Verslag van de Tristan Singlehanded 2004.
Schipper
André Otten.
Ik ben donderdag 8 Oktober om 19.00 vertrokken uit Delfzijl naar Borkum. De volgende dag vroeg vertrokken via Hubertsgat naar Vlieland. Na 17 uur aan de wind zeilen ligt ze vast op Vlieland. Na een verblijf van 2 dagen vertrokken naar het IJsselmeer. Op het IJsselmeer wat rond gezworven en donderdag 15 oktober naar Lelystad vertrokken. De tijd tot zaterdag vol gemaakt met onderhoud en het klaar te maken van het schip voor de tocht. Op vrijdag liep de haven vol met deelnemers. Gerrit Mensink kwam naast mij liggen. Ik vertelde Gerrit dat dit een Lustrum voor mij is, de vijfde keer, 2x een tinnenbordje gekregen 1x opgegeven 1x uitgevaren maar niet reglementair. Wat wordt het? 3x is scheepsrecht.
Zaterdag
16 oktober 2004
Start
14.00 uur
Na
de vaaropdacht te hebben gelezen richting Urk. Er gaan wel veel spinakers
omhoog dus op aandringen van Bram, die langs mij vloog en zei dat de wedstrijd
was begonnen, heb ik ook een spi gezet. Stempelen in Urk en daarna door naar
Lemmer. Na De Vormt kon de spi er weer op en kwam ik samen met Marius in Lemmer
binnen. Veel deelnemers gingen toen door naar Medenblik maar omdat de wind het
bij Lemmer lied afweten ben ik wat tijd verloren. Marius liep samen met mij op
en hij was van plan om naar Stavoren te gaan. Samen liepen we Stavoren binnen
omstreeks 1.00 uur. Ik riep naar Marius dat bij mij de kachel brandt en dat er
een borrel klaarstond Om 4.00uur moeten we constateren dat een fles drank ook
een periode van eb en vloed kent (Tristan Jones) dus maar op de kooi. Overigens
erg genoten van de varhalen van Marius over Patagonie.
Zondag
17 oktober 2004
Om
8.00 uur gaat de wekker. Ik draai me nog even om. De drank had zijn sporen
achtergelaten en ja hoor 9.15 uur klop klop klop op het dek. Marius wil weg. Om
9.30 uur vaar ik zonder koffie en ontbijt richting Den Oever. Omstreeks 14.00
uur op Texel, daar lagen meerdere schepen van deelnemers in de haven. Na een
korte zoektocht vond ik de heren in café De Kombuis. Na het eten van een visje
om 16.00 uur weer verder en buitenom naar Vlieland. Prachtige tocht (
zonsondergang) naar de Eilandergronden. Samen met Peter van Driessen kijken wie
er het langste de slag vol zou houden voor dat de dieptemeter 000 zou aangeven.
Toen bij mij alles ging piepen (4 meter onder de kiel is bij het eerste alarm)
ben ik overstag gegaan. Kom langs een meetopstand die niet op de kaart staat.
De wind draaide en nam af. Daarom dreven we op een pittige stroom naar
Vlieland. Over de Stortemelk bank via ZS 5 door de Stortemelk richting
Vliesloot gedreven. In de haven van Vlieland een plekje gezocht waar ik 220
volt kon krijgen om dat mijn accu bijna plat was. Dit koste een extra motor
minuutje. Om 23.30 uur op de kooi. Om
6.00uur weer wakker en opzoek naar een stempel. In het toiletgebouw lag niets
en we hebben toen elkaars meldbrief getekend
(Vincent Hesselink).
Maandag
18 oktober 2004
Van
Vlieland naar Terschelling. Bij de Slenk gaat het mis. Met veel te veel zeil op
sla ik aan het kruisen tegen de stroom op. Op dat moment vliegt Marius mij
voorbij en schreeuwt dat er een scheur in mijn genua zit. Ik heb toen extra
rustig aan gedaan om hem niet verder te laten scheuren maar dat koste wel wat
extra slagen en tijd. Stempelen op Terschelling en weer verder naar Harlingen.
Zonder veel problemen in Harlingen gekomen en na een stempel bij de Chinees
door naar Kornwerd. Samen met de Sturdy door de sluis. Hij ging naar Stavoren
en ik moest naar Medemblik. Langzaam werd het donker en sloop de man met de
hamer aan boord. Na dat ik eerst een slag van 180 heb gemaakt ben op een koers
van 270 gaan liggen. In de buurt van Den Oever weer over op 180. Langzamerhand
had ik het helemaal gehad en ik had er geld voor over om een haven binnen te
lopen. Plotseling trekt de Wind van 9 kn door naar 25 kn. Ik dacht O daar gaat
mijn genua. Dit mini stormpje duurde slechts 10 min. Maar daarna heeft de wind
wel 4x 360 gedraaid en was er geen koers meer te varen. Uiteindelijk toch
Medenblik bereikt. Ik had al enige tijd een rood boven groen licht over
bakboord gezien maar kon niet goed zien wat deze klipper van plan was. Vlak
voor de haven ingang van Medenblik glipt de klipper met alle zeilen er op via
het rode havenhoofd naar binnen. Op dat moment hoor ik uit het voor en achterkluisgat
ankers in het water plonzen. Van af dat moment lag het gigantische ding dwars
in de havenkom en was er geen mogelijkheid om te passeren. Het was 23.00 uur.
Ik
heb toen wat stilgelegen en maar wachten tot het ding naar de kant was
getrokken en ik er lang kon. Een uur later lag ik in de Pekelharinghaven voor
het havenkantoor. Ik wilde snel een stempel halen omdat ik geen zin had om op
de havenmeester te wachten (havengeld).
Dus
de stad in naar een kroeg die nog open was. Toen ik in het bekende steegje in
de Triton bar om een biertje vroeg en een stempel kreeg ik te horen dat ik niet
de eerste was die deze kroeg aandeed met deze vraag. Nadat ik van de aanwezigen
een aantal goede moppen had gehoord en een paar bier verder was ben ik op de
kooi gegaan.
Dinsdag
19 oktober 2004
Om
7.00uur opgestaan en besloten om zo snel mogelijk weg te gaan. Het havenkantoor
was nog duister. Alle zeilen gehesen en toen voor los en achter los. Tristan
daait mooi met de kop van de wind af en sluipt de haven uit. Een laatste blik
op het havenkantoor bewijst dat ik op tijd ben weg gegaan, de havenmeester
kijkt staande in het volle TL licht naar mijn vertrek. Ik heb mij voorgenomen
om in Enkhuizen te gaan stempelen en daarna van een riant ontbijt te gaan
genieten. Het was een prachtige ochtend een dunne laag nevel met daar overheen
een opkomende zon en boven me een strakblauwe lucht. In Enkhuizen aangekomen
snel een stempel gehaald en terug naar het schip. Op dat moment trekt het pot
dicht van de mist die van uit het zuid oosten op komt. Reden te meer om te gaan
ontbijten. Van af dat moment ben ik hulp havenmeester geworden, de een na de
ander loopt naar binnen van uit de mist en help ik met aanleggen. Teven neem ik
de tijd om mijn genua te repareren, ik moet uiteindelijk ook nog weer naar
Delfzijl. Om 14.00 uur in de mist naar de sluis. Na 2 slagen in het kanaal en
met een slakkengang de motor even bij om niet door een groot schip te worden
overvaren. Na de sluis trekt de mist op en begint de tocht naar Muiden in de
zon. Het loopt voor geen meter. Met een zwak windje loopt het nog geen 3 kn.
Dus de spi er maar naar boven gehaald. Ik weet dat ik de grote spi beter bak
kan trekken dan de kleine maar dan moet de wind niet te gek worden. De spiboom
staat tegen de voorstag en buigt licht De loefschoot nog een meter door laten
lopen om zo de spi als halfwinder te gebruiken. Maar het loopt 6 tot7 kn. Om
het paard van Marken te halen moet het wel heel scherp gaan. De spi dondert dan
ook maar wat vaak in elkaar. Het wordt spannend halen we het Paard of wordt het
de dijk. Ik laat dit spel niet meer aan de stuurautomaat over en neem het roer
zelf in de hand. Uiteindelijk loop ik tussen de betonning en het paard door de
kuil van marken op.Ik kon zien wat die mensen op tafel hadden staan. Van af dat
moment heb ik het mooiste zeilmoment beleeft van deze tocht. Onder spi flits ik
naar beneden om een biertje en sigaret te pakken. Tevens druk ik het knopje van
de CD in en jawel Pink Floyd kei hard. Toen ik boven kwam ging de zon onder
boven Amsterdam en was de lucht donker rood terwijl de vliegtuigen vele strepen
hadden getrokken. Dit was met 7kn op de teller een super kick. Ik lette even
niet op de koers en kwam dan uiteindelijk boven Pampus uit. Daarna de spi
geborgen en heel rustig het gaatje van Muiden opgezocht. In het donker is het
voor mij een moeilijk gat om dat ik er niet vaak kom. Omstreeks 20.00 uur vast
en een handtekening gehaald bij de KNZRV.
Woensdag
20 oktober 2004
Vertrek
uit Muiden om 7.00 uur het weer is niet prettig. Nat en vochtig maar de wind
staat goed. Zonder problemen de sluis bij Lelystad genomen en onder zeil de
havenhoofden van jachthaven genomen. Want heren het laatste stukje uit de sluis
moet wel op zeil. Het is 11.00 uur.
Donderdag
21 oktober 2004
Terug
naar huis maar windkracht 8 met stoten van 10 ZO tot ZW. 2 riffen en de werkfok
die ik later iets heb terug genomen. Van af het begin niet meer onder de 7 kn
soms 8,5 kn. Bram liep voor mij uit met zijn Arcona en heeft nog harder gelopen
want die was ter hoogt van Stavoren van de horizon verdwenen. De volgende dagen
via Sneek, Leeuwarden, Dokkum,
Zoutkamp,
Groningen terug in Delfzijl. 2 en een halve week verder en een kleine 600 mijl.
Henri,
ik heb weer genoten en ben er volgend jaar weer graag bij
André
Otten