Verslag RED SPIRIT een Najad 361

Schipper Willem Rijnsdorp

 

 

Nadat ik op dinsdag 12-10-04  om 18.00 uur aan boord ben gegaan en alle proviand heb ingeruimd, ben ik om 20.00 uur vertrokken uit Nieuw-Beijerland op weg naar Spijkenisse om daar te overnachten voor de Voornse sluis om de volgende dag om 09.00 uur te vertrekken om via Hoek v Holland naar IJmuiden te zeilen. De wind is Zuid-Oost 5 tot 6 dus het zal wel hard gaan. Om 15.30 uur voor de pieren snel geschut en om 16.30 uur na de sluis afgemeerd bij de IJmuider zeezeilers.

De volgende dag relaxed naar Muiden waar op vrijdag vers brood werd ingekocht voor de tocht. Na 17 mijl om 14.00 uur in Lelystad afgemeerd. De eerste 100 mijl zitten er op. ‘s Avonds lekker gegeten met de reeds aanwezige deelnemers en stevig gediscussieerd  over de te volgen strategie.

Mijn voorkeur is deze keer om direct de zuid in te gaan, de vorige 2 Singlehanded ben ik de noord in gegaan maar dan moet de laatste dag nog Pampus gerond  worden en dat is zwaar, zeker als je langs Lelystad vaart waar de finish is.

 

16-10-2004

De volgende dag om 12.00 uur Palaver  met erwtensoep, daarna zag ik op diverse boten de spinnakers op het voordek klaar liggen dus die hadden de koers al bepaald.

Ik wacht nog even met de definitieve beslissing totdat ik de envelop ontvang met de route die men krijgt door tijdens de start, die om 14.00 uur plaats vindt, langs het start steiger te varen. Na het openen van de envelop was het schrikken, een “11 steden tocht” 11 havens: Muiden, Enkhuizen, Medemblik, Oude-Schildt, Vlieland, Terschelling, Harlingen, Stavoren, Lemmer, Urk, Lelystad, wat nu? De Houtribsluis staat open, toch de zuid in naar Muiden. De wind staat ZZO, dus net bezeild. Ca. 17.30 in Muiden snel gestempeld bij de Chinees, twijfelde om een maaltijd mee te nemen maar het windje naar Enkhuizen is toch mee dan kook ik onderweg wel, heb dan toch niets te doen.

Bij vertrek uit Muiden kwam ik de Griend, Scalloway, Wavedancer en Willem v Olst tegemoet in de geul.

Onderweg naar Enkhuizen liep de Griend me op onder spi, maar we lagen in de sluis toch weer bij elkaar. Allebei gestempeld bij de sluismeester, na de sluis voor anker in de Compagniehaven het is tenslotte alweer 23.30 uur. Tijd voor 8 uur verplichte rust.

 

17-10-2004

Om 07.30 uur anker op en zonder motor minuten onder zeil richting Medemblik. Plat voor de wind raakt de giek de groene sparboei KG-9. Van de klap was ik gelijk goed wakker!

Begint goed door te regenen en voor de wind kan je niet wegkruipen achter de buiskap, tegen 10.00 uur gestempeld in Medemblik bij de havenmeester van de Pekelharinghaven die me veel succes wenste. Via den Oever naar Oude –Schildt. In het Visserjagergaatje loopt de stroom lekker mee, het is net bezeild, de wind gaat in de loop van de dag draaien naar het NW dus opschieten naar Vlieland, in Oude-Schildt gestempeld in Koffiehuis De Stoomboot, snel weg naar Vlieland, in de Texelstroom laveren richting het Molengat waar de wind langzaam de noord in ruimde, zodat ik nog steeds aan de wind blijf varen. In de verte onweer met prachtige luchten. Bij de ZS-5a komen we in de Zuider-Stortemelk. Met een prachtige sterrenhemel en geen wind spoelen we richting Vliestroom, blinde tonnen zie je niet maar je hoort ze, wel spannend, in de Vliesloot maken we weer wat wind zodat we veilig om 21.00 uur Vlieland aanlopen, met wat motorminuten afgemeerd voor de wel verdiende en verplichte rust.

 

18-10-04

Weer vroeg (07.10) vertrokken om eerst naar Terschelling en Harlingen en dan via Kornwerd naar Stavoren te gaan, met de hoop Lemmer te halen.In de Vliesloot blijkt dat de halve singlehanded vloot overnacht heeft op Vlieland, eenmaal in de Slenk aangekomen lijkt het wel hoogseizoen zo druk is het met al die tegen de stroom in laverende jachten. Dat was zwaar, soms schoot het 30 a 40 meter op. Om 10.00 uur in Terschelling bij het VVV gestempeld, daar kan je voor de deur afmeren dus weinig motor minuten. Snel weg richting Harlingen. Omdat het rondje Meep er dit jaar niet in zit komt het tij goed uit want bij HW Harlingen kenterd het tij zodat we in de Boontjes de stroom weer mee te hebben, het leek wel een spoorboekje dit jaar. Precies tijdens HW Harlingen afgemeerd om te stempelen bij de havendienst, direct verder door de Boontjes naar de sluis in Kornwerd en Stavoren waar om 18.00 uur gestempeld word bij de Johan-Friso sluis, daar kan zeilend worden afgemeerd en zeilend naar buiten.

Direct door naar Lemmer maar de wind valt na een bui weg. Ik moet wel binnen 16 uur varen afgemeerd zijn en dat is om 23.10 uur, dan evt. maar voor anker en rusten. Gelukkig komt de wind terug zodat om 22.40 wordt afgemeerd in Lemmer.

 

 

 

 

19-10-2004

Omdat ik gisteren geen fut meer had om een stempel te halen moest ik dat vanochtend doen, maar dat valt ‘s ochtends niet mee want om 07.30 uur is er nog niets open. Bij hotel De Wildeman aangebeld waar de schoonmaakster open deed en mij, met in de ene hand de stofzuiger en in de andere mijn formulier, keurig van een stempel voorzag.

Om 08.10 vertrokken naar Urk, omdat er weinig wind staat het onbijt genuttigd tijdens het zeilen (brood uit Muiden wat nu niet echt vers meer is). De Houd van Hout loopt op, prachtig in de ochtend mist. Vooruit zeilt de Griend. Met de Griend zeilen we samen op naar Urk. Om 10.00 uur klapt het dicht van de mist. Lelystad meldt een zicht van 100 meter, wordt ook gelijk ontzettend koud. Ik heb de skibril opgezet en ben voorop op de uitkijk gaan staan, was erg spannend want de wind nam toe. Na een paar keer overstag te zijn gegaan om De Vormt vrij te zeilen meer ik rond 12.00 uur af in Urk. De Griend was me net voor, snel gestempeld en direct weer weg om te wedstrijden met de Griend. Wie van ons zal als eerste in Lelystad aankomen? De wind komt ruim in en dat is in mijn voordeel zodat ik met ca. 15 minuten verschil om 13.58 uur, na 42 uur zeiltijd en 234 mijl op het log, de finish in Lelystad passeer!

Tot mijn grote verbazing blijkt dat ik als eerste ben gefinisht in 3 etmalen!

Omdat de weersverwachting voor de komende dagen te slecht is om terug te gaan over zee besluit ik om woensdag 12.00 uur te vertrekken om over Haarlem, via de staandemast route, naar de Grevelingen te varen waar ik zaterdag 23-10-2004 om 15.00 uur arriveerde en de boot aftuigde voor de winterberging.

 

 

Willem Rijnsdorp