo nu en dan een bonk, dus drijft hij nog. Kijk om me heen voor
hulp. Niemand.
Moet het dus nu echt alleen klaren. Ik richt het schip naar de geul. Maar waar
ligt die bank, SB of BB? Er komt nog steeds geen beweging in. Het is nu vol
vloed, ik moet weg.
Laatste redmiddel, zeil omhoog. Eerst het grootzeil is
niet genoeg, dan de fok, blijft haken. Ik loop naar voren en plotseling schiet
de boot als een raket vooruit.
Opluchting alom, beetje trillend op de benen, kost het me nog zeker 5 minuten
om de zeilen weer een beetje knap omhoog te krijgen. Ondertussen passeert de
Najad Red Spirit. Ik zie de vraagtekens in zijn ogen, wat vreet die nou allemaal uit?
Daarna weer door het Scheurrak verder naar Oudeschild. Ik heb nu alles bezeild
en race erover. De wind gaat nu toch langzaam draaien merk ik, trekt ook aan.
Zware regen, slecht zicht en vaar bijna de verkeerde kant op als ik geen enkele
ton meer kan ontwaren.
Ik ben net op tijd uit het Scheurrak in de Texelstroom als de wind naar Z gaat.
Hier loopt al ebstroom. Ik krijg een paar enorme buien over me heen. Heb de
radar weer bijstaan en zie een tiental visserschepen in slagorde op me afkomen.
Het lijkt wel of ze aan het admiraal varen zijn . Het
moet iets bijzonders zijn. Op kanaal 10 hoor ik ook steeds ‘niet zeelui’ bezig
met een of ander project? Na een paar slagen, de wind is ondertussen ZW 6-7
bereik ik Oudeschild. De zandzuiger gaat even voor me opzij en ik vaar onder
zeil de haven in. In de luwte van het restaurant aangelegd.
Effe uitpuffen voor ik weer verder ga. Er blijkt een
kennis in de kom te liggen, ze komen een borrel drinken.
Om half zes vertrek ik weer met 2 riffen en stormfok. Eenmaal buiten blijkt pas
hoe hard het nu waait. 28-32 kn op de meter onder helling, een dikke 7. De
Texelstroom was 2 uur geleden nog redelijk rustig, nu lopen er golven van 1,5-2
m die hier en daar zelfs breken (Nee Klaas, ik heb mijn 30% overschatting er al
afgetrokken, ze leken wel 3 m!).
Het
schip wordt zo nu en dan bijna plat gegooid, water spuit onder de sprayhood
door aan lij.
Beetje teveel zeil erop toch. Als ik het Malzwin opvaar krijg ik de wind ruim.
De stuurautomaat houdt het net aan zodat ik even naar binnen kan om de
navigatieverlichting aan te zetten. Net op tijd, want er komt direct daarna een
politieboot uit de regen opduiken. We zwaaien vriendelijk. Ondertussen surf ik
over de golven met 8-10 knopen. Dit is niet verantwoord meer en ik besluit het
grootzeil te strijken. Op enkel de stormfok loop ik toch ook nog 6-7 knopen.
Er zou een ebstroom moeten staan, maar die merk ik niet. Integendeel, ik loop
harder over de grond dan over het water. Het is ondertussen aardedonker
geworden, maar met behulp van de radar weet ik mijn weg goed te vinden. Ik heb
hem dit jaar voor het eerst maar zou hem niet meer willen missen. Ik passeer
een spookschip dat vol schijnwerpers naast de geul ligt, vrijwel onder water.
Rood-wit-rood verticaal, een hopperzuiger dus.
Helaas moet ik steeds hoger aan de wind in het visjagersgaatje. Ik heb mijn
derde rif er al wel ingelegd, maar het zeil niet gehesen, hopende dat ik het ga
redden op de fok alleen.
Zover alles onder controle.Tot de VG 17, keiharde
wind, hoge golven, donker en smal vaarwater. Ik kan het niet meer bezeilen en
durf het grootzeil hier niet te hijsen. Een foutje kan fataal zijn, het zeil
hijst al niet zo soepel. Geen keuze, mijn risicogrens is bereikt, ik start de
motor en maak tegen de regels in hoogte om de volgende ton te halen. Daarna kan
ik alles weer bezeilen. Zal het later aan Henri uitleggen waarom ik dit zo
moest.
Ik haal de sluis waar ik snel wordt geschut en vaar door naar de jachthaven. De
wind fluit oorverdovend door de stagen. Wat een wind, wat een dag! Deze kan
bijgeschreven worden in de top 5 van zeildagen met de Uitvreter. Genieten hoor!
Dinsdagochtend
na een heerlijke tuk slapen waait het nog steeds hard. De waarschuwingen zijn indrukwekkend:
ZW7 met in buien 10 bft windstoten. Ik besluit het front en de buienlijn
daarachter af te wachten. Haal de weerkaarten van internet,
kijk op de buienradar (Duitse Wetter Online heeft ze op 15 min actueel). Ik
besluit om tegen 14.00 te vertrekken.
De laatste buien komen over zonder harde windstoten. Als ik nu vertrek heb ik
nog precies 16 uur om naar Lemmer te varen en Pampus te ronden. Moet kunnen.
Met een gemiddelde van 7 knopen kom ik tegen zes uur in Lemmer aan. Ik lig nog
op schema. Zonder de motor te gebruiken leg ik aan een paal direct om de hoek
binnen de jachthaven. De Fordar ligt aan de steiger te pitten. Zie niemand.
Klauter via een ander schip naar de wal. Alles dicht, geen mens te bekennen.
Een paar honderd meter verderop vind ik een restaurant en casino waar ik in
zeilkleding binnenloop. Nette tent, maar geen stempel, ze hebben een
visitekaartje.
Meteen weer weg zodat ik met licht tussen de onverlichte staken kan wegkruisen.
Lukt allemaal wonderwel. Er staat nog steeds 6 bft. De
Uitvreter loopt mooi over de golven heen, geen gehak, ook niet erg hard helaas.
Net 4 kn op 3x rif en stormfok. Na een paar slagen en uren kom ik bij de EL-B.
Daar steek ik mijn hoofd boven het luik met eenkop snert in de hand als ik
plotseling een zoeklicht en boordlichten zie naderen. Het schip is onzichtbaar
op de radar en was er zojuist nog niet. Ik schrik me een aap en ga resioluut
overstag. Soep door de kuip. Het schip begint me te volgen en lijkt ook niet zo
groot. Ik probeer ze via de marifoon op te roepen. Kanaal 1, 10. Geen reactie.
Ook de verkeerscentrale weet van niets maar denkt dat de reddingsboot aan het
oefenen is. Na 10 minuten achter me te hebben aangevaren verdwijnen ze weer en
maken nog wat zoekslagen. Ik neem inderdaad aan een reddingsboot, vreemde gang
van zaken.
Na nog eens 4 uur zeilen door hoge golven op de Val van Urk en uiteindelijk
weer toenemende wind ZW 7 bereik ik de sluis van Lelystad. Ik zit er al aardig
doorheen. Maak kleine foutjes merk ik. De stuurautomaat begint plotseling heel
vreemd te doen.
De sluiswachter is heel attent en ik kan zo doorvaren. Het is ondertussen half
2 ’s nachts. Ik moet nog mijn 8 uur verplichte rust nemen en daarom voor 6.00
weer terug zijn in Lelystad haven. Pampus is heen en
terug 30 mijl, dus minstens 6 uur varen. Ik ga dat niet meer halen.
Het verstand wint het van de emotie, het heeft geen zin door te varen, ik kom
slechts 2 uur tekort. Een beetje teleurgesteld, maar toch ook met veel
voldoening leg ik aan in Lelystad haven. Het maximale heb ik eruit gehaald, het
was een fantastische tocht die ik zonder kleerscheuren heb gevaren.
Vlak daarna vaart de My First ook binnen. Het lijkt erop dat we de enige zijn.
Nu lekker slapen. Het was een fantastische tocht.
Henri, bedankt voor de organisatie!
Totalen:
Afstand: 191,7 mijl (op log)
Motortijd: 16.29’ min
Zeiltijd: 45 uur 52 min.
Naschrift: mijn stuurautomaat heb ik de volgende dag leggegoten.