Verslag
RED SPIRIT een Najad 361
Schipper
Willem Rijnsdorp
Nadat ik op dinsdag 12-10-04 om 18.00 uur aan boord ben gegaan en alle proviand heb ingeruimd,
ben ik om 20.00 uur vertrokken uit Nieuw-Beijerland op weg naar Spijkenisse om
daar te overnachten voor de Voornse sluis om de volgende dag om 09.00 uur te
vertrekken om via Hoek v Holland naar IJmuiden te zeilen. De wind is Zuid-Oost
5 tot 6 dus het zal wel hard gaan. Om 15.30 uur voor de pieren snel geschut en
om 16.30 uur na de sluis afgemeerd bij de IJmuider zeezeilers.
De volgende dag relaxed naar Muiden waar op vrijdag vers
brood werd ingekocht voor de tocht. Na 17 mijl om 14.00 uur in Lelystad
afgemeerd. De eerste 100 mijl zitten er op. ‘s Avonds lekker gegeten met de
reeds aanwezige deelnemers en stevig gediscussieerd over de te volgen strategie.
Mijn voorkeur is deze keer om direct de zuid in te gaan,
de vorige 2 Singlehanded ben ik de noord in gegaan maar dan moet de laatste dag
nog Pampus gerond worden en dat is
zwaar, zeker als je langs Lelystad vaart waar de finish is.
16-10-2004
De volgende dag om 12.00 uur Palaver met erwtensoep, daarna zag ik op diverse
boten de spinnakers op het voordek klaar liggen dus die hadden de koers al
bepaald.
Ik wacht nog even met de definitieve beslissing totdat ik
de envelop ontvang met de route die men krijgt door tijdens de start, die om 14.00
uur plaats vindt, langs het start steiger te varen. Na het openen van de
envelop was het schrikken, een “11 steden tocht” 11 havens: Muiden, Enkhuizen,
Medemblik, Oude-Schildt, Vlieland, Terschelling, Harlingen, Stavoren, Lemmer,
Urk, Lelystad, wat nu? De Houtribsluis staat open, toch de zuid in naar Muiden.
De wind staat ZZO, dus net bezeild. Ca. 17.30 in Muiden snel gestempeld bij de
Chinees, twijfelde om een maaltijd mee te nemen maar het windje naar Enkhuizen
is toch mee dan kook ik onderweg wel, heb dan toch niets te doen.
Bij vertrek uit Muiden kwam ik de Griend, Scalloway,
Wavedancer en Willem v Olst tegemoet in de geul.
Onderweg naar Enkhuizen liep de Griend me op onder spi,
maar we lagen in de sluis toch weer bij elkaar. Allebei gestempeld bij de
sluismeester, na de sluis voor anker in de Compagniehaven het is tenslotte
alweer 23.30 uur. Tijd voor 8 uur verplichte rust.
17-10-2004
Om 07.30 uur anker op en zonder motor minuten onder zeil
richting Medemblik. Plat voor de wind raakt de giek de groene sparboei KG-9.
Van de klap was ik gelijk goed wakker!
Begint
goed door te regenen en voor de wind kan je niet wegkruipen achter de buiskap,
tegen 10.00 uur gestempeld in Medemblik bij de havenmeester van de
Pekelharinghaven die me veel succes wenste. Via den Oever naar Oude –Schildt.
In het Visserjagergaatje loopt de stroom lekker mee, het is net bezeild, de
wind gaat in de loop van de dag draaien naar het NW dus opschieten naar
Vlieland, in Oude-Schildt gestempeld in Koffiehuis De Stoomboot, snel weg naar
Vlieland, in de Texelstroom laveren richting het Molengat waar de wind langzaam
de noord in ruimde, zodat ik nog steeds aan de wind blijf varen. In de verte
onweer met prachtige luchten. Bij de ZS-5a komen we in de Zuider-Stortemelk.
Met een prachtige sterrenhemel en geen wind spoelen we richting Vliestroom,
blinde tonnen zie je niet maar je hoort ze, wel spannend, in de Vliesloot maken
we weer wat wind zodat we veilig om 21.00 uur Vlieland aanlopen, met wat
motorminuten afgemeerd voor de wel verdiende en verplichte rust.
18-10-04
Weer vroeg (07.10) vertrokken om eerst naar Terschelling
en Harlingen en dan via Kornwerd naar Stavoren te gaan, met de hoop Lemmer te
halen.In de Vliesloot blijkt dat de halve singlehanded vloot overnacht heeft op
Vlieland, eenmaal in de Slenk aangekomen lijkt het wel hoogseizoen zo druk is
het met al die tegen de stroom in laverende jachten. Dat was zwaar, soms schoot
het 30 a 40 meter op. Om 10.00 uur in Terschelling bij het VVV gestempeld, daar
kan je voor de deur afmeren dus weinig motor minuten. Snel weg richting
Harlingen. Omdat het rondje Meep er dit jaar niet in zit komt het tij goed uit
want bij HW Harlingen kenterd het tij zodat we in de Boontjes de stroom weer
mee te hebben, het leek wel een spoorboekje dit jaar. Precies tijdens HW
Harlingen afgemeerd om te stempelen bij de havendienst, direct verder door de
Boontjes naar de sluis in Kornwerd en Stavoren waar om 18.00 uur gestempeld word
bij de Johan-Friso sluis, daar kan zeilend worden afgemeerd en zeilend naar
buiten.
Direct door naar Lemmer maar de wind valt na een bui weg.
Ik moet wel binnen 16 uur varen afgemeerd zijn en dat is om 23.10 uur, dan evt.
maar voor anker en rusten. Gelukkig komt de wind terug zodat om 22.40 wordt
afgemeerd in Lemmer.
19-10-2004
Omdat ik gisteren geen fut meer had om een stempel te
halen moest ik dat vanochtend doen, maar dat valt ‘s ochtends niet mee want om
07.30 uur is er nog niets open. Bij hotel De Wildeman aangebeld waar de
schoonmaakster open deed en mij, met in de ene hand de stofzuiger en in de
andere mijn formulier, keurig van een stempel voorzag.
Om 08.10 vertrokken naar Urk, omdat er weinig wind staat
het onbijt genuttigd tijdens het zeilen (brood uit Muiden wat nu niet echt vers
meer is). De Houd van Hout loopt op, prachtig in de ochtend mist. Vooruit zeilt
de Griend. Met de Griend zeilen we samen op naar Urk. Om 10.00 uur klapt het
dicht van de mist. Lelystad meldt een zicht van 100 meter, wordt ook gelijk
ontzettend koud. Ik heb de skibril opgezet en ben voorop op de uitkijk gaan
staan, was erg spannend want de wind nam toe. Na een paar keer overstag te zijn
gegaan om De Vormt vrij te zeilen meer ik rond 12.00 uur af in Urk. De Griend was
me net voor, snel gestempeld en direct weer weg om te wedstrijden met de Griend.
Wie van ons zal als eerste in Lelystad aankomen? De wind komt ruim in en dat is
in mijn voordeel zodat ik met ca. 15 minuten verschil om 13.58 uur, na 42 uur
zeiltijd en 234 mijl op het log, de finish in Lelystad passeer!
Tot mijn grote verbazing blijkt dat ik als eerste ben
gefinisht in 3 etmalen!
Omdat de weersverwachting voor de komende dagen te slecht
is om terug te gaan over zee besluit ik om woensdag 12.00 uur te vertrekken om
over Haarlem, via de staandemast route, naar de Grevelingen te varen waar ik zaterdag
23-10-2004 om 15.00 uur arriveerde en de boot aftuigde voor de winterberging.
Willem Rijnsdorp