Nicky Deux (Dufour 35)
Schipper:
Jan Smink
Rond?
Nee.
Jan
heeft wel voor vele deelnemers gekookt maar heeft verder geen gegevens aan de
organisatie opgestuurd.
Touch of Wind(Spirit 36)
Schipper: Rens Borsboom
Rond?Nee
Rens stuurt een sms-je dat hij opgeeft omdat hij door lichamelijke problemen fouten begint te maken.
Verder geen gegevens
ontvangen.
Tertia (Dehler
Duetta 9.40m)
Schipper : Erik Staal
Rond ? Nee
Afgemeld via sms
Verder geen gegevens
ontvangen.
Schipper : Klaas Molenaar
Afgemeld via sms
Verder geen gegevens ontvangen
Schipper Henk Bulthuis
Rond? Ja?
Motortijd: 3 min 5 sec.
Zeiltijd:
Henk levert het absolute minimum in, gaat eerst naar Urk, stempelt om vier uur.
Gaat dan alleen naar Stavoren en is daar om zeven uur en is om 21.20 in den Oever met Gerrit Michael en Leon, de snelle jongens dus.
Gaat Zondag om half negen verder stempelt om half elf in Oudeschild en is om zeven uur op Vlieland.
Niets over de wegvallende wind niets over de tocht.
Ik heb besloten om hem te mailen waar hij zondagavond was toen de wind wegviel.
Maandag zeven uur verder kwart
over negen Terschelling half twee Harlingen twee uur Kornwerd (kan dat zo
snel?) Zes uur Medemblik Dinsdag kwart over zeven vertrek Medemblik kwart over
10 Lemmer, half zeven s’avonds Muiden kwart over negen binnen.
Schipper Peter van de Driesche
Rond? Ja
Mototrijd : 40 min
Peter levert geen schrift in allen het logboek en het stempelkaartje, zelfs het routekaartje zit er niet bij.
Zaterdag 16.20 Urk, 19.30 Lemmer, 0.30 uur Medemblik
Zondag9.30 verder, 13,45 Oudeschild aankomst, 16.20 vertrek Oudeschild, 22.30 Vlieland.
Maandag 8.45 vertrek Vlieland, 10.30 Terschelling, 14.15 Harlingen, 15.00 Kornwerd, aankomsttijd Stavoren vergeten te vermelden.
Dinsdag 10 uur vertrek 13.00
Enkhuizen, 19.55 Muiden 23.30 Lelystad.
Schipper Bram van de Loosdrecht
Rond? :Ja
Vaartijd: :41u35min
Motortijd :47 min
Bram levert alleen het logboekpapier in met het routekaartje.
Route Urk, Lemmer, Medemblik
(overnachting)Den Oever, Oudeschild, Vlieland (overnacht) Terchelling,
Harlingen, Kornwerd, Stavoren (overnacht) Enkhuizen, Muiden, Lelystad Haven
(overnacht) Lelystad Houtrib. Bram is een keer vastgelopen op het Enkhuizerzand
maar was snel weer los. That’s it.
Schipper: Vincent Hesselink
Rond? Ja
Zeiltijd: 46 uur 54 min
Motortijd 9 min 44 sec.
Vincent wordt zenuwachtig van
het lange wachten voor de start maar waordt meteen op een prachtig spinnakerrak
getrakteerd met 20 medeliggers. Vindt het in Urk chaotisch druk en maakt daarom
meteen 3’36 motorminuten.
Is om kwart voor acht in
Lemmer maar gaat niet door.
Wordt zondag om half vijf
gewekt door Klaas en Rik maar heeft geen tijd om naar de kerk te gaan.
Baalt ervan dat hij geen
bandje aan zijn leesbril en zaklamp heeft gedaan want hij is ze steeds kwijt.
Noemt onverlichte boeien
stalen sluipmoordenaars. Zonder motorseconden Medemblik in en uit, door naar
Den Oever en Oudeschild, maakt vervolgens de langste singlehandeddag uit zijn
leven van 5 uur tot 23 uur.
Vincent had zich in Texel
laten “omlullen” om buitenom te gaan maar dat vergt wel veel van zijn zenuwen.
Komt dus wel om 23 uur op Vlieland aan. Wordt maandag weer gewekt door de
buren, loopt in de haven van Terschelling op de dam omdat zijn motor niet wilde
starten, komt er zelf weer af met 81 motorseconden.
Heeft het op maandag een
duivelse dag want hij heeft zelden zoveel beproevingen doorstaan, gelukkig wel
met succes! Haalt in Harlingen een turbostempel die uit Heeg afkomstig blijkt
te zijn. Moet reven in de boontjes en schiet in de stress als op dat moment een
lul van een klipper onderdoor vaart en is blij als hij van die stress vijver af
is. Dat is om vier uur bij Kornwerd. Komt uiteindelijk om zeven uur met
windkracht 1 aan in Stavoren. Vincent heeft twee atlantische oversteken op zijn
naam staan maar voelt zich bij andere Singlehanders nog steeds een groentje.
“Solozeilen is Different Cook” en is volledig uitgeput.
Alle vingers hebben kloven en
zijn linker enkel is opgezwollen. Om vijf uur heeft hij toch weer angst om in
het donker te varen. Haalt een stempel bij de sluis van Enkhuizen en alweer
zonder rust door naar Muiden.
Schiet weer in de stress als
hij in de mist een bijna aanvaring krijgt. In muiden weer een snelle stempel en
het verbaast hem dat hij nog steeds gelijk met een X 40,2 en een Dehler 36
opgaat. Finish om acht uur en verbaast is hij dat er dan nog maar een paar
boten binnen zijn. Nou Vincent als je op dinsdagavond om acht uur binnen bent
is dat niet zo gek. Een nacht van acht, een van negen en een van tien uur is
verdomd kort dus gewoon een uitstekende prestatie!
Een goed en uitgebreid verhaal
en een goed maar iets beknopter logboek.
Schipper Hielko Schootstra
Verslag op Internet
Rond? :Ja
Motortijd :3min 38sec
Hielko start in een mooie plek in de staart van het peloton. Schat de zeiltijd op 66 uur maar dan zou hij te laat binnekomen. Dus het schattingsformulier vermeldt toch maar 57.49 uur.
Is om 16.50 in Urk Heeft op weg naar Lemmer zowel de Bolle jan als de muziek op staan!
Is volgens hem de laatste op weg naar Lemmer aankomst 21.25
Mag dus om half zes verder en gaat dan ook vroeg op weg naar Den Oever- Oudeschild.
Hij lijkt een mooi uitgebreid verslag te gaan schrijven maar dan houdt het op weg naar Den Oever plotseling op. Verder dus met het logboekpapier en het verslag van het internet: om 11 uur vaart de Tertia op de motor terug het IJsselmeer op. Is om 14.00 uur in Oudeschild en leert Rik van de Legolas even hoe je buitenom naar Vlieland vaart. Onderweg naar Vlieland komen er maar liefst 10 boten achter hem aan. Maakt onderweg nog een slag naar Engeland en het is dus geen wonder dat hij pas als laatste van al die boten om half twaalf op Vlieland komt. Haalt keurig een stempel in het dorp samen met Rik en Edwin omdat de briefjes in de haven op waren Gaat kwart voor acht verder en komt in de Vliesloot bijna niet vooruit door de tegenstroom. Vond het even niet meer leuk toen hij geen andere routeplanning had gedaan dan achter de anderen aan varen. Eenmaal in de Slenk een strak ritueel ingevoerd doorvaren totdat de dieptemeter 3 meter aangeeft en dan overstag en dat zo’n 1000 keer. Houdt de boot 2 keer keurig op de plaats om een boot te laten passeren zoals in de reglementen aangegeven. Wordt aangemoedigd door alle anderen die al weer op de terugweg door de Slenk kwamen. Sciet niet op als hij naar Harlingen gaat en de Koegelwiek zal volgens hem wel gedacht hebben: Is dat Jachtje nou nog niet in Harlingen? Komt vervolgens om 20.20 in Harlingen aan en blijft daar overnachten.Hij twijfelt aan de haalbaarheid van de tocht maar zet toch door, hij wil strijdend ten onder gaan. Met schemer weg uit Harlingen en vind in de Boontjes de Blue Streak maar een irritant snel bootje. Heeft veel mist maar het meeste zit op zijn bril, dus doet hij z’n lenzen maar in. Loopt nog een keer vast voor Korwerd maar toch om 10 uur door de sluis. Haalt binnen 5 minuten een stempel in het regattacentrum en gaat vervolgens naar Stavoren waar de sluismeester hem nog even inpeperd dat de eersten er gisteren al waren.
Is pas in donker in Enkhuizen maar toch door naar Muiden.
Daar komt hij om halt twee ’s nachts aan. Half tien verder en keurig 13.23 binnen.
Een knappe prestatie met een
niet zo snelle boot. Hij maakte dinsdag veel mijlen met een dag van ruim 18
uur. Volgend jaar is ieweer van de partij.
Schipper Jan van Veen
Rond? Ja
Zeiltijd: 50 uur 33 min
Motortijd 15 sec
Uitgebreid verhaal en goed logboek.
Jan drinkt op zaterdagmorgen koffie bij Léon (hout zoekt hout)
Hij wil eigenlijk eerst naar Muiden maar hij heeft vorig jaar de gezelligheid gemist en had zich voorgenomen om nou eens niet alleen een kant op te varen dus hij bedenkt zich en gaat met de meute mee naar Urk. Hij kan met de spi ondersteboven gehesen met dit kleine bootje de meute aardig bijhouden. . . . . . . .De havenmeester komt in Urk naar hem toe met de stempel in plaats van omgekeerd.
Maakt een fout bij het wegzeilen in Lemmer omdat de bakstagen in de weg zitten bij het hijsen van het grootzeil, alles gaat nog net goed maar hij haalt de bakstagen maar weg.
Zondag moet hij de anti doorligzalf van Peter maar lenen want hij mag om half tien weg maar wordt om kwart voor elf wakker. Stempelt bij Nautic Ring en die mevrouw denkt dat er vandaag een puzzeltocht gehouden wordt. . . . .
Gaat rond twee uur door de sluis en is om vijf uur in Oudeschild gaat nog weer onderweg maar dan is de wind op en gaat vervolgens voor anker onder de kust van Texel zitten vissen.
’s Nachts om half vijf ankerop en buitenom op naar Vlieland. Gaat onderweg in het Molengat zitten schijten en dan knapt de lijn van de windvaan waardoor de boot overstag gaat en hij met emmer en al over de vloer ligt. Hij sleurt zijn bootje met de hand door de spekgladde ingang van Vlieland. Stempelt daar om twaalf uur bij de havenmeester. Klaas Molenaar gaat met lege accu’s achter hem aan naar Terschelling. Hij laveert tegen de stroom in de haven van Terschelling door tot de steiger en vindt in de haven zeilen een mooie sport.
Hielko roept in het donker in Harlingen welke kant hij uit moet om tegen hem aan te komen liggen en deze kookt vervolgens voor twee.
Hij laat Dinsdag om zeven uur een stempel zetten op zijn meldbrief door een busschauffeur bij de bushalte. Hij moet om de Frodrar in te halen zover uitwijken dat hij aan de grond loopt. 15 motorsec om te proberen weer los te komen. Lukt niet en gooit z’n anker uit en ligt een uur vast.
Door de mist naar Stavoren en meteen door naar Enkhuizen en om half twaalf vast in Muiden.
Hij laat om aan een stempel te
komen een inbraakalarm afgaan en vraagt vervolgens de politie om een stempel.
Nou bijna dan want gelukkig is de havenmeester woensdag heel vroeg. Gaat om half
een door de Finish. Prima prestatie!
Schipper Gerrit Mensink
Rond :Ja
Motortijd :5min4sec
Gerrit volgende keer wel 8 uur rusten in Lemmer en niet 7 1/2
Verslag S.H. 2004 Gerrit
Mensink Malzwin.
Zaterdag.
14.00 uur enverlop ontvangen benieuwd wat we dit jaar zouden doen. Van tevoren al besloten via het noorden Oude Schild te gaan.
De briefing vermelde dat we een 11 stedentocht gaan doen. Enthousiast zag ik Medenblik staan, dat had ik in mijn voorplan opgenomen. Koers langs de dijk over ondiepten naar de Ven wind Z-ZW 3-4.
16.00 uur Trintelhaven snelheid ongeveer 4 kn.
17.00 uur KG 2 voor Enkhuizen.
18.00 uur Toren Oosterdijk Z/W 3-4 5 kn.
20.00 uur Stempel Marina Medenblik naar den Oever, de wind valt bij Den Oever haast geheel weg. Snelheid ongeveer 2 kn.
22.30 uur in sluis Den Oever.
23.00 uur Vast na sluis met o.a. Harm (Sturdy) Harm zei zo al twee stempels te pakken, ik verwonderd 2 stempel, ja zegt Harm Enkhuizen en Medenblik.
Heel stom, brief niet goed gelezen en Enkhuizen vergeten.
Dat gaan we op de terugweg nog
wel doen( dat zal nog wel lastig worden).
Zondag
5.30 vertrek Den Oever naar Oude Schild, het is nog echt donker doch redelijk zicht, een uur stroom nog mee, wind ZW 3-4 snelheid zonder gps niet meer vast te stellen.
9.00 uur aan in Oude Schild, stempel gehaald bij restaurant haven ingang, al open om 9.00 in de ochtend.!!!!!
10.00 uur Texelstroom T 27 wind ZO 4/5 een rif grootzeil.
12.00 uur Scheurrak ZO 3/4 rif er weer uit.
13.00 uur Paardenhoek opgelopen door Klaas (Pretender) naar Vlieland weinig wind maar stroom mee.
16.00 uur Voor Vlieland stroom nu tegen geen wind, Klaas probeert tevergeefs de ingang te bereiken, ik over de ondiepte maar dat mislukte ook op de tegenstroom.
Harm met de Sturdy komt er ook bij, met zijn drieën 3 uur rond gedraaid voor Vlieland.
19.00 uur De stroom kentert en zo de haven binnen gedreven.
19.30 uur Vast in Vlieland met
wel ongeveer 20 SH boten.
Maandag.
6.30 met zijn allen weg, de Malzwin dacht ik als laatste, ik lag achteraan. Het voordeel van een kleine boot komt er nu aan, wind NW 5 werkfok en 1 rif in het grootzeil, stroom mee in de Meep tot aan de Slenk, daarna moet elke boei veroverd worden, maar het ging goed, de grotere boten kon ik er makkelijk uit kruisen.
9.45 uur stempel op Terschelling.
12.00 uur BS 9.
13.00 uur Pollendam.
14.00 uur Stempel Harlingen.
15.45 uur Sluis Kornwerderzand.
16.00 uur Op weg naar Stavoren.
17.00 uur ZW 4 ter hoog van Workum, daarna weinig wind en dan zwarte luchten en harde wind en veel regen voor Stavoren valt de wind weg.
19.40 uur Stempel Stavoren, vertrek naar Lemmer.
23.00 uur Jachthaven Lemmer, stempel gehaald in het enige café dat open is op maandag avond, ook Edwin(Wavedancer) het café geweest voor de stempel.
Dinsdag.
6.30 uur vertrokken naar Urk wind ZO 2/3 langs de dijk scherp aan.
11.00 uur voor Urk een muur van mist binnengevaren, nu mis ik mijn GPS.
Ik vind een rood witte ton, dacht dat het de lijn NW/ZO zou zijn, bleek de lijn N/Z daarna gevoeld hoe hard of de stenen voor Urk zijn. Grootzeil neer en op fok westelijke koers gevaren, daarna een uur gedreven en gewacht tot zicht beter was, op marifoon kanaal 1 veel vragen over deze plotselinge mist zicht nog geen 50 meter.
12.00 uur stempel Urker sluis.
12.15 uur nu naar het vergeten Enkhuizen, jammer ik had zo met lopende wind naar Muiden gekund en terug naar Lelystad en was dan op dinsdag avond gefinisht, dit zou de eerste keer zijn in de 5 jaar dat ik op dinsdagavond terug zou zijn.
16.00uur stempel Jachthaven Enkhuizen gezamenlijk met Marius (Contessa 28)
20.00 uur Paard van Marken, prachtig lopende wind.
21.00 uur Muiden moeilijk aan te lopen, een zee van licht en de ingang lichten rood en groen niet te zien. De lichten van het voetbal stadion zijn veel te sterk.
21.50 uur in Muiden bij de
Koninklijke. Glas wijn gedronken bij Marius en voldaan morgen gaan we het
halen.
Woensdag
6.30 uur Muiden- Lelystad wind O 4 scherp aan de wind langs de dijk naar Lelystad.
10.30 uur in sluis.
11.00 uur in Lelystad.
De elfstedentocht vond ik
leuk, iets anders dan anders, met mooi weer, en soms niet te veel wind.
Hartelijke groet Gerrit
Mensink Malzwin.
Schipper Menso de Jong
Verslag op internet
Rond? :Ja
Zeiltijd :40u36min
Motortijd :6min18sec.
Menso gaat met een rantsoen van 3 lucifers per dag en als laatste op Henri na weg. Hijst onderweg naar Urk geen spi daar is ie te lui voor. In de buurt van Lemmer had een onverlaat een bos geplant dus daar heeft Menso met de peddel van het bijbootje de luwte doorgepeddeld. Een prachtige nachttocht naar Medemblik en weet daar in donker, al is het maar net, de ingang van het Regattacentrum te vinden. Scheurt als stempel een stuk van de zondagskrant van Medemblik. Alles ging van daaruit heel snel en in no time was hij al in Oudeschild geweest en op weg naar Vlieland om daar de afwas te doen terwijl hij Harry zag worstelen met zijn spinnaker. Gelukkig brand er bij Vlieland kerstverlichting anders was het hem te donker. Ligt 9 dik in Vlieland maar na een duwtje van Harry ligt ie beter. Drinkt slechts 2 biertjes bij Bram en gaat om 6 uur verder. Te veel wind om af te steken en eenmaal in de Slenk liet Harry zien dat je daar niet af kunt steken. Het was daar zo druk dat hij het echt gevaarlijk begon te vinden en heeft de motor 5 min gebruikt tot de drukte voorbij was (toch wel op de plaats hoop ik)
Net als de rest bij de Klipper gestempeld maar hij kreeg er een kop koffie bij. Stroom mee naar Harlingen en stroom mee naar Kornwerd. Meteen door naar Stavoren. Daar een briefkaart van het visrestaurant gehaald en naar Enkhuizen. Rust daar van 9 tot 8.
Krijgt mist op weg naar Muiden
en noemt dat kletsnatte dampen. Gaat tijdens deze mist permanent op wacht staan
bij de boeg Gaat achter het paard van Marken voor anker totdat de mist en de
motorbootjes weg zijn. Twee uur later is het zicht weer perfect. In muiden wil
de mevrouw van de Koninklijke nou eindelijk wel eens weten waar al die stempels
voor zijn. Geen tijd voor hadden Menso en Wim gezegd vraag maar aan de
volgende. Menso finished om 11 over 7 en is de volgenda dag op kantoor een
beetje verdrietig dat het al weer voorbij is.
Schipper: Meindert de Jong
Rond? :nee
Motortijd 33 min 32 sec.
Vaartijd 51 uur 36 min
Rusttijd 30 uur 34min
Verslag op internet.
Meindert doet voor het eerst mee en begint zijn verslag op het internet dan ook met een opsomming van de geschiedenis en de reglementen. Zijn vooraf bepaalde strategie kan hij na het lezen van de opdracht meteen weggooien. Gaat eerst met de meute mee naar Urk, de havenmeester staat daar aan de kant met de stempel en geeft vervolgens 10 seconden gas en is dan de haven weer uit. Hij gaat voor het tij niet naar Lemmer maar via Medemblik naar Den Oever.
In medemblik dacht hij met 5 sec motorgebruik weg te komen maar als hij tussen de havenhoofden vaart ziet hij dat er een witte kat bij hem aan boord is gesprongen en Meindert pakt de motor om het beest weer terug te brengen. Komt om half twaalf in